Ο πόλεμος των sneakers

3' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μην απορήσετε αν σε κάποιο όχι και τόσο μακρινό μέλλον ένας επιμελητής μουσείου φορέσει τα λευκά του γάντια για να τοποθετήσει κάποια περίτεχνα αθλητικά παπούτσια στις προθήκες. Πέρα από καυτή τάση διεθνώς, τα sneakers ή trainers οριοθετούν σήμερα τα νέα σύνορα στο design και στην τεχνολογία.

Εκκεντρικότητα στα χρόνια του Instagram. Στην πασαρέλα «περπατούν» αθλητικά με τακούνι-πλατφόρμα, όμως ο «δρόμος» δεν μένει ποτέ πίσω. Άλλωστε, από εκεί που «αναπνέουν» οι κουλτούρες των νέων, όπως το χιπ χοπ και το σκέιτ, ξεκινούν πλέον όλα. Προσθέστε στη συνταγή και την πραγματικότητα του athleisure (το γεγονός ότι η αθλητική ένδυση περνάει τώρα στην καθημερινότητα) και η σημερινή εικόνα γίνεται ξεκάθαρη. Οι παραδοσιακές εταιρείες με αθλητική ταυτότητα ανταγωνίζονται σκληρά τους οίκους πολυτελείας. Οι πρώτοι επεκτείνονται στο street wear και οι δεύτεροι εισέρχονται στην αγορά των sneakers (ο όμιλος LVMH πρόσφατα επένδυσε στη Stadium Goods, μια start up του χώρου). Την ίδια στιγμή, όλο και περισσότεροι καταναλωτές ψάχνουν το ξεχωριστό.

Το πρακτορείο Reuters μεταδίδει ότι, σύμφωνα με τους συμβούλους επιχειρήσεων Bain & Co., οι πωλήσεις των αθλητικών παπουτσιών ανέβηκαν παγκοσμίως το 2017 κατά 10% (φτάνοντας τα 3,5 δισ. ευρώ), ενώ στον μεγάλο αντίπαλό τους, τις τσάντες, αυξήθηκαν κατά 7%. Από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι οι millennials αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο των πελατών. Το πρακτορείο πληροφορεί επίσης ότι ένα premium ζευγάρι αθλητικών ξεκινάει από 400 δολάρια, για να φτάσει τα 3.000 δολάρια, ενώ sneakers που ανήκουν στην κατηγορία των limited editions μπορούν να ξεπεράσουν τα 10.000 δολάρια, όπως π.χ. τα Air Jordan 3 Retro DJ Khaled Grateful της Nike ή, ακόμα, τα Pharrell Williams X Adidas Originals της Chanel.

 

Ο πόλεμος των sneakers-1

Το νέο κλασικό; Αθλητικά της Dolce & Gabbana. © REUTERS/Alessandro Garofalo

 

Από τη Chanel ξεκίνησε το 2014 και μια συζήτηση για τη σύμπραξη της πολυτέλειας με τα αθλητικά υποδήματα. Ήταν τότε που σε ντεφιλέ υψηλής ραπτικής ο Καρλ Λάγκερφελντ συνδύασε ρούχα με sneakers και οι έξυπνες συσκευές χρειάστηκαν συχνή επαναφόρτιση για να μεταδώσουν τα νέα. Γιατί ο ιστορικός οίκος έριχνε το τελευταίο οχυρό της κομψότητας; Ο 84χρονος σήμερα Λάγκερφελντ μοιάζει να κερδίζει χρόνια όταν βρίσκεται στο κέντρο του ενδιαφέροντος και της αντιπαράθεσης. Επίσης, αφουγκράζεται όσο λίγοι αυτό που συμβαίνει γύρω του, και αυτό που έβλεπε τότε ήταν ότι τα αθλητικά είχαν βγει από το γυμναστήριο και είχαν πάει στο γραφείο. Τα χειροποίητα υποδήματα εκείνης της επίδειξης ήταν παραγωγή του οίκου υποδημάτων Massaro, που συνεργάζεται χρόνια με τη Chanel· ήταν αποτέλεσμα ωρών δουλειάς και είχαν την ανάλογη τιμή. Συγχρόνως, ο Λάγκερφελντ έκλεινε ακόμα μία φορά το μάτι στην Γκαμπριέλ «Κοκό» Σανέλ, πρωτοπόρο ενός χαλαρού, σπορ στυλ.

Στη βιομηχανία της πολυτέλειας, ο ιταλικός Tod’s αποκάλυψε το πρώτο μοντέλο Hogan στα μέσα της δεκαετίας του ’80, ενώ στα ’90s η Nike έγραφε ιστορία στο μάρκετινγκ του στυλ με την άφιξη των Air Jordan και η Prada λάνσαρε το κλασικό PS0906. Σήμερα, οι influencers του χώρου είναι ράπερ, αθλητές και συλλέκτες αθλητικών υποδημάτων, ενώ τα sneakers έχουν και το δικό τους «χρηματιστήριο». Στο stockx.com πραγματοποιούνται αγορές και πωλήσεις, ενώ «δείκτες» παρακολουθούν την πορεία των brands.

Made in China

Η αγορά σφύζει από απομιμήσεις, αλλά και αποκαλύψεις. Όπως η πρόσφατη παραδοχή στελέχους της Balenciaga ότι το δημοφιλές μοντέλο του οίκου Triple S, στην τιμή των 850 δολαρίων, ήταν Made in China. Η εταιρεία, ένα από τα success stories του κλάδου και με μεγάλη δυναμική στα αθλητικά παπούτσια, αμύνθηκε λέγοντας ότι τα κινεζικά εργοστάσια παραγωγής είχαν τις κατάλληλες προδιαγραφές για την παραγωγή πιο ελαφριών υποδημάτων. Αν κατά καιρούς τα αθλητικά διακρίνονται για την όμορφη «ασχήμια» τους, οι συνθήκες παραγωγής τους μπορούν να αποδειχτούν πραγματικά άσχημες. Το Thomson Reuters Foundation πρόσφατα αφιέρωσε μια καμπάνια, σε συνεργασία με τον YouTuber Jacques Slade, για να ενημερωθούν οι καταναλωτές σχετικά με την ενδεχόμενη καταπάτηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων πίσω από την παραγωγή κάποιων αθλητικών παπουτσιών.

Μιλώντας πρόσφατα στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο 14χρονος Μαξάνς ανέφερε ότι είχε ζητήσει από τους γονείς του για τα γενέθλιά του ένα ζευγάρι Adidas αξίας 800 δολαρίων. «Ζούμε σε έναν κόσμο όπου βασικά τα sneakers είναι έργα τέχνης», είπε χαρακτηριστικά. Δεν του έκαναν το χατίρι. Δύσκολα όμως θα του αρνηθούν μια επίσκεψη στο μουσείο σε λίγο καιρό. ■

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή