Ένας σπόρος τέχνης στα μαστιχοχώρια

Ένας σπόρος τέχνης στα μαστιχοχώρια

Συναντάμε στη Χίο τον ιδρυτή της πλατφόρμας σύγχρονης τέχνης ΔΗΩ, που φιλοδοξεί να βάλει τη δική του σφραγίδα σε έναν κόσμο που αλλάζει.

3' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Άκης Κόκκινος έχει καταγωγή από τη Χίο. Είναι ο τόπος όπου η μητέρα του και οι θείες του μεγάλωσαν και το νησί όπου πήγαινε κάθε καλοκαίρι και Πάσχα ως παιδί. Για τον ίδιο, είναι ένας τόπος ανασυγκρότησης, στοχασμού και σύνδεσης με τις ρίζες του. Τώρα, στον απόηχο της πρωτόγνωρης κατάστασης που βιώνουμε, βάζει το νησί του στον παγκόσμιο καλλιτεχνικό χάρτη, δημιουργώντας από το μηδέν τον οργανισμό ΔΗΩ (ή DEO projects στα αγγλικά), έναν μη κερδοσκοπικό πολιτιστικό οργανισμό, μια πλατφόρμα, που εστιάζεται στην υποστήριξη του διαλόγου μέσω της τέχνης αλλά και στην ενίσχυση της εγχώριας πολιτιστικής παραγωγής και κοινότητας.  «Το να ιδρύσω έναν οργανισμό σύγχρονης τέχνης στη Χίο ήταν μια σκέψη που είχα τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Όταν μετακόμισα στο Λονδίνο, το 2017, συνειδητοποίησα πόσο μεγαλύτερος είναι ο κοινωνικός αντίκτυπος της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα και οραματιζόμουν τι αλλαγές θα μπορούσε να φέρει σε ένα νησί όπως η Χίος». 

Η Χίος είναι ένα νησί πλούσιο σε ιστορία, κοινότητες, συλλογικά τραύματα, γεωλογία και φύση. Στοιχεία που είναι αναγκαία για να προσελκύσουν δημιουργούς τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό. «Η πανδημία σίγουρα ήταν καταλύτης τόσο στην ίδρυση όσο και στο πώς θα στηθεί αυτός οργανισμός», σημειώνει ο Κόκκινος. Ας μην ξεχνάμε ότι ζούμε σε μια πολύ ανήσυχη εποχή, είναι πλέον ξεκάθαρο ότι τα μοντέλα που έχουμε χτίσει ως κοινωνία, και κατά συνέπεια τα μοντέλα με βάση τα οποία οι πολιτιστικοί οργανισμοί είναι χτισμένοι, δεν λειτουργούν. Οπότε, ως οργανισμός που μόλις ξεκίνησε μέσα σε αυτό το περιβάλλον πρέπει να εξετάσουμε τι μπορούμε να ανατρέψουμε».

Ένας σπόρος τέχνης στα μαστιχοχώρια-1
Αρχαιολογικά ευρήματα, χειροποίητα κεραμικά και ουτοπικά τοπία προτείνουν έναν καταιγισμό οικουμενικών στιγμών και δημιουργούν μορφές αντίστασης στην πολιτισμική αμνησία της εποχής.

Συνήθως έχουμε συνηθίσει οι καλλιτεχνικές πρωτοβουλίες που συναντάμε εκτός Αθηνών να επιβάλλουν, κατά κάποιον τρόπο, την αισθητική τους στον τόπο που τους φιλοξενεί και να απευθύνονται κυρίως σε Αθηναίους επισκέπτες. Ποια σχέση φιλοδοξείτε να χτίσει εκείνος και οι συνεργάτες του με τους ίδιους τους κατοίκους της Χίου; «Ως οργανισμός, είμαστε άμεσα ενταγμένοι μέσα στον κοινωνικό ιστό του νησιού. Έδρα μας είναι η Χίος και συγκεκριμένα το χωριό των Νενήτων στα μαστιχοχώρια. Όλοι μας οι συνεργάτες (λογιστές, δικηγόροι, ξεναγοί, αρχαιολόγοι, φωτογράφοι, κ.ά.) είναι από εδώ, τα προγράμματά μας καθρεφτίζουν τις ιδιαιτερότητες του τόπου. Η έκθεση παρουσιάζεται στα Παλαιά Σφαγεία Χίου –το σπίτι της εθελοντικής ομάδας δασοπροστασίας Χίου  Όμικρον–, ενώ στις 6 Αυγούστου θα παρουσιάσουμε ένα event, μια σύμπραξη με το Μουσικό Φεστιβάλ Χίου. Δεν ήρθαμε να επιβάλουμε κάτι, πρόθεσή μας δεν είναι ένας διδακτικός χαρακτήρας, αντιθέτως ήρθαμε να φυτέψουμε έναν σπόρο, και τώρα είναι θέμα όλων εδώ που νοιάζονται για το νησί να τον φροντίσουν και να τον μεγαλώσουν, μαζί με εμάς». 

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Σειρά Αναθέσεων», η ΔΗΩ δίνει την ευκαιρία σε έναν ξένο καλλιτέχνη να δημιουργήσει έργα στο νησί και να κάνει την πρώτη ελληνική του παρουσίαση μέσω της έκθεσης στο τέλος. Το πρόγραμμα εγκαινίασε τον Ιούλιο ο Βραζιλιάνος Paulo Nimer Pjota, ένας mid-career εικαστικός, ο οποίος προσέγγισε τον Κόκκινο στην αρχή της πανδημίας και έδειξε ενδιαφέρον για τα σχέδιά του για τη Χίο. «Αυτό ήρθε σε απόλυτη αρμονία με την επιθυμία μου να ξεκινήσουμε με μια χώρα που δεν εντάσσεται στα παραδοσιακά μητροπολιτικά κέντρα και να προτείνουμε έναν καλλιτέχνη που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστός στο ελληνικό κοινό. Παράλληλα, το έργο του Paulo είναι άμεσα επηρεασμένο από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και οι μεγάλου μήκους καμβάδες του δημιουργούν πολυφωνικές ιστορίες που ανατρέπουν ιεραρχίες και υπάρχουσες δομές, ενώ προτείνουν συνδέσεις μεταξύ πολιτισμών και εναλλακτικών αφηγήσεων. Έτσι, βρήκα μια συσχέτιση του έργου του με τα θραύσματα εικόνων και ιστοριών που η Χίος συγκροτεί και νομίζω ότι το αποτέλεσμα της απόφασης αυτής θα μας δικαιώσει».

Ιnfo
Παλαιά Σφαγεία Χίου, έως 10/8, deoprojects.com

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή