Το νέο αίμα της Λυρικής

Τα παιδιά που συμμετέχουν στη νέα παραγωγή της ΕΛΣ φτιάχνουν τα μαγικά μαξιλάρια των ονείρων τους με σκληρή δουλειά, επιμονή και αισιοδοξία.

3' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε μια χώρα μακρινή και μυθική, την Ουρανούπολη, ένας άπληστος άρχοντας, ο Αρπατίλαος ο Πρώτος, καταργεί τα πάρτι γενεθλίων, τις διακοπές του καλοκαιριού, τα λούνα παρκ και τις παιδικές χαρές και στη θέση τους χτίζει φυλακές, για να κρατούνται όσοι τολμούν να σβήσουν κεράκια γενεθλίων ή να ντύνονται πιερότοι τις Απόκριες. Οι κάτοικοι διαμαρτύρονται. Ένας διορατικός αυλικός εξηγεί στον απορημένο από τις αντιδράσεις των υπηκόων του Αρπατίλαο ότι αυτό οφείλεται στα όνειρα που βλέπουν στον ύπνο τους. Τα όνειρα απειλούν το καθεστώς. «Μόνο αν τους στερήσετε τα όνειρά τους, θα ησυχάσετε, εκλαμπρότατε», τον συμβουλεύει. Ο Αρπατίλαος τους ξεγελάει και τους αναγκάζει να κοιμούνται τα βράδια σε μαξιλάρια που προκαλούν αποτρόπαιους εφιάλτες. Οι διαμαρτυρίες σταματούν. Ο Αρπατίλαος και οι αυλικοί πανηγυρίζουν. Δεν ξέρουν, όμως, ότι σε ένα ταπεινό σχολείο μερικοί μαθητές και ένας εμπνευσμένος δάσκαλος είναι αποφασισμένοι να ξαναβρούν τα χαμένα τους όνειρα. 

Το νέο αίμα της Λυρικής-1
Τα εντυπωσιακά συρματοπλέγματα που περιορίζουν τους κατοίκους της Ουρανούπολης. (Φωτό: Ιωάννης Καμπάνης

Στη σκηνή της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ανάμεσα από συρματοπλέγματα, μπροστά σε μαυροπίνακες, κάτω από τη μύτη του βασιλιά Αρπατίλαου και των μυστικοσυμβούλων του, η Μυρτώ, ο Θάνος, ο Στρατής και η υπόλοιπη παλιοπαρέα, με τη φόρα, την άγνοια κινδύνου, τη θέρμη και την αποφασιστικότητα που μόνο οι άνθρωποι που ονειρεύονται να αλλάξουν τον κόσμο (τους) διαθέτουν, ράβουν, με ψήγματα χαράς και αναμνήσεις από ομορφότερες μέρες, τα Μαγικά μαξιλάρια που θα ξαναφιλοξενήσουν τα όνειρά τους. Το έργο του Ευγένιου Τριβιζά παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε όπερα –διασκευάστηκε από τον ίδιο τον συγγραφέα– και, επίσης για πρώτη φορά, στη διανομή συμμετέχουν και παιδιά, μέλη της παιδικής χορωδίας της Λυρικής, που μοιράζονται τη σκηνή με τους μονωδούς της ΕΛΣ. «Με έχει εντυπωσιάσει η επιμονή αυτών των παιδιών, η πολλή προσωπική μελέτη, το γεγονός ότι το καλοκαίρι μού έστελναν μηνύματα ζητώντας τις παρτιτούρες, ότι δεν ήθελαν να φύγουν για διακοπές αν δεν είχαν όλο το υλικό για να μελετήσουν», θυμάται συγκινημένη η διευθύντρια της παιδικής χορωδίας της ΕΛΣ, Κωνσταντίνα Πιτσιάκου, που δούλεψε με τα παιδιά, με τη βοήθεια της συνεργάτιδας και βοηθού της στη μουσική προετοιμασία, της πιανίστας Μαριλένας Σουρή. 

Το νέο αίμα της Λυρικής-2

Συγκίνηση ένιωσε, ομολογεί, παρακολουθώντας τις πρόβες και ο συγγραφέας του έργου, Ευγένιος Τριβιζάς, ο οποίος παραδέχεται ότι πάντα αισθανόταν ότι κάτι δεν λειτουργούσε ιδανικά σε προηγούμενες παραστάσεις του δημοφιλέστατου έργου του, «λόγω του ότι οι μισοί ήρωες είναι ώριμοι ενήλικες και οι άλλοι μισοί μαθητές του Δημοτικού, με αποτέλεσμα σε σχολικές παραστάσεις οι ρόλοι των ενηλίκων να παίζονται από παιδιά και σε επαγγελματικές παραστάσεις οι ρόλοι των παιδιών να παίζονται από ενήλικες […] έχοντας ως συνέπεια να μη λειτουργούν αποτελεσματικά θεμελιώδεις αντιθέσεις του έργου μεταξύ φρεσκάδας, αυθορμητισμού και αθωότητας των μαθητών από τη μία πλευρά, υποκρισίας, αυταρχισμού και αλαζονείας των αυλικών από την άλλη». Αυτός ήταν ο λόγος που ζήτησε από την ΕΛΣ την ισότιμη συμμετοχή παιδιών στην παραγωγή της όπερας. «Τα παιδιά λάτρεψαν το έργο, ταυτίστηκαν με τους ρόλους και τους αποδίδουν με τέτοιο αυθόρμητο πάθος, τέτοια γνήσια συγκίνηση, που συγκλονίζει. Ομολογώ ότι δάκρυσα παρακολουθώντας τις πρόβες».

Το νέο αίμα της Λυρικής-3
Το νέο αίμα της Λυρικής-4

Αυτά τα παιδιά θεωρεί η Κωνσταντίνα Πιτσιάκου ότι θα μπορούσαν να διδάξουν στους επαγγελματίες «την αλληλεγγύη, ότι πάνω στη σκηνή δεν υπάρχει πρωταγωνιστής, είμαστε ένα μεγάλο σύνολο. Επίσης πως το ότι παίρνω έναν ρόλο είναι πρώτα από όλα ευθύνη».

Το όνειρό της γι’ αυτά; «Αν φεύγοντας από εδώ καταφέρουν σε οτιδήποτε άλλο κάνουν στη ζωή τους να είναι τόσο υπεύθυνα, συγκεντρωμένα, πειθαρχημένα, με τόσο καθαρό στόχο και τόσο μεγάλη αγάπη γι’ αυτό που έχουν επιλέξει να κάνουν, τότε θα είμαι πολύ ευτυχής».

INFO:
Τα μαγικά μαξιλάρια → Στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης Όπερα για όλη την οικογένεια Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος ΕΛΣ, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος Ώρα έναρξης 11.00 (πρωινές παραστάσεις και Κυριακή) / 18.30 (απογευματινές παραστάσεις τα Σάββατα 4 και 18/12) Μουσική: Γιώργος Δούσης. Λιμπρέτο: Ευγένιος Τριβιζάς. Μουσική διεύθυνση: Νίκος Βασιλείου. Σκηνοθεσία: Νατάσα Τριανταφύλλη. Σκηνικά: Τίνα Τζόκα. Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη. Κινησιολογία: Δήμητρα Μητροπούλου. Φωτισμοί: Γιώργος Τέλλος. Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου. Πρωταγωνιστούν οι μονωδοί της ΕΛΣ Νικόλας Μαραζιώτης, Νίκος Κοτενίδης, Διονύσης Μελογιαννίδης, Βαγγέλης Μανιάτης, Γιώργος Ματθαιακάκης, Κωστής Ρασιδάκις και Γιάννης Κάβουρας, καθώς και τα μέλη της παιδικής χορωδίας της ΕΛΣ Αγγελική Ταμβακοπούλου, Δήμητρα Βασιλακοπούλου, Ειρήνη Κωνσταντοπούλου, Μάριος Πασχάλης, Μάρκος Λεβογιάννης, Σοφία Λαχανά και Φραντζέσκα Βασιλοπούλου. Συμμετέχει μικρό ορχηστρικό σύνολο, φωνητικό σύνολο και η παιδική χορωδία της ΕΛΣ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή