Χαζεύω λίστες για καλοκαιρινά αναγνώσματα: οι περισσότερες αποτελούνται λογικά από τις νέες εκδόσεις, ενώ άλλες προτείνουν παλιότερα βιβλία, «κατάλληλα» για την παραλία. Δηλαδή ως επί το πλείστον αστυνομικά και εν μέρει ευκολοδιάβαστα. Δεν υπάρχει σε καμία σχετική λίστα το Πόλεμος και Ειρήνη, για παράδειγμα, ούτε ο Οδυσσέας. Είναι μια παγιωμένη αντίληψη αυτή, σαν να έχουμε αποδεχτεί ότι οι πνευματικές μας δεξιότητες μειώνονται (ή ακόμα χειρότερα οφείλουν να μειώνονται) με το που πατήσουμε το πόδι μας στην παραλία. Μια ενδιάμεση πρόταση είναι τα βιβλία με καλοκαιρινή αύρα, ιστορίες που το τοπίο και η θερμοκρασία τους συμβαδίζουν με το παρόν. Υπό αυτή την έννοια αποκτούν επικαιρότητα οι Θερινοί έρωτες, μια συλλογή διηγημάτων που επιμελήθηκαν οι Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης και Μπελίκα Κουμπαρέλη, αναθέτοντας σε 49 συγγραφείς (συμπεριλαμβανομένων των εαυτών τους) από ένα διήγημα με θέμα το καλοκαίρι και τον έρωτα. Μην περιμένετε εξωτικά τοπία. Τις τελευταίες μέρες ανοίγω το βιβλίο τυχαία, δεν τα διαβάζω με τη σειρά, έχω ήδη τσακίσει τη σελίδα από κάτω στο διήγημα του Κυριακίδη, του Λύκαρη, της Μαρούτσου, του Σεβαστάκη. Καλοκαίρι και έρωτας δεν σημαίνει μόνο ηλιοβασίλεμα και τρυφερότητα – ευτυχώς τα διηγήματα της έκδοσης δεν επιβεβαιώνουν κανένα κλισέ. Τα καλοκαίρια έχουν και συννεφιά, ο έρωτας έχει και πόνο. Επόμενος στόχος ο Τολστόι κάτω απ’ την ομπρέλα.
ΙΝFO
Ο συλλογικός τόμος Θερινοί έρωτες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.
ΕΚΔΟΣΗ
«Ο ποιητής είναι πάντοτε με το μέρος της Αντιγόνης και ποτέ με το μέρος του Κρέοντα», είπε σε μια συνέντευξή του το 1959 ο Άρης Αλεξάνδρου, συζητώντας περί ποιητών και βραβείων. Το ανέσυρα από τη συλλογή των δοκιμιακών κειμένων του, Έξω απ’ τα δόντια (εκδ. Πατάκη).
ΛΕΥΚΩΜΑ
Πολύ σπουδαία η δουλειά του Γιώργου Κυριακόπουλου που μετά την πολυετή περιήγηση στα νησιά του Αιγαίου και εκατοντάδες φωτογραφίες αποτυπώνει έναν χαμένο κόσμο στο πολυτελές λεύκωμα Αρχαιολογία του χτες (εκδ. Ποταμός).
ΒΡΑΒΕΙΟ
Ο Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι κέρδισε το βραβείο σεναρίου στις Κάννες για το Drive my Car, διασκευή του ομώνυμου διηγήματος του Χαρούκι Μουρακάμι από τη συλλογή Men Without Women (με την αύρα του Χέμινγουεϊ), που θα τη βρείτε μόνο στα αγγλικά.