Την περασμένη εβδομάδα, τρεις συνεχόμενες μέρες, είδα έναν (όχι τον ίδιο) πίνακα του Φασιανού να κοσμεί τον προθάλαμο ενός νοσοκομείου, μια σχολική αίθουσα και το σαλόνι ενός σπιτιού. Την τρίτη φορά, στο σαλόνι, πιο ήρεμος, θυμήθηκα ένα κείμενο (Εις μνήμην Αλέκου Φασιανού) που είχε γράψει πριν από μερικούς μήνες ο Βαγγέλης Χρόνης στο περιοδικό Φρέαρ (και το οποίο περιλαμβάνεται στον πρόσφατο τόμο Αειθαλής χρόνος, μια συλλογή συναντήσεων, συνεντεύξεων, απόψεων και αναμνήσεων), περιγράφοντας ένα καλοκαίρι που βρέθηκαν μαζί στην Κέα, όταν ο ζωγράφος κολύμπησε με ένα αυτοσχέδιο μαγιό και ψάρεψε έναν γύλο. Το κείμενο συνεχίζει: «Μακρύ το απόγευμα, με ωραίες συζητήσεις και υπέροχες σιωπές». Οι σιωπές φέρνουν το ένα και το άλλο. Βρέθηκα να ξεφυλλίζω τα ποιήματα του κ. Χρόνη (Ποίηση: 1999-2020 – συνοδεία σχεδίων του Φασιανού), στα οποία οι σιωπές έχουν μεγάλο ρόλο· όχι μόνο ενδιαφέρεται γι’ αυτές ο ποιητής στους στίχους του (π.χ. «ελεύθερος αφέθηκα/ και ταξίδεψα/ στους ήχους της σιωπής»), αλλά και επειδή συνοδεύουν, ως αντίπαλο δέος, τις εικόνες της ζωής, το ελληνικό τοπίο και το ελληνικό παρελθόν, τη ζωηράδα των χρωμάτων, το φως. Το φως είναι ένας άλλος πόλος: «Το φως ξεδιαλύνει/ και τις ελαχιστότερες υποψίες./ Ακόμη και το ηλεκτρικό φως». Σιωπές και φως. Σκέφτομαι πάλι τους πίνακες του Φασιανού να γεμίζουν τους χώρους. Για τη συλλογή Νέοι στον Άδη (2005) ο Βαγγέλης Χρόνης απέσπασε το βραβείο Ποίησης της Ακαδημίας Αθηνών.
Τα βιβλία του Βαγγέλη Χρόνη Αειθαλής χρόνος και Ποίηση: 1999-2020 κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Καστανιώτη.
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
ΘΕΑΤΡΟ
Από 11/11 για 12 παραστάσεις ανεβαίνει ξανά (για έβδομη χρονιά) στο Studio Μαυρομιχάλη το Κιβώτιο, σε έναν μονόλογο του Φώτη Μακρή. Πρόκειται φυσικά για το αριστούργημα του Άρη Αλεξάνδρου, ένα από τα πέντε-δέκα σημαντικότερα μυθιστορήματα της νεοελληνικής λογοτεχνίας (εκδ. Κέδρος). studiomavromihali.gr
ΕΠΕΤΕΙΟΣ
Όρεξη και χρόνο να έχει κανείς με τόσα αφιερώματα και αναλύσεις που δημοσιεύτηκαν τις προηγούμενες μέρες στα μεγάλα αγγλόφωνα έντυπα για τα 100ά γενέθλια του διασημότερου (έτσι δεν είναι;) ποιήματος του 20ού αιώνα. Λέω για την Έρημη χώρα του Τ. Σ. Έλιοτ, που πάντα ζητάει μία ακόμα ανάγνωση.
ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ
Ξεκινάει το πρόγραμμα των φιλοξενιών εργασίας στο σπίτι του Πάτρικ Λι Φέρμορ στην Καρδαμύλη για δύο διαφορετικές περιόδους προσεχώς – μοιάζει με όνειρο η διαμονή για ενάμιση μήνα εκεί. Οπότε, αν κάνετε κάποια έρευνα που ταιριάζει με τις θεματικές του Μουσείου Μπενάκη, αναζητήστε την προκήρυξη. benaki.org