TikTok αλά ελληνικά

6' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μια ολόκληρη γενιά βρήκε τον τρόπο να εκφράζεται σε καιρούς κοινωνικής αποστασιοποίησης, 16χρονοι σε όλο τον κόσμο απέκτησαν λόγο και δύναμη, γυρίζοντας την πλάτη στα κυρίαρχα social media. Οι δύο καραντίνες εκτόξευσαν τη δημοφιλία του νέου μέσου και στη χώρα μας, που προσπαθεί να το γνωρίσει και να το αξιοποιήσει.  

Η εφημερίδα Washington Post έχει πλέον και λογαριασμό TikTok. Κάπως έπρεπε ένα παραδοσιακό ενημερωτικό μέσο, με 142 χρόνια ιστορίας, να εισχωρήσει στον κόσμο της Γενιάς Ζ, όσων δηλαδή έχουν γεννηθεί από το 1995 έως το 2005. Το 41% των χρηστών της πλατφόρμας είναι μεταξύ 16 και 24 ετών. Συνολικά περνούν 52 λεπτά την ημέρα στο TikTok. Στο Facebook αντιστοίχως οι χρήστες αφιερώνουν 58,5 λεπτά ημερησίως – η ψαλίδα κλείνει. Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη σε 155 χώρες και 1 δισ. βίντεο περνούν από τις οθόνες των χρηστών κάθε μέρα. Τα βίντεο του TikTok έφεραν στην Washington Post σχεδόν 30 εκατ. likes. 

Το TikTok είναι παντού

Το TikTok είναι αστείο, είναι σίγουρα εθιστικό και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι cringey – η λέξη «κριντζάρω», εκ του cringe, έχει μπει στο λεξιλόγιό μας για να αποδώσει την άβολη αίσθηση που μας προκαλεί μια εικόνα. Δημιούργημα της εταιρείας ByteDance, με βάση το Χονγκ Κονγκ, το TikTok είχε «κατέβει» μέχρι τον περασμένο Απρίλιο 2 δισ. φορές μέσω των App Store και Google Play, αποδεικνύοντας ότι η νέα γενιά προσπαθεί να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο που επικοινωνούμε και ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των lockdowns. 

Η δημοφιλία του TikTok τράβηξε πολλά βλέμματα. Το καλοκαίρι ο Τραμπ προσπάθησε να το αποκλείσει από την Αμερική (των 100 εκατ. ενεργών χρηστών) ή να κατευθύνει την εξαγορά του από κάποια αμερικανική εταιρεία, με την ByteDance να μηνύει την κυβέρνηση των ΗΠΑ. 

Το 56% των χρηστών είναι άντρες, αλλά ο πιο δημοφιλής λογαριασμός ανήκει σε μια 16χρονη κοπέλα. Η Τσάρλι Ντ’ Αμέλιο έχει 101,4 εκατ. followers και είναι δημιουργός 1.632 βίντεο στα οποία κάνει lip synch (μίμηση τραγουδιού) και χορευτικά φορώντας φούτερ. Είναι κόρη Ρεπουμπλικάνου επιχειρηματία και πρώην μοντέλου/φωτογράφου. Έχει ήδη εμφανιστεί σε διαφημιστικό για το Super Bowl, την προσκάλεσε η Τζένιφερ Λόπεζ για να της μάθει χορογραφία της και η εταιρεία Procter & Gamble την πλήρωσε για την προώθηση της καμπάνιας challenge #DistanceDance σχετικά με την κοινωνική αποστασιοποίηση. Σύμφωνα με το Forbes, η διάσημη TikToker έβγαλε 4 εκατ. δολάρια μέσα σε έναν χρόνο από τις συνεργασίες της. Και όμως, δεν είναι η πιο ακριβοπληρωμένη TikToker. Αυτόν τον τίτλο τον κατέχει η 20χρονη Άντισον Ρέι, που είχε εντός ενός έτους έσοδα 5 εκατ. δολαρίων, μέσω των συνεργασιών της με τις Reebok, L’Oréal, Hollister και American Eagle. 

Η εξαίρεση του Γουίλ Σμιθ 

Ένα πρώτο συμπέρασμα είναι το εξής: το TikTok γεννά σταρ με χαρακτήρα αντι-influencer. Αποκαθηλώνει την αψεγάδιαστη τελειότητα των σελέμπριτι του Instagram και τους αντικαθιστά με εφήβους της διπλανής πόρτας. Αυτοί είναι που δημιουργούν τις νέες τάσεις και αυτό που οι ίδιοι θα έλεγαν hype. Εξαίρεση στον κανόνα αποτελεί ο 52χρονος ηθοποιός Γουίλ Σμιθ, στην 11η θέση των λογαριασμών με τους πιο πολλούς followers παγκοσμίως (43,1 εκατ.). Όσο για το δημοφιλέστερο βίντεο της πλατφόρμας, πρόκειται για ένα lip synch της 19χρονης Μπέλα Πόαρτς από τις Φιλιππίνες στο τραγούδι «Soph Aspin Send» της ράπερ Millie B. 

Συμπέρασμα δεύτερο: το εξέφρασε καλύτερα ο stand up κωμικός Διονύσης Ατζαράκης όταν τον ρωτήσαμε για το TikTok. «Δεν έχω καταλάβει ακόμη τι γίνεται εκεί μέσα. Με κάνει να αισθάνομαι πολύ γέρος το TikTok. Άνοιξα λογαριασμό γιατί δεν ήθελα να χρησιμοποιήσει κάποιος άλλος το όνομά μου».


Τέσσερις άνθρωποι περιγράφουν στο «Κ» την πρώτη εποχή του TikTok στην Ελλάδα

Νίκος Μπόβολος
Κειμενογράφος της διαφημιστικής εταιρείας Cambo

Τι ρόλο μπορεί να παίξει αυτό το νέο μέσο στις ισορροπίες της αγοράς; 
«Αν και προσωπικά το TikTok δεν μου κίνησε το ενδιαφέρον, μπήκα στη διαδικασία να ερευνήσω αυτόν τον νέο και γεμάτο προοπτικές χώρο, ψάχνοντας νέες ευκαιρίες για κάποιους από τους πελάτες μας. Στην ουσία είναι ένα πιο χαρούμενο Instagram, με περισσότερη ενέργεια και περισσότερη δράση, και αυτός είναι ο λόγος που κερδίζει όλο και μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα των social media. Οι πελάτες πάντα θα ψάχνουν νέα κοινά και νέους τρόπους να αναπτύξουν την επικοινωνιακή τους στρατηγική, και δική μας δουλειά είναι να τους δείξουμε τον δρόμο. Το TikTok είναι πια ένα κανάλι επικοινωνίας που γνωρίζουμε καλά και πολλοί πελάτες αναγνωρίζουν την επιδραστικότητά του. Οι διαφορές ανάμεσα σε ελληνικό και αμερικανικό κοινό δεν είναι τόσο μεγάλες όσο νομίζουμε. Η σημαντικότερη έγκειται στο ότι στην Ελλάδα είναι ακόμη πολύ νωρίς για να αναπτυχθούν δράσεις, καθώς το κοινό ακόμη δεν είναι εκπαιδευμένο στη χρήση του μέσου. Σε μικρό χρονικό 
διάστημα, όλα δείχνουν ότι το TikTok θα κυριαρχήσει έναντι των άλλων social media, τουλάχιστον στη Γενιά Z».

Νικόλας Πλυτάς
Aθλητής της Red Bull, πανελλήνιος και πανευρωπαϊκός πρωταθλητής wakeboarding, skateboarding, snowboarding και surfing 

TikTok  αλά ελληνικά-1
Στιγμιότυπο από βίντεο του Έλληνα ΤikΤoker Νικόλα Πλυτά.

 

Πώς έφτασε τους 1,8 εκατ. followers στο TikTok και τα 400 εκατ. views; 
«Ξεκίνησα να ασχολούμαι τον Ιούλιο του 2019 επειδή είδα έναν φίλο μου να ανεβάζει κάποιο story. Ήταν ήδη διαδεδομένο στην Ελλάδα και το κατάλαβα επειδή, όταν άρχισα να ανεβάζω τα βίντεό μου, με αναγνώριζαν στον δρόμο άτομα μικρότερης ηλικίας. Υπάρχει η πεποίθηση ότι το TikTok είναι απλώς η συνέχεια του Musical.ly, με βίντεο εφήβων που χορεύουν ή κάνουν lip synch. Δεν είναι αυτή η πραγματικότητα, αν ψάξεις τις προτάσεις βίντεο στο For You page (FYP) ανακαλύπτεις δημιουργούς αληθινούς καλλιτέχνες. Έχω βρει το #learnontiktok και ανακάλυψα μέχρι και γιατρούς στην πλατφόρμα, που προσπαθούν να ενημερώσουν ή να διδάξουν κάτι. Πρέπει να έχεις ταλέντο για να είσαι δημοφιλής, να είσαι πραγματικά καλός. Μετράει η ποιότητα του περιεχομένου, δεν μπορείς απλώς να ποζάρεις όπως στο Instagram. Επίσης, το TikTok διαμορφώνει πλέον την παγκόσμια μουσική βιομηχανία. Αν ένα τραγούδι είναι δημοφιλές στο app, μετά βρίσκεται στην κορυφή των charts».

Χρήστος Κόμπος
Yπεύθυνος στρατηγικού σχεδιασμού του ΣΚΑΪ

Πώς στέκονται απέναντι σε αυτό το φαινόμενο τα παραδοσιακά μέσα;  
«Η κατακόρυφη αύξηση της δημοφιλίας του κατά την περίοδο του πρώτου lockdown μεταμόρφωσε σε χρόνο-ρεκόρ το TikTok σε ένα νέο mainstream κοινωνικό δίκτυο. Την περίοδο εκείνη εμφανίστηκε ως μια διέξοδος “αυτοσχέδιας δημιουργικής απόδρασης” και από ένα “app για εφήβους” έγινε viral. Ήταν αναπόφευκτο να ασχοληθεί και η τηλεόραση μαζί του. Να το αναδείξει και να το χρησιμοποιήσει, ειδικά σε μια στιγμή που η παραγωγή νέου ψυχαγωγικού περιεχομένου ήταν σχεδόν αδύνατη εξαιτίας της καραντίνας. Ήμασταν το πρώτο κανάλι που ασχολήθηκε συστηματικά με την ενσωμάτωση του TikTok στην παλέτα των προωθητικών και δημιουργικών εργαλείων μας. Πέρα από την παρουσίαση των videos που ξεχώριζαν και είχαν σύνδεση με το περιεχόμενό μας, επιδιώξαμε να παραγάγουμε και σύντομης μορφής περιεχόμενο – σατιρικές εκπομπές και reality formats αποτέλεσαν ιδανικές αφορμές και πηγές έμπνευσης. Τα πρώτα δείγματα ήταν παραπάνω από ενθαρρυντικά και γι’ αυτό θα συνεχίσουμε να πειραματιζόμαστε και να επενδύουμε στο συγκεκριμένο μέσο. Άλλωστε είναι το φιλικότερο προς την τηλεόραση μέσο κοινωνικής δικτύωσης, καθώς δεν στηρίζεται σε κείμενο και φωτογραφίες, και αυτό το καθιστά ιδανικό όχι μόνο για την πολυπόθητη προσέγγιση των νεότερων κοινών, αλλά και για τη γρήγορη αναζήτηση ταλέντων και δημιουργών. Είναι θέμα χρόνου η ανάδειξη νέων τηλεοπτικών πρωταγωνιστών μέσω του TikTok και στην Ελλάδα».

Σίσσυ Φραγκιαδάκη 
Ιδιοκτήτρια στούντιο γιόγκα

Πώς είναι η συνεργασία στο TikTok μιας μητέρας με τον έφηβο γιο της; 
«Ξεκινήσαμε με τον μικρό να το ψάχνουμε, να χορεύουμε, να μοντάρουμε, να κάνουμε ντουέτα και να περνάμε χαρούμενοι δημιουργικό χρόνο σε μια δραστηριότητα μαζί. Και αποφάσισα, λοιπόν, να δείξω στον γιο μου ότι δεν μπορείς να γίνεις influencer επειδή απλώς το θέλεις, πρέπει να δουλέψεις σκληρά. Όπως σε όλα τα πράγματα και τις καταστάσεις. Ξεκίνησα να μαθαίνω τον σωστό φωτισμό, να σκηνοθετώ τα βίντεο, να κάνω την παραγωγή και φυσικά ήρθαν τα views, γιατί δούλευα πάνω στην εξέλιξη των βίντεο. Έτσι, ήρθαν followers και ο χορηγός που με ντύνει στα βίντεο που ανεβάζω. Από τα πιο ενδιαφέροντα πράγματα που βίωσα στην πλατφόρμα ήταν οι αμερικανικές εκλογές – τις έζησα λες και ήταν στη γειτονιά μου!».■

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή