ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Κ»

Ευτυxισμένο το 2019!

eytyxismeno-to-2019-2389241

Τέσσερα βραβεία, επτά έπαινοι και ένα Αριστείο Τυπογραφίας. Αυτός ήταν ο διόλου ευκαταφρόνητος απολογισμός για το G Design Studio από τα φετινά Ελληνικά Βραβεία Γραφιστικής και Εικονογράφησης (τα γνωστά ΕΒΓΕ), που για πρώτη φορά στην ιστορία τους απονεμήθηκαν ψηφιακά και όχι από ένα κατάμεστο αμφιθέατρο, όπως συνήθως συμβαίνει. 

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Μιχάλης Γεωργίου, ο Δημήτρης Στεφανίδης και οι έξι συνεργάτες τους βγαίνουν θριαμβευτές από τον κορυφαίο διαγωνιστικό θεσμό της ελληνικής δημιουργικής κοινότητας. Αλλά αυτό που κάνει τη φετινή χρονιά ακόμα πιο ξεχωριστή είναι οι βραβεύσεις και από το εξωτερικό: δύο ασημένια European Design Awards και δύο βραβεία Type Directors Club (αντίστοιχος ιστορικός θεσμός με έδρα τη Νέα Υόρκη) έρχονται να επιβεβαιώσουν τη δυναμική του αθηναϊκού γραφείου. 

Το G Design Studio ιδρύθηκε το 2006, αναλαμβάνοντας τον σχεδιασμό οπτικών ταυτοτήτων, ιστοσελίδων και έντυπων εφαρμογών, αλλά το σημείο καμπής ήρθε τέσσερα χρόνια αργότερα, με μια πολύ ξεχωριστή καμπάνια για λογαριασμό της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, που πρόσφερε περισσότερα από 30 ελληνικά και διεθνή βραβεία και αναγνωρισιμότητα στο γραφείο. Κυρίως έδωσε το στίγμα μιας ιδιαίτερης τυπογραφίας, που συνδύαζε τον στιβαρό επαγγελματισμό με έναν πιο παιγνιώδη κώδικα, που περιλαμβάνει το χρώμα, το χιούμορ και το συναίσθημα. Πάντως, αν επέλεγαν οι ίδιοι τα βασικά χαρακτηριστικά της σχεδιαστικής τους ταυτότητας, θα ξεχώριζαν την «καθαρότητα στη φόρμα, την αυθεντικότητα και τον σχεδιασμό με έντονο συναισθηματικό υπόβαθρο».

Όταν το γραφείο «μιλάει»

Αν λέει κάτι αυτό, τα γραφεία τους στην καρδιά της Αθήνας, στην οδό Πραξιτέλους, είναι από μόνα τους ένα σοβαρό δείγμα γραφής του δημιουργικού τους πυρήνα. Έχουν επιμεληθεί οι ίδιοι προσωπικά τον χώρο, σε ένα κτίριο στο ιστορικό τρίγωνο, ξεχωριστό δείγμα του εκλεκτικισμού, το οποίο ήθελαν από την αρχή να έχει την αίσθηση σπιτιού. Έπιπλα από τους παππούδες συνυπάρχουν μαζί με το σύγχρονο ντιζάιν και αναπνέουν από το οξυγόνο των αμέτρητων φυτών. Κάθε Τετάρτη, με την καθοδήγηση ενός προσωπικού γυμναστή, όλη η ομάδα κάνει ασκήσεις ορθοσωμικής. «Έτσι, στη μέση της εβδομάδας ξεκινάμε ξανά με νέα διάθεση και ενέργεια», μου λέει ο ο Μιχάλης Γεωργίου, απόφοιτος της Βακαλό και του London College of Printing, ο οποίος διδάσκει οπτική επικοινωνία τα τελευταία 27 χρόνια στο Κολέγιο Βακαλό.  

eytyxismeno-to-20190

eytyxismeno-to-20192

eytyxismeno-to-20194
Μια χρονιά γεμάτη βραβεία. Πρότζεκτ που ανέλαβε η ομάδα του G Design Studio για γνωστούς οργανισμούς και εταιρείες και απέφεραν επαίνους και βραβεία:Art Athina, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Greco Strom κ.α.

Η δημιουργία ως «μικροχειρουργική»

Η επιτυχημένη συνεργασία με την ΚΟΑ διεύρυνε σημαντικά το πελατολόγιο, που σήμερα περιλαμβάνει μια μεγάλη γκάμα οργανισμών και επιχειρήσεων, από το Μουσείο Ακρόπολης και το Υπουργείο Περιβάλλοντος έως την Παπουτσάνης, τα γαλακτοκομικά Κουρέλλας και τα οινοποιεία Σπυρόπουλου και Κυρ-Γιάννη. 

Όμως, τι άλλο χρειάζεται ένα δημιουργικό γραφείο, εκτός από ταλέντο, για να προχωρήσει και να καταξιωθεί; ρωτάω τον Δημήτρη Στεφανίδη, απόφοιτο του Pratt, Nέας Υόρκης, επίσης διδάσκοντα στη Βακαλό και με επαγγελματική προϋπηρεσία στην Pentagram New York και στη Futurebrand στο Λονδίνο. «Η λειτουργία ενός δημιουργικού γραφείου απαιτεί “μικροχειρουργική”», τονίζει. «Κατ’ αρχάς, η επιλογή των κατάλληλων συνεργατών με το ξεχωριστό ταλέντο και η ομαλή λειτουργία, κάτι που είναι πολύ σημαντικό μιας και μιλάμε για δημιουργούς που, πολλές φορές στη διαδικασία σχεδιασμού, η μαγεία της ιδέας και της εφαρμογής της μπορεί να τους απομακρύνει από τη σωστή διαδικασία. Και φυσικά η επαφή με τους πελάτες, η οποία πρέπει να γίνεται με όρους σεβασμού και αλληλοεκτίμησης. Μέσα από την ενδεδειγμένη συνεργασία, προκύπτει και η λειτουργία της εκπαίδευσης των πελατών. Μιας εκπαίδευσης που τους κάνει ικανούς να αναγνωρίζουν και να εκτιμούν τον σχεδιασμό που γίνεται από τους ειδικούς και που το αποτέλεσμά του θα κινήσει με σωστούς ρυθμούς την επιχείρηση ή το προϊόν τους». 

Η σχεδιαστική διαδικασία είναι πολλές φορές σπουδαιότερη από το τελικό αποτέλεσμα, συμπληρώνει ο Μιχάλης Γεωργίου. «Η έρευνα, η εύρεση της ιδέας και η διαδικασία αποτύπωσής της είναι μια συναρπαστική πορεία. Και η πορεία αυτή μάς εφοδιάζει με γνώση και εμπειρία. Είναι σημαντικό να μπορείς να δέχεσαι την απόρριψη, χωρίς να διαγράφεις τον κόπο του σχεδιαστικού ταξιδιού».

Περί άνθησης του ελληνικού ντιζάιν

Πριν από λίγα χρόνια γινόταν λόγος για «άνθηση του ελληνικού ντιζάιν». Έχω αναρωτηθεί πολλές φορές αν ήταν μία ακόμα δημοσιογραφική υπερβολή ή αν απηχούσε μια αντικειμενική πραγματικότητα. Αλήθεια, τους ρωτάω, πού βρισκόμαστε σήμερα και ποια είναι η δική τους σχέση με τις εκτός Ελλάδος αγορές; «Φυσικά και δεν ήταν υπερβολή», μου απαντούν με ένα στόμα. «Ήταν πραγματικότητα και είμαστε αυτή τη στιγμή σε μια εποχή που το ελληνικό graphic design έχει ισχυρή ταυτότητα και γερά πόδια. Είναι σημαντική η ύπαρξη εξαιρετικών δημιουργικών γραφείων, τα οποία παρέχουν ποιοτικό προϊόν και για πολύ μεγάλους πελάτες. Δεν υπάρχει πια κάποια σχεδιαστική ανάγκη που να μην μπορεί να αναλάβει ένα “μικρό” δημιουργικό γραφείο. Ο ανταγωνισμός του εξωτερικού είναι μεγάλος, αυτό όμως δεν μας στερεί την ανάληψη εργασιών από πελάτες του εξωτερικού. Έχουμε διεθνείς συνεργασίες και προσπαθούμε να είμαστε σε μόνιμη επαφή με τις ξένες αγορές, τους συναδέλφους μας και τις δημιουργικές ομάδες.

Και μετά την κρίση, η πανδημία

Ύστερα από μία δεκαετία κρίσης κι εκεί που υπήρχε η αίσθηση της ανάκαμψης, προέκυψε η κρίση του κορωνοϊού. Τι αντίκτυπο έχει η υγειονομική κρίση στη δική τους δραστηριότητα; «Είμαστε τυχεροί, γιατί η οπτική επικοινωνία είναι ένα από τα βασικά συστατικά ανάπτυξης. Σε δύσκολες περιόδους, όπως η δεκαετής κρίση αλλά και η τωρινή, ως δημιουργοί δίναμε και δίνουμε με τις εφαρμογές μας λύσεις προβολής και επικοινωνίας υπηρεσιών και προϊόντων. Λόγω του εύρους των πελατών μας, καταφέραμε να μείνουμε ενεργοί και δημιουργικοί και να παράσχουμε τις υπηρεσίας μας χωρίς διακοπή. Σίγουρα υπάρχει μια μερίδα πελατών, όπως στον τομέα του hospitality, που υπήρξε μια παύση, αλλά είμαστε σίγουροι για τη γρήγορη επανάκαμψη και η δική μας συμβολή θα συντελέσει καθοριστικά σε αυτό. Ο σχεδιασμός πάντα βρίσκει δημιουργικές διεξόδους, ακόμα και στις δυσκολότερες περιόδους. Είμαστε στη δίνη ενός παγκόσμιου προβλήματος, αλλά η οπτική επικοινωνία είναι μια παγκόσμια γλώσσα». ■