Τι να διαβάσω; 23 «φρέσκα» ελληνικά βιβλία που αξίζουν το χρόνο σας

Τι να διαβάσω; 23 «φρέσκα» ελληνικά βιβλία που αξίζουν το χρόνο σας

Το «Κ» επιλέγει 23 τίτλους ελληνικής λογοτεχνίας, νέες κυκλοφορίες αλλά και επανεκδόσεις, που θα σας κρατήσουν καλή συντροφιά στις ανοιξιάτικες εξορμήσεις σας.

4' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΟΤΕ

Μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μεταίχμιο το αιωνόβιο αφήγημα Ο κουρσάρος Πέδρο Καζάς του Φώτη Κόντογλου, αναστατική έκδοση της κυκλοφορίας του 1944. Έπονται σε λίγες μέρες τα Βασάντα και Το Αϊβαλί, η πατρίδα μου. Εκατό χρόνια μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή και τον ερχομό του Κόντογλου στην Ελλάδα, αυτή η εκδοτική πρωτοβουλία, με την επιμέλεια του Σταύρου Ζουμπουλάκη, δεν επανασυστήνει απλώς το έργο του Κόντογλου σε ένα νεότερο κοινό, αλλά συμπληρώνει και ένα από τα αρκετά εκδοτικά κενά που κακώς υπάρχουν στην ελληνική βιβλιοθήκη. Η ιστορία της λογοτεχνίας μας δεν είναι αχανής, καλό είναι να μπορούμε να την προσεγγίζουμε. Προς αυτή την κατεύθυνση κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη το Αγάπη παράνομη του Κωνσταντίνου Θεοτόκη και από τις εκδόσεις Ερατώ το Βαρδιάνος στα σπόρκα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Την ίδια στιγμή κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κίχλη μία ακόμα παλιότερη (1980) συλλογή του Η. Χ. Παπαδημητρακόπουλου, Θερμά θαλάσσια λουτρά, με τα υπέροχα σύντομα διηγήματά του.

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΩΡΑ

«[…] είναι οι ιστορίες των ανθρώπων και οι ζωές τους που μας γοητεύουν, ενόσω ανθρώπινοι χαρακτήρες δημιουργούνται και αναδεικνύονται μέσα από τις ιδέες και τα χαλάσματα της Ιστορίας […]» αντιγράφω τη φράση από τη νέα νουβέλα του Δημήτρη Νόλλα, Ματούλα Μυλλέρου (εκδ. Ίκαρος), σκεπτόμενος πόσες ιστορίες ανθρώπων έχει διηγηθεί αυτός ο τόσο σημαντικός πεζογράφος μας, με πόση συνέπεια έχει ανασύρει χαρακτήρες μέσα από τα χαλάσματα της Ιστορίας, αποδίδοντας όψεις της ελληνικότητας – αυτό κάνει και εδώ. Μέσα από μια αναδρομή έρχονται στο προσκήνιο αποσπάσματα από τη ζωή μιας γυναίκας στις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, ενώ η φυσιογνωμία της χώρας και του κόσμου ανασχηματίζεται.  

Στα βιβλία του Δημήτρη Καρακίτσου υπάρχει πάντα μια έκπληξη, ως προς το θέμα που κάθε φορά επιλέγει. Από τον μεγάλο κόσμο της φαντασίας του δημιουργήθηκε και το Για να μην αποτύχουμε όπως οι Μπιόρλινγκ και Καλστένιους (εκδ. Ποταμός), μια μποέμικη ιστορία δύο Σουηδών φοιτητών που διασχίζουν τη χώρα στο τέλος του 19ου αιώνα. Φανταστικό. Πολύ «ξένο» είναι και το καινούργιο βιβλίο της Ούρσουλας Φωσκόλου, Ήσυχα να πας (εκδ. Κίχλη), μια ιστορία «γλυκιάς» επιστημονικής φαντασίας. Η ζωή σε έναν όμορφο νέο πλανήτη είναι εφικτή, μοιάζει ιδανική, αλλά την ολάνθιστη αποικία σκεπάζουν η μελαγχολία και οι μνήμες.

Επίσης: Σπασμένο σε τρία μέρη διαφορετικών φωνών και κοινής αφετηρίας, το μυθιστόρημα της Μαριλένας Σεμιτέκολου Ακουαρέλα (εκδ. Ίκαρος) χαϊδεύει την καθημερινότητα και τις πολλές μορφές που παίρνουν οι λεπτομέρειες. / Μια «ανεπανάληπτη αγάπη» γεφυρώνει αιώνες στη νουβέλα Αν είσαι, είμαι (εκδ. Gutenberg) του Θανάση Τριαρίδη· θρύλοι ενώνονται με το μέλλον και τρυπούν «αμετάκλητα το ανυπόφορο σκότος της αδήριτης ματαιότητας». / Η Χριστίνα Σδούκου γράφει (πρώτο βιβλίο) στο Η Ζωή θέλει το απλό (εκδ. Σμίλη), για τη Ζωή, όπως λένε την αφηγήτρια, η οποία θέλει πράγματι το απλό. Η αφήγησή της που ξεκινά από τη στιγμή της γέννησης. Απαιτητική επιλογή, που χρειάζεται μεγάλη ψυχραιμία και, όπως φαίνεται, η συγγραφέας τη διαθέτει. / Εντυπωσιακό πρώτο βιβλίο από τον Βασίλη Τσιάμη, 54 ημέρες (εκδ. Κέδρος), ένα πληθωρικό ιστορικό μυθιστόρημα για τις ημέρες της πολιορκίας της Κωνσταντινούπολης.  / Μοναδική η σύλληψη του Ιορδάνη Παπαδόπουλου να καταθέσει ένα ημερολόγιο που δεν μοιάζει ακριβώς με ημερολόγιο και χωράει τα πάντα: ποίηση, ζωή, αναφορές και φυσικά τα ΔΑΣΗ, πάντα με κεφαλαία. Ίσως επειδή «στα ΔΑΣΗ, περισσότερο από καθετί άλλο, εύχεσαι». Το Στα ΔΑΣΗ κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος. 

Αντιθέτως, μόνο μικρά γράμματα θα βρει κανείς στα διηγήματα του Θοδωρή Γκόνη Το μαύρο φόρεμα του κόρακα (εκδ. Άγρα), γεγονός που δίνει μια αίσθηση συνέχειας. Δεν υπάρχει χώρος για τελείες εκεί που κατοικούν οι αναμνήσεις. Μόνο η ανάγκη να κρατηθούν ζωντανές, μαζί με όσα επινοούμε. / Πολύ ενδιαφέρουσα και η συλλογή του Γιώργου Πετράκη Τις Κυριακές πετούν τα αεροπλάνα (εκδ. Πληθώρα), στην οποία φιλοξενούνται τρεις ιστορίες με έναν πολύ παράδοξο άξονα: εξελίσσονται στη σημερινή Κρήτη, αλλά συνομιλούν με την τσαρική Ρωσία. Ωραίο. / Ωραίες στιγμές βρίσκει κανείς και στα αφηγήματα, σύντομα ή πολύ σύντομα, στο Ψάρι και το ζάρι (εκδ. Σμίλη) του Κώστα Σιαφάκα. Σημειώνω συγκεκριμένα το διήγημα Ο διάδρομος, για το πώς μιλάνε δύο άνθρωποι σε ένα σπίτι, πολύ έξυπνο.  

Τέλος, με μια παριζιάνικη σινεφίλ αύρα, ανάμεσα στον γαλλικό Μάη και την ελληνική δικτατορία, σε μια περίοδο συγκρούσεων και ανακατατάξεων, η Μαρία Γαβαλά χαμογελάει διακριτικά στον Μικρό στρατιώτη του Γκοντάρ με το μυθιστόρημά της Ο μικρός Γκοντάρ  (εκδ. Πόλις). Μια Ελληνίδα φοιτήτρια φτάνει το ’69 στο Παρίσι για να σπουδάσει σινεμά. Θα μεγαλώσει μέσα από τις επιλογές της και μαζί με τον νεαρό Γκασπάρ που κινηγάει με την κάμερά του την πραγματικότητα. 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ

Η νέα συλλογή του Ντίνου Σιώτη τιτλοφορείται Σχεδόν αύριο (εκδ. Καστανιώτη) και αποτελείται τρόπον τινά από ένα πολυσέλιδο ποίημα με τρίστιχες στροφές, αν και ο ίδιος ο ποιητής στην εισαγωγή του περιγράφει πως πρόκειται για σύνθεση πολλών ποιημάτων, αποδίδοντας την ιδέα στον Γιάννη Ρίτσο. Γράφτηκε (ή γράφτηκαν) κατά την περίοδο της πανδημίας στην Τήνο και στους στίχους του βρίσκει κανείς τη ματιά του ποιητή στην επικαιρότητα, μαζί με σκέψεις, αναμνήσεις και εικόνες, επιβεβαιώνοντας όχι μόνο ότι η ποίηση μπορεί να έχει ατέλειωτες μορφές, αλλά και ότι, όταν γράφεται με μεράκι και σεβασμό, μπορεί να έχει και μαγικές ιδιότητες. / Εξαιρετικά συγκινητικό το βιβλίο-ποίημα που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ερατώ, I put a spell on you, αμέσως μετά τον θάνατο του Γιώργου Κακουλίδη. Όπως έγραψε σε ένα σημείο, «κανείς δεν έχει πεθάνει / κανείς». / Ενδεικτικά αναφέρω επίσης την Αποκατάσταση (εκδ. Νεφέλη) του Βασίλη Αμανατίδη, το Sequentiae (εκδ. Gutenberg) της Λιάνας Σακελλίου, τα χαϊκού στο Επτάμεροι (εκδ. Κέδρος) του Άγη Μπράτσου.  

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή