Τα παιδιά που τα έβαλαν με τον σπάταλο εαυτό μας

Τα παιδιά που τα έβαλαν με τον σπάταλο εαυτό μας

5' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η μαθητική εικονική επιχείρηση Ecowave δημιουργεί το πρώτο πλήρως βιοαποικοδομήσιμο ρολό χαρτιού για εξεταστικό ιατρικό κρεβάτι.

Θυμηθείτε την τελευταία φορά που επισκεφθήκατε ένα ιατρείο και ξαπλώσατε πάνω στο εξεταστικό κρεβάτι που ο γιατρός είχε φροντίσει να καλύψει με το ειδικό χαρτί μιας χρήσης. Μετά το τέλος της εξέτασής σας, ο γιατρός μάζεψε αυτό το χαρτί και το πέταξε στον κάδο σκουπιδιών. Μπορείτε να υπολογίσετε πόσοι τόνοι τέτοιου χαρτιού από ιδιωτικά ιατρεία, νοσοκομεία, κλινικές, κέντρα ιατρικών εξετάσεων κ.λπ. σε όλο τον πλανήτη καταλήγουν καθημερινά στα σκουπίδια; Αυτός ο προβληματισμός ενέπνευσε τη δημιουργία της Ecowave, της εικονικής μαθητικής επιχείρησης που απέσπασε φέτος το πρώτο βραβείο στον πανελλήνιο διαγωνισμό του Junior Achievement, αλλά και μια σημαντική διάκριση στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό του οργανισμού.

Η «Εικονική Επιχείρηση» του Junior Achievement

«Μια μέρα που επισκέφθηκα το ιατρείο του πατέρα μου παρατήρησα ότι, καθώς έβγαζε έξω τα σκουπίδια, οι σακούλες ήταν γεμάτες με χαρτιά που είχε χρησιμοποιήσει κατά την εξέταση των ασθενών. Σκέφτηκα πόσο επιβλαβές ήταν αυτό για το περιβάλλον, αν μάλιστα αναλογιστεί κανείς πόσα εκατομμύρια γιατροί υπάρχουν στον κόσμο», θυμάται ο Θοδωρής Μάντσης, μαθητής σήμερα της Β΄ Λυκείου στο Αριστοτέλειο Κολλέγιο Θεσσαλονίκης. Εκείνη την ημέρα, σχεδόν έναν χρόνο νωρίτερα, ο ίδιος και είκοσι τέσσερις συμμαθητές του που συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» του Junior Achievement βρήκαν την ιδέα που θα μεταφραζόταν στο αντικείμενο της επιχείρησης που είχαν αναλάβει να «στήσουν»: βιοαποικοδομήσιμο εξεταστικό ρολό χάρτου. Στην προσπάθειά τους να εντοπίσουν μια πρώτη ύλη, η οποία να αντικαταστήσει με ένα βιοδιασπώμενο υλικό το πλαστικό που καλύπτει τη μία πλευρά του κοινού χαρτιού που χρησιμοποιείται για ιατρικές πράξεις, ανακάλυψαν την ιταλική εταιρεία Novamont, η οποία είναι κάτοχος πατέντας μιας πρώτης ύλης που είναι φυτική, από άμυλο, σιτάρι, φυτικά έλαια, και η οποία διασπάται πλήρως χωρίς να αφήνει περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Στο χαρτί λοιπόν που προτείνει η Ecowave η αδιάβροχη επένδυση δεν αποτελείται από πλαστικό, αλλά από το συγκεκριμένο υλικό το οποίο, όταν έρθει σε επαφή με το χώμα, αποικοδομείται σε λιγότερο από δύο μήνες. 

Τα παιδιά που τα έβαλαν με τον σπάταλο εαυτό μας-1
O Θοδωρής Μάντσης, η Μαρία Μπατζόλη, η Αναστασία Πράτανου, η Βάλια Αλευρίδου και ο Γιώργος Γκούλης, που εκπροσώπησαν την Ecowave στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό, με τις καθηγήτριές τους Μαρία Δαμαλή και Ειρήνη Χάψαλη.

 

Η ιδέα τούς εξασφάλισε την πρώτη θέση στην εμπορική έκθεση της Θεσσαλονίκης που διοργανώνει ετησίως ο οργανισμός Junior Achievement – η εμπορική έκθεση της Αθήνας, που επίσης πραγματοποιείται μία φορά τον χρόνο, ακυρώθηκε λόγω του lockdown.O οργανισμός Junior Achievement ιδρύθηκε το 1919 στη Βοστώνη των Ηνωμένων Πολιτειών και σήμερα έχει παραρτήματα σε 120 χώρες. Στην Ελλάδα λειτουργεί από το 2005. Στόχος των εκπαιδευτικών του προγραμμάτων, τα οποία υλοποιούνται κάθε χρόνο σε δεκάδες σχολεία σε όλη την Ελλάδα, είναι η εισαγωγή των παιδιών από τη μαθητική ηλικία στις βασικές έννοιες της επιχειρηματικότητας με απλουστευμένο τρόπο και μέσω μιας βιωματικής διαδικασίας. Τα προγράμματα του Junior Achievement απευθύνονται σε μαθητές δημοτικού, γυμνασίου, λυκείου και σε φοιτητές. Το δημοφιλέστερο παγκοσμίως τιτλοφορείται «Εικονική επιχείρηση» και υλοποιείται από μαθητές 15 έως 18 ετών, οι οποίοι υπό την επίβλεψη ενός ή περισσότερων καθηγητών τους και εθελοντών του Junior Achievement αναλαμβάνουν να «στήσουν» τη δική τους επιχείρηση ξεκινώντας από την ιδέα, στελεχώνοντας το διοικητικό συμβούλιο και τις υπόλοιπες θέσεις ευθύνης, προχωρώντας στην παραγωγή του προϊόντος ή στον σχεδιασμό της υπηρεσίας. Το αποτέλεσμα παρουσιάζεται στις δύο ετήσιες εμπορικές εκθέσεις, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπου οι επιχειρήσεις αξιολογούνται από κριτική επιτροπή και βραβεύονται οι τρεις καλύτερες. Σε δεύτερο στάδιο επιλέγονται σε πανελλαδικό επίπεδο οι δέκα επικρατέστερες. Ο ελληνικός τελικός διοργανώνεται λίγο πριν από το τέλος της σχολικής χρονιάς, όπου και απονέμονται τιμητικά βραβεία στις τρεις καλύτερες επιχειρήσεις και ανακοινώνεται ο νικητής που εξασφαλίζει μια θέση στον αντίστοιχο πανευρωπαϊκό διαγωνισμό.

«Μάθαμε να παίρνουμε το καλύτερο που μπορούμε» 

Η Ecowave απέσπασε στον ελληνικό τελικό το πρώτο βραβείο, το οποίο παρέλαβε από τα χέρια της Προέδρου της Δημοκρατίας. Ο τελικός πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά και τον παρακολούθησαν περισσότεροι από 230.000 άνθρωποι σε 28 χώρες. Στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό, ο οποίος είχε προγραμματιστεί να φιλοξενηθεί στην Ελλάδα και πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά, η εταιρεία του Αριστοτελείου Κολλεγίου Θεσσαλονίκης τιμήθηκε με το ειδικό βραβείο Καινοτομίας JA Europe Delta Innovation. « Ήταν μια αγχωτική εμπειρία, γιατί έπρεπε όλα αυτά που είχαμε κάνει να μπορέσουμε να τα δείξουμε στους κριτές σε άλλη γλώσσα και σε πιο συμπυκνωμένο χρονικό διάστημα. Παρά το άγχος που περάσαμε όλοι, όμως, συμφωνήσαμε ότι ήταν μια εμπειρία που άξιζε, γιατί κερδίσαμε πολλά ως άνθρωποι, επιχειρηματίες, μαθητές. Μάθαμε να παίρνουμε το καλύτερο που μπορούμε από οποιαδήποτε περίσταση, μας δόθηκε η δυνατότητα να καλλιεργήσουμε το ήθος και τον χαρακτήρα μας μέσα από όλο αυτό που ζήσαμε μαζί. Μάθαμε να είμαστε μια ομάδα ενωμένη και να συνεργαζόμαστε μεταξύ μας γρήγορα, χωρίς προβλήματα και αποτελεσματικά», σημειώνει ο Θοδωρής, ο οποίος ανέλαβε τη θέση του CEO της Ecowave. 

Δίπλα στους μαθητές όλους τους μήνες της προσπάθειάς τους ήταν η καθηγήτριές τους Μαρία Δαμαλή και Ειρήνη Χάψαλη. Η κ. Δαμαλή υλοποιεί το πρόγραμμα του Junior Achievement στο σχολείο εδώ και δεκαπέντε χρόνια. «Είναι θεσμός για το σχολείο μας και έχει πολύ μεγάλη απήχηση μεταξύ των παιδιών», λέει. «Αρέσει στα παιδιά γιατί τα μαθαίνει πώς να συνεργάζονται, να λειτουργούν ως ομάδα. Επίσης έχουν την ευθύνη να αντεπεξέλθουν σε υποχρεώσεις, και μάλιστα σε συγκεκριμένες ημερομηνίες, ενώ αισθάνονται τη χαρά της δημιουργίας. Τέλος, γεμίζουν εμπειρίες που το σχολείο δυστυχώς δεν μπορεί να παρέχει, ενώ ανακαλύπτουν δεξιότητες που δεν γνώριζαν ότι είχαν». Η εταιρεία Ecowave παραμένει ακόμη σε εικονικό επίπεδο, αλλά έχουν δεχτεί αρκετές προτάσεις να παρουσιάσουν την ιδέα και φιλοδοξούν να την εξελίξουν σε κανονική επιχείρηση.

Εδώ και δύο εβδομάδες ξεκίνησαν οι εγγραφές για την Εικονική Επιχείρηση 2021. «Ειδικά φέτος αισθανόμαστε ότι είναι ακόμα πιο απαραίτητο να γίνει το πρόγραμμα σε όσο το δυνατόν περισσότερα σχολεία, γιατί αυτό το πρόγραμμα δίνει αυτοπεποίθηση στα παιδιά και τα κινητοποιεί προς τη μάθηση, ξεφεύγει από το τυπικό πρόγραμμα του σχολείου. Είναι αναγκαίο φέτος να κάνουμε τα πάντα για να εμπνεύσουμε και να κινητοποιήσουμε τα παιδιά, να αυξήσουμε την αισιοδοξία τους. Αισιόδοξα και δημιουργικά παιδιά είναι αισιόδοξη και δημιουργική Ελλάδα», σημειώνει η κ. Μαρία Γιαννέτου, υπεύθυνη επικοινωνίας του οργανισμού. Εκφράζει δε την ικανοποίησή της για το γεγονός ότι φέτος, για πρώτη χρονιά, το Υπουργείο Παιδείας έχει εντάξει πιλοτικά νέες θεματικές ενότητες σε περίπου 200 σχολεία, μεταξύ αυτών η επιχειρηματικότητα, ενώ σε πρόσφατη έρευνά του ο ΣΕΒ επισήμανε την ανάγκη να ενταχθεί η επιχειρηματικότητα στη σχολική καθημερινότητα.■

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή