ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Κ»

Η αναγέννηση ενός μύθου

1963-1966-db5-32
aston-martin-db5-goldfinger-continuation14-jpg
aston-martin-db5-goldfinger-continuation01-jpg
aston-martin-db5-goldfinger-continuation13-jpg
aston-martin-db5-goldfinger-continuation11-jpg

Στη μυθιστορηματική εκδοχή του «Πράκτωρ 007 εναντίον Χρυσοδάκτυλου», ο James Bond οδηγεί μια Aston Martin DB Mark III. To ίδιο συμβαίνει και με τον χάρτινο πράκτορα της Μ16, που δημιούργησε το πενάκι του John Μc Lusky στα κόμικς που δημοσιεύτηκαν στην Daily Express, από τον Οκτώβριο του 1960 έως τον Απρίλιο του 1961. Όταν όμως, σχεδόν δύο χρόνια αργότερα, ήρθε η ώρα της κινηματογραφικής μεταφοράς της ιστορίας του Ian Fleming, η σοφιστικέ DB Mark III αντικαταστάθηκε από μια ασημί εντυπωσιακή DB5. Ήταν το τελευταίο μοντέλο της διάσημης βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και αποτελούσε εξέλιξη της σειράς DB4. Η εταιρεία παραγωγής έπεισε την Aston Martin να τους παραχωρήσει το πολυτελές σπoρ αυτοκίνητο και ο υπεύθυνος παραγωγής Ken Adam μαζί με τον μηχανικό, υπεύθυνο ειδικών εφέ John Stears αφιέρωσαν έξι εβδομάδες για να το εξοπλίσουν με φονικά αξεσουάρ, ώστε να μπορεί ο Βρετανός μυστικός πράκτορας να αντεπεξέλθει με άνεση στις προκλήσεις της δουλειάς του. Σχεδόν έξι δεκαετίες μετά το λανσάρισμα του θρυλικού αυτοκινήτου, η Αston Martin προχωρά στην επανέκδοση 25 συλλεκτικών DB5, οι οποίες κατασκευάζονται στο Newport Pagnell, στις ίδιες εγκαταστάσεις όπου οι τεχνικοί θαύμασαν για πρώτη φορά το εμβληματικό τους δημιούργημα, στις αρχές της δεκαετίας του ’60. Η συλλεκτική σειρά θα βγει αποκλειστικά στο «Silver Birch», το ίδιο χρώμα που είχε το αυτοκίνητο της ταινίας, και από άποψη εξοπλισμού θα είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά στο αυθεντικό που παρέδωσε ο Q, ο ανώτερος αξιωματούχος της Βρετανικής Μυστικής Υπηρεσίας, στον 007.

i-anagennisi-enos-mythoy0
Στα γυρίσματα του «Χρυσοδάκτυλου», με την DB5 να είναι εξοπλισμένη με «φονικά» αξεσουάρ.

Η ιστορία της κινηματογραφικής DB5

Το αρχικό σενάριο του «Χρυσοδάκτυλου» προέβλεπε μόνο εφέ καπνού, αλλά, καθώς τα γυρίσματα προχωρούσαν, ο σκηνοθέτης Guy Ηamilton και οι τεχνικοί στα πλατό έριχναν κι άλλες ιδέες στο τραπέζι. Για παράδειγμα, ο Hamilton αναλογίστηκε τι θα ήθελε ο ίδιος από ένα ιδανικό αυτοκίνητο και, καθώς λάμβανε συχνά κλήσεις για παράνομο παρκάρισμα, επινόησε τις περιστρεφόμενες πινακίδες, ενώ λίγο αργότερα ο θετός του γιος πρότεινε να προσθέσουν ένα σύστημα εξώθησης στο κάθισμα του συνοδηγού. Λεπίδες τοποθετημένες στα ελαστικά, πολυβόλα προσαρμοσμένα στα φτερά, ψεκαστήρες λιπαντικών, ραντάρ, αναδιπλούμενες ασπίδες που θα απέκρουαν τις αντίπαλες σφαίρες ήταν μερικά, μόνο, από τα ειδικά χαρακτηριστικά που έκαναν το DB5 το πιο πολυπόθητο όχημα στον κόσμο. «Μέχρι τον “Χρυσοδάκτυλο” τα ειδικά εφέ δεν είχαν θέση στον κόσμο του Bond», δήλωνε σε συνεντεύξεις του ο Hamilton. Για τα γυρίσματα χρησιμοποιήθηκαν δύο ασημί DB5, η μία εκ των οποίων χρησιμοποιούνταν αποκλειστικά για τα κοντινά πλάνα με τον Sean Connery στο τιμόνι. Για τις ανάγκες προώθησης της ταινίας παρουσιάστηκαν, επίσης, δύο αντίτυπα στην Παγκόσμια Έκθεση της Νέας Υόρκης, εκτοξεύοντας τη δημοτικότητα του συγκεκριμένου μοντέλου. Υπολογίζεται ότι το διάστημα 1963-1965 η Aston Martin κατασκεύασε και διέθεσε 898 DB5, με μια μέση τιμή στη βασική έκδοση στα 12.850 δολάρια. Επίσης, τη χρονιά κυκλοφορίας της ταινίας (1964), η εταιρεία Corgi Toys λάνσαρε μια μινιατούρα του σπορ αυτοκινήτου και αμέσως ψηφίστηκε ως το πιο ευπώλητο παιχνίδι της χρονιάς.

Το διάσημο αυτοκίνητο είχε συνέχεια και στο πανί, καθώς πρωταγωνίστησε σε πολλές ακόμα ταινίες του 007: το ίδιο όχημα που χρησιμοποιήθηκε  στον «Χρυσοδάκτυλο» εμφανίστηκε έναν χρόνο μετά στην ταινία «Επιχείρηση Κεραυνός», ενώ ύστερα από τριάντα χρόνια απουσίας μια ανανεωμένη DB5 διευκόλυνε τον Pierce Brosnan στο «Golden Eye». To συγκεκριμένο μοντέλο ήταν εξοπλισμένο, μεταξύ άλλων, με εκτοξευτήρες νερού, συσκευή φαξ και σαμπανιέρα για τη διατήρηση της σωστής θερμοκρασίας του αφρώδους οίνου. Στο «Casino Royale», o Daniel Craig κερδίζει σε μια παρτίδα πόκερ μια εντελώς διαφορετική DB5, με το τιμόνι τοποθετημένο, για πρώτη φορά, στην αριστερή πλευρά του ταμπλό, ενώ στο «Skyfall», το 2012, επιστρέφει η έκδοση του 1964 με τα αρχικά gadgets. Στην τελευταία ταινία του Bond, το «No Time to Die», ο γοητευτικός πράκτορας εναλλάσσει το δημοφιλές όχημα με το επίσης, κλασικό V8 vantage και δύο νέα μοντέλα της εταιρείας, το DBS Superleggera και το Valhalla.

i-anagennisi-enos-mythoy2
Έχει καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια η DB5 Continuation να είναι όσο το δυνατόν πιο πιστή στο αυτοκίνητο του «Χρυσοδάκτυλου».  Τα οχήματα θα κυκλοφορήσουν όλα στην απόχρωση «Silver Birch», όπως ήταν και η DB5 που οδηγούσε ο Sean Connery.  

Έχουν ολα προπωληθεί

Ως φόρο τιμής στο πιο αναγνωρίσιμο μεταφορικό μέσο του Βρετανού πράκτορα με την παροιμιώδη ψυχραιμία, η Aston Μartin προχώρησε, σε συνεργασία με την ΕΟΝ productions, την εταιρεία παραγωγής των ταινιών του Bond, και τον βραβευμένο με Όσκαρ «μάγο» των ειδικών εφέ, Chris Corbould, στην κατασκευή 25 DB5 που θα περιλαμβάνουν αρκετά από τα στοιχεία που είχε το κινηματογραφικό μοντέλο. Δύο ακόμη ρέπλικες θα συναρμολογηθούν με σκοπό να παραμείνουν στο αρχείο της αυτοκινητοβιομηχανίας και της ΕΟΝ, ενώ μία θα δημοπρατηθεί για  να ενισχυθούν φιλανθρωπικοί σκοποί. 

«Η Aston Martin είναι εμμονικά αυστηρή με την αυθεντικότητα», σημειώνει σε  πρόσφατη συνέντευξη ο Paul Spiers, επικεφαλής του εργοστασίου της Aston Martin. «Έχουμε καταβάλει μεγάλες προσπάθειες για να διασφαλίσουμε ότι ο εξοπλισμός στα νέα αυτοκίνητα θα είναι όσο πιο πιστός με αυτόν που φαίνεται στην ταινία». Από την πλευρά του, ο Chris Corbould σπεύδει να εξηγήσει πως η «μεγαλύτερη πρόκληση ήταν να αναδημιουργήσουμε με τέτοιο τρόπο τα αξεσουάρ της κινηματογραφικής DB5, ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της αγοράς». Έτσι, λοιπόν, κάτω από το καπό οι ιδιοκτήτες θα αναγνωρίσουν τον εξακύλινδρο κινητήρα με τα τρία διπλά καρμπιρατέρ SU, όπως και τα όργανα στο ταμπλό, που είναι πανομοιότυπα με αυτά της δεκαετίας του ’60. 

Το δερμάτινο σαλόνι θα έχει ακριβώς την ίδια κόκκινη απόχρωση και υφή, αλλά, όπως είναι λογικό, κάποια από τα φονικά αξεσουάρ, όπως το σύστημα εξώθησης στο κάθισμα του συνοδηγού, θα παραλειφθούν από τις νέες εκδόσεις. Κάποια χαρακτηριστικά, επίσης, θα παρουσιάζονται βελτιωμένα, όπως για παράδειγμα το σύστημα πλοήγησης και επικοινωνίας. Η μεγαλύτερη διαφορά, ωστόσο, ανάμεσα στην DΒ5 του ’64 και τα νέα αντίγραφα εντοπίζεται στην τιμή τους. Οι DB5 Continuation θα στοιχίζουν 3,5 εκατ. δολάρια η καθεμία. Η Αston Martin, βέβαια, δεν ανησυχεί. Ανακοίνωσε ήδη πως δεν δέχεται άλλες προσφορές και τα 25 οχήματα έχουν κιόλας πουληθεί. ■