ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Κ»

Συνάντηση κορυφής

synantisi-koryfis-561178537

Η αναγνωρισμένη διεθνώς σχεδιάστρια Μαίρη Κατράντζου δημιούργησε σχέδια για φουλάρια και γραβάτες για την Προεδρία της Δημοκρατίας, στον απόηχο μιας επαναξιολόγησης της σχέσης της με την Ελλάδα. 

Μια γαλανόλευκη σημαία, ελληνικές γραμματοσειρές, κομμάτια της Ελλάδας πάνω στον χάρτη και αναφορές στον αισθητικά πλούσιο μινωικό πολιτισμό. Ψηφιδωτά από ψηφιακά σχέδια που συνθέτουν τη νέα εικόνα μιας χώρας η οποία κρατάει γερά το αδιάκοπο νήμα που τη συνδέει με το ένδοξο παρελθόν της, καθώς ερμηνεύει τη θέση της στον σύγχρονο κόσμο.

Σχέδια που μεταφέρονται σε μια συλλογή από φουλάρια και γραβάτες που θα προσφέρονται σε εθιμοτυπικές εκδηλώσεις της προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, και τα οποία παραχώρησε δωρεάν η σχεδιάστρια Μαίρη Κατράντζου στην Πρoεδρία της Δημοκρατίας.

Αναμφισβήτητα, μια ιδιαίτερα τιμητική στιγμή για την 37χρονη Ελληνίδα δημιουργό, με έδρα το Λονδίνο. Αλλά και ένα πρότζεκτ με ιδιαίτερο βάρος και ευθύνη σε σχέση με την εκτέλεσή του.

«Ένιωσα μεγάλη τιμή που η κυρία πρόεδρος εκτιμά τη δουλειά μου και ήθελε να συνεργαστούμε για τα επίσημα δώρα της Προεδρίας της Δημοκρατίας», λέει η σχεδιάστρια, μιλώντας αποκλειστικά στο «Κ». «Χρησιμοποιήσαμε στοιχεία από τη συλλογή που δείξαμε στον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο, καθώς και αρκετά στοιχεία από τη συλλογή Άνοιξη-Καλοκαίρι 2017, που ήταν εμπνευσμένη από τον μινωικό πολιτισμό. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα κολάζ διαχρονικών ιδεών, συμβόλων και απεικονίσεων που αποτυπώνουν την ιστορία, τον πολιτισμό και τις ιδέες της Ελλάδας».

Για την Κατράντζου, τη «βασίλισσα των prints» και πρωτοπόρο της ψηφιακής τεχνολογίας στην παγκόσμια βιομηχανία της μόδας, η πολιτιστική κληρονομιά παραμένει ένα προσωπικό βίωμα, το οποίο κατά καιρούς έρχεται έντονα στην επιφάνεια. Όπως το φθινόπωρο του 2019, όταν πολλές διαφορετικές έννοιες της αρχαιοελληνικής φιλοσοφίας, γεωμετρίας και μαθηματικής σκέψης, μεταξύ άλλων, «μεταφράστηκαν» σε ρούχα υψηλής ραπτικής για να «περπατήσουν» σε μια ειδική πασαρέλα στον Ναό του Ποσειδώνα, σε μια βραδιά αφιερωμένη στα τριάντα χρόνια του συλλόγου «Ελπίδα», με οδηγό την ιδρύτριά του, Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη.

synantisi-koryfis0
 Τα φουλάρια, όπως και οι γραβάτες, θα προσφέρονται σε εθιμοτυπικές εκδηλώσεις της προέδρου της Δημοκρατίας.

 

Την ίδια στιγμή, η Κατράντζου είναι χρόνια τώρα μια βετεράνος στον χώρο των δημιουργικών συμπράξεων. Παράλληλα με τον οίκο της, Mary Katrantzou, η σχεδιάστρια έχει αναπτύξει μια βεντάλια συνεργασιών, οι οποίες αναδεικνύουν, κάθε φορά, μια φρέσκια πτυχή του στιλιστικού της χαρακτήρα. Όπως, π.χ., για τη γαλλική Longchamp, όπου ανέπτυξε μοτίβα όπου η Ανατολή συναντά τη Δύση, για την Adidas μια σειρά με δυναμικά αθλητικά στοιχεία, για τη Victoria’s Secret μια ειδική συλλογή βασισμένη στην έντονη θηλυκότητα και για τη The Rug Company αφαιρετικά και φλοράλ σχέδια για χαλιά. Η πιο πρόσφατη συμφωνία αφορά μια συνεργασία με τον οίκο Bulgari, η οποία αναμένεται να αποκαλυφθεί την επόμενη χρονιά. Παρ’ όλα αυτά, η σύμπραξη με την πρώτη πολίτη της χώρας παραμένει ξεχωριστή – σε δημιουργικό αλλά και ανθρώπινο επίπεδο.

«Η συνεργασία με την Προεδρία της Δημοκρατίας είναι πολύ συγκινητική για μένα ως Ελληνίδα δημιουργό που ζει στο εξωτερικό. Είναι εντελώς διαφορετική από κάθε άλλη συνεργασία και μου δόθηκε η ευκαιρία να δημιουργήσω κάτι που να αντιπροσωπεύει την Ελλάδα και την κυρία πρόεδρο επάξια», σημειώνει η ίδια. «Το γεγονός ότι η κυρία Σακελλαροπούλου είναι η πρώτη γυναίκα πρόεδρος στην ιστορία του ελληνικού έθνους, καθώς και η συμβολή της, μέσω της πορείας της, στην ανάδειξη των αρχών και των αξιών της σύγχρονης Ελλάδας αποτέλεσαν για μένα τεράστια έμπνευση». 

Η παραγωγή στο Σουφλί

Η πρόεδρος της Δημοκρατίας επέλεξε η παραγωγή των φουλαριών και των γραβατών να γίνει στο Σουφλί, για την ενίσχυση της ελληνικής παραγωγής. Συγχρόνως, τα αξεσουάρ δημιουργούν ένα γόνιμο έδαφος, ένα σημείο όπου η ελληνικότητα συναντά τον θαυμαστό, πολύπλευρο κόσμο της Κατράντζου. «Υπάρχει έντονο το ελληνικό στοιχείο και στόχος μου ήταν να δημιουργηθεί μια αφήγηση. Είναι άλλωστε η δουλειά μου μέσα από τη δημιουργία να προάγω την αρμονία, προσφέροντας παράλληλα μια νέα προοπτική που θα αποτελέσει μέρος ενός διαλόγου μεταξύ της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και της σύγχρονης αισθητικής», λέει η ίδια.

synantisi-koryfis2
Η συγκεκριμένη συνεργασία φανερώνει τη γενικότερη πρόθεση της προέδρου να στηρίξει τους νέους Έλληνες δημιουργούς και επιχειρηματίες.   

 

Συγχρόνως, η χρήση της τεχνολογίας συμπληρώνει το δημιουργικό παζλ μέσα από μια συνέργεια ψηφιακών και αναλογικών εργαλείων, τα οποία, σύμφωνα με την Κατράντζου, τονίζουν την αρμονία μεταξύ των τεχνών και της τεχνολογίας για τη δημιουργία καινοτόμων υφών. «Το ύφασμα έχει πάντα τη δύναμη να προωθεί τη μόδα, και με αυτή τη δουλειά επικεντρωθήκαμε στο τύπωμα και στη σύνθεση ελληνικών στοιχείων μέσα από ένα σύγχρονο φίλτρο».

Η έννοια του σύγχρονου δεν λείπει ποτέ από τον δημιουργικό πάγκο της σχεδιάστριας, η οποία γεννήθηκε στην Αθήνα και ξεκίνησε να σπουδάζει στο Rhode Island School of Design της Νέας Υόρκης, πριν συνεχίσει τις σπουδές της στο κολέγιο Central Saint Martins του Λονδίνου. Το 2008, στο ντεφιλέ αποφοίτησης του περίφημου κολεγίου, η Κατράντζου γέμισε την πασαρέλα με πολύχρωμες, εντυπωσιακές οφθαλμαπάτες, όλες βασισμένες σε oversized ψηφιακές στάμπες κοσμημάτων πάνω σε φορέματα. Ήταν μια συλλογή που κέρδισε επάξια το ισχυρό ενδιαφέρον των ειδικών, δίνοντας την ευκαιρία στην Ελληνίδα σχεδιάστρια να κάνει τα πρώτα της επαγγελματικά βήματα σε έναν δύσκολο, αλλά συναρπαστικό χώρο. 

Νέα Υόρκη, Παρίσι, Αθήνα

Παράλληλα με την ανάπτυξη των συλλογών ρούχων και αξεσουάρ, η Κατράντζου συνεχίζει τη δραστηριότητά της και ως σχεδιάστρια κοστουμιών. Στο ενεργητικό της υπάρχουν ήδη συνεργασίες με πολιτιστικούς οργανισμούς όπως το Μπαλέτο της Νέας Υόρκης και η Όπερα του Παρισιού, αλλά και παραγωγές όπως το «The Thread», σε χορογραφία του Ράσελ Μάλιφαντ και μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου. Αυτό το διάστημα, η Κατράντζου συνεργάζεται με την Εθνική Λυρική Σκηνή σε μια παραγωγή του κλασικού μπαλέτου «Δον Κιχώτης».

synantisi-koryfis4
Η Μαίρη Κατράντζου. (Φωτογραφία: Τάκης Διαμαντόπουλος)

 

«Ο “Δον Κιχώτης” αποτέλεσε μια πρόκληση για μένα, καθώς είναι ένα έργο που έχει προσαρμοστεί και εκτελεστεί με πολλούς διαφορετικούς τρόπους ανά τα χρόνια. Η ιδιαιτερότητα ουσιαστικά έγκειται στο να δεις τι έχει γίνει στο παρελθόν σε ένα έργο τόσο γνωστό και αγαπητό όσο ο “Δον Κιχώτης” και να εντοπίσεις την ουσία του, ώστε να το εκσυγχρονίσεις», λέει η ίδια. «Όταν σχεδιάζω ρούχα για το μπαλέτο ή άλλες χορευτικές παραστάσεις, εστιάζω στην κίνηση των χορευτών, προσπαθώ να την ενισχύσω. Ήταν μια πάρα πολύ όμορφη εμπειρία να συνεργαστώ με τη Λυρική Σκηνή υπό τη διεύθυνση του Κωνσταντίνου Ρήγου και να συναντηθώ δημιουργικά με τον χορογράφο Thiago Bordin και τον σκηνογράφο Γιώργο Σουγλίδη. Το όραμα του κ. Κουμεντάκη, όπως και του Κωνσταντίνου Ρήγου, για τη σύγχρονη τέχνη στην Ελλάδα με ενέπνευσε να προσεγγίσω το συγκεκριμένο έργο με πρόθεση να προκαλέσω την αντίληψη του κοινού πάνω στον “Δον Κιχώτη”». 

Η σύγχρονη ελληνική αισθητική ταυτότητα

Η ιδέα μιας σύγχρονης Ελλάδας που δεν σταματά να αποτελεί έμπνευση βρήκε τη θέση της στην καρδιά της δημιουργικής δράσης της σχεδιάστριας την περίοδο της πανδημίας, καθώς η ίδια βρέθηκε στη χώρα για ένα σχετικά μεγάλο χρονικό διάστημα. Σε μια περίοδο όπου η βιομηχανία της μόδας κάνει τη μεγάλη της αυτοκριτική, η Κατράντζου πιστεύει ότι έχει έρθει η ώρα για έναν ουσιαστικό επαναπροσδιορισμό των αξιών, αλλά και μια άκρως απαραίτητη στροφή προς την ποιότητα. Κι αυτό καθρεφτίζεται στα μεταξένια φουλάρια και γραβάτες, κομμάτια που προσφέρουν μια νέα οπτική της ελληνικής αισθητικής ταυτότητας, μέσα από την ένωση ενός διεθνούς know-how και μιας αστείρευτης πολιτιστικής κληρονομιάς.

«Αυτή η κρίση είναι ένας αγωγός για αλλαγή. Καιροί όπως αυτός που βιώνουμε επιταχύνουν την αλλαγή και είναι μια ευκαιρία να επιβραδυνθεί ο ρυθμός της μόδας και να ξανασκεφτούμε ως σχεδιαστές τις προτεραιότητές μας. Έτσι και εγώ ένιωσα την ανάγκη να βρεθώ στην πατρίδα μου», καταλήγει η Κατράντζου. «Ο χρόνος που μας δόθηκε με βοήθησε να επανεκτιμήσω τη δύναμη που μπορείς να πάρεις από τις ρίζες σου και την αγάπη προς τη χώρα σου».■