Αγγελική Σταματάκου: Από το φαρμακείο, στην Μπιενάλε της Βενετίας

Αγγελική Σταματάκου: Από το φαρμακείο, στην Μπιενάλε της Βενετίας

Από τη Βενετία και την Μπιενάλε, όπου εξέθεσε τα έργα της, η Ελληνίδα κεραμίστρια περιγράφει πώς εμπνέεται από τα παιδικά καλοκαίρια και πόσο βοηθάει στην τέχνη της η παράλληλη ιδιότητα της φαρμακοποιού.

2' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τον Μαΐο, η κεραμίστρια Αγγελική Σταματάκου έλαβε ένα μέιλ-πρόσκληση να συμμετάσχει στην ομαδική έκθεση We Are Reversal στο Palazzo Pisani-Revedin, στο πλαίσιο της 59ης Μπιενάλε της Βενετίας. «Με βρήκαν από το Instagram. Παρουσιάζονται δουλειές καλλιτεχνών από διάφορα μέρη, εγώ νομίζω πως είμαι η μόνη Ελληνίδα. Είναι μια αισιόδοξη έκθεση, που μας παροτρύνει να οραματιζόμαστε, να νιώθουμε ελεύθεροι, παρά τις ανησυχίες και τους φόβους της εποχής». 

Δεν είναι η πρώτη της επαφή με διεθνές κοινό. Είχε προηγηθεί η έκθεση 1000 Vases στην εβδομάδα Design του Μιλάνου, δύο μήνες νωρίτερα. Τα δικά της βάζα –επικεντρώνεται κυρίως στο βάζο ως αντικείμενο– μοιάζουν με ευρήματα από υποθαλάσσια ανασκαφή. «Δεν αναπαράγω συνειδητά κάποια εικόνα, όμως φαίνεται πως οι πηγές έμπνευσής μου και τα βιώματά μου με οδηγούν σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις».  

Σπούδασε φαρμακευτική στο Πανεπιστήμιο του Μπράιτον, κάνοντας επιπλέον μαθήματα ζωγραφικής με μοντέλο. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα και ενώ είχε ξεκινήσει να εργάζεται ως φαρμακοποιός, σπούδασε εικαστικές τέχνες στον ΑΚΤΟ. «Η κεραμική ήρθε κάπως τυχαία. Μετά δύο εγκυμοσύνες και πολύ χρόνο στο σπίτι με δύο μωρά, αποφάσισα να κάνω κάτι για τον εαυτό μου και πήγα σε ένα workshop κεραμικής με μια φίλη». Παρακολούθησε μαθήματα για τρία χρόνια και σιγά σιγά μετέτρεψε το γκαράζ του σπιτιού της σε studio. «Ο πηλός έχει να κάνει με το άγγιγμα. Τον καθοδηγείς και σε καθοδηγεί. Είναι ένα ταπεινό υλικό με ατελείωτες δυνατότητες, το οποίο μπορείς, δουλεύοντάς το μεθοδικά, να το μετατρέψεις σε ένα μοναδικό έργο τέχνης». Το background της φαρμακευτικής τη βοήθησε. «Ήξερα να τηρώ συνθήκες εργαστηρίου. Έχω γνώσεις χημείας και μαθηματικών, που τελικά αποδείχθηκαν απαραίτητες, γιατί δημιουργώ τα δικά μου υαλώματα με πρώτες ύλες, τα οποία διαφέρουν ανάλογα με την υφή που θέλω να πετύχω, είμαι πειθαρχημένη, ακριβής και, ίσως το πιο σημαντικό, απόλυτα εξοικειωμένη με το στοιχείο της έκπληξης. Ποτέ δεν ξέρεις τι θα αντικρίσεις ανοίγοντας τον φούρνο, πόσο κοντά ή μακριά είναι το τελικό έργο από αυτό που φαντάστηκες». 

Παρακολουθεί πολλούς ξένους κεραμίστες, όπως τη Φινλανδή Marianne Huotari, με τις υπέροχες κεραμικές της tapisseries, αλλά και δημιουργούς από τον χώρο της αρχιτεκτονικής και της μόδας. «Θεωρώ ότι έχουμε πολλά κοινά ως προς την ανάγκη έκφρασης της προσωπικής μας αισθητικής. Επενδύουμε όλοι στην επιθυμία που έχει ο άνθρωπος να ζει σε ένα περιβάλλον ελκυστικό. Μοιραία αλληλεπιδρούμε». 

Στις επιρροές της προσθέτει και την επαφή της με τη φύση αλλά και τις αναμνήσεις από τα παιδικά της καλοκαίρια στο οικογενειακό κτήμα στην Αίγινα. «Παρατηρούσα τα άγρια φυτά, τις ρωγμές στο χώμα, τους γεωλογικούς σχηματισμούς, τα ξύλα, τα έντομα, τα κοχύλια. Πλέον, η συλλογή υλικών και αντικειμένων που με εμπνέουν αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της δημιουργικής μου διαδικασίας. Παράλληλα με την ερεύνα και τον πειραματισμό με τις πρώτες ύλες, τα οργανικά αυτά στοιχεία θα προσφέρουν τα χαρακτηριστικά που επιθυμώ για τα έργα μου». Ασχολείται πολλές ώρες σε καθημερινή βάση. «Από τη σύλληψη μιας ιδέας μέχρι το design και το γυάλωμα είναι μια διαδικασία χρονοβόρα και απαιτητική, που διεκδικεί κάθε στιγμή την προσοχή σου. Μπαίνω κάθε μέρα στο εργαστήριο με εξαιρετική διάθεση, γνωρίζοντας πως αυτό είναι ένα δώρο που κάνω σ’ εμένα».

INFO
Από 8/9 έως 20/10, Shapes of Stories, theblendergallery.com

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή