ΜΕ ΤΗΝ «Κ»

Αυτή την Κυριακή με την «Καθημερινή»: βιβλίο «Λέλα Καραγιάννη», «Ταξίδια», «Mancode», «Κ»

ayti-tin-kyriaki-me-tin-kathimerini-vivlio-lela-karagianni-taxidia-mancode-k-561541093

Ένα συγκλονιστικό βιβλίο με την «Καθημερινή» της Κυριακής

1941-1944: Η ιστορία της Λέλας Καραγιάννη

ayti-tin-kyriaki-me-tin-kathimerini-vivlio-lela-karagianni-taxidia-mancode-k0

Στην Κατοχή, πολλές Ελληνίδες αναμίχθηκαν στην Αντίσταση, μερικές μάλιστα έδωσαν τον τόνο στον Αγώνα κι άλλες θυσίασαν ακόμη και τη ζωή τους.

Ξεχωριστή μορφή ανάμεσά τους, η Λέλα Καραγιάννη.

Μητέρα επτά παιδιών, κατεχόμενη από φλογερό πατριωτισμό -που έφτανε στα όρια του πάθους, κατά τον συγγραφέα του βιβλίου, Αλ. Λ. Ζαούση-, άρχισε τη δράση της έναν μήνα μετά την είσοδο των Γερμανών στην Αθήνα. Στην αρχή, επικουρούμενη από τα μεγαλύτερα τέκνα της, περιέθαλψε Έλληνες φαντάρους που επέστρεφαν από το μέτωπο και στη συνέχεια κυρίως Βρετανούς, οι οποίοι είχαν διαφύγει την αιχμαλωσία. Οργάνωσε μια εντυπωσιακή απόδραση από το στρατόπεδο αιχμαλώτων της Κοκκινιάς και πιθανώς την πρώτη διαφυγή Βρετανών στην Αίγυπτο. Σιγά σιγά ανέπτυξε ένα δικό της δίκτυο αντίστασης και από το 1943 ενεπλάκη στον τομέα της κατασκοπείας, χρησιμοποιώντας μεγάλο αριθμό συνεργατών, ανδρών και γυναικών.

Στη δράση της δεν επιστράτευε πολιτικά κριτήρια, ούτε έκανε διάκριση ανάμεσα στις αντιστασιακές οργανώσεις: «Όλα τα δάκτυλα του χεριού πρέπει ενωμένα σε γροθιά να χτυπούν τον κατακτητή», είχε πει.

Η δράση της κορυφώθηκε το 1944, όμως τον Ιούλιο της χρονιάς αυτής συνελήφθη από τους Γερμανούς. Υπέστη πρωτοφανή βασανιστήρια, χωρίς να λυγίσει και να αποκαλύψει τίποτα ή να προδώσει οποιοδήποτε.

Στις 8 Σεπτεμβρίου του 1944, έναν μήνα πριν την Απελευθέρωση, εκτελέσθηκε μαζί με 60 γενναίους άνδρες και γυναίκες στο Δαφνί, εμψυχώνοντας μέχρι την τελευταία στιγμή τους μελλοθάνατους. Έπεσε τραγουδώντας: «Στη στεριά δεν ζει το ψάρι, ούτε ο Έλλην στη σκλαβιά…».

Κυκλοφορεί την Κυριακή 17/10 με την «Καθημερινή»

 

H αίγλη της κλασικής κομψότητας – Αυτή την Κυριακή με την «Καθημερινή»

ayti-tin-kyriaki-me-tin-kathimerini-vivlio-lela-karagianni-taxidia-mancode-k2

L’ Homme Moderne

Το νέο τεύχος του MANCODE αναδεικνύει στο cover story ένα σύμβολο μοντέρνου άνδρα, τον Adam Driver, που κατάφερε από πεζοναύτης να εξελιχθεί σε παγκοσμίου βεληνεκούς σταρ του κινηματογράφου.  Υποδύεται τον Maurizio Gucci στην ταινία «House of Gucci».

Από τον Gianni Agnelli μέχρι τον Δούκα του Windsor, ο Sir Taki Theodoracopulos ορίζει τα στοιχεία της ανδρικής κομψότητας.

Είναι ευχάριστη να την οδηγείς όταν ο ήλιος λάμπει αλλά δύσκολο να ζήσεις μαζί της. Αυτό υποστηρίζει ο Jeremy Clarkson για τη νέα Porsche 911 GT3.

Από τον Λουδοβίκο ΙΔ’ έως τον Αλέξη Τσίπρα, o Χρήστος Ζαμπούνης μας αφηγείται την ιστορία του εμβλήματος της ανδρικής κομψότητας, της γραβάτας.

Ο  Μίκης σε πρώτο πρόσωπο. Ο Γιώργος Αρχιμανδρίτης παρουσιάζει αποσπάσματα από τις συναντήσεις του με τον Μίκη Θεοδωράκη.

Στην άγρια ομορφιά των Νήσων Φερόε μας μεταφέρει μέσα από τον φακό της η Μαρίνα Βερνίκου.

Τι κοινό έχουν ο Bill Murray, η Tilda Swinton, μια φανταστική γαλλική πόλη του 20ου  αιώνα και το φημισμένο έντυπο The New Yorker; Τη νέα ταινία του Wes Anderson, «The French Dispatch».

Κυκλοφορεί στις 17 Οκτωβρίου με την «Καθημερινή» της Κυριακής.

 

«Ταξίδια» Νοεμβρίου: Οινικές διαδρομές, αγαπημένες πόλεις, ανεξίτηλες μνήμες – Την Κυριακή 17/10 με την «Καθημερινή»

ayti-tin-kyriaki-me-tin-kathimerini-vivlio-lela-karagianni-taxidia-mancode-k4

«Βρισκόμαστε στη Μαντινεία, στο οροπέδιο της Τρίπολης, σε ένα γοητευτικό τοπίο με αμπέλια, χαμηλά σπίτια, κερασιές, αμυγδαλιές, φροντισμένους κήπους και μποστάνια. Βρισκόμαστε επίσης στην αγκαλιά μιας από τις πιο γνωστές ζώνες παραγωγής κρασιών, που από το 1971 φέρουν την ένδειξη ΠΟΠ Μαντινεία· στο βασίλειο του ροδόχρωμου Μοσχοφίλερου». Η Μερόπη Παπαδοπούλου μάς προσκαλεί σε ένα road trip γεμάτο Μοσχοφίλερο στην εύφορη αρκαδική γη. 

«Αυτή η απομακρυσμένη γειτονιά της Ελλάδας ζει και αναπνέει για το κρασί. Και ο επισκέπτης θα αντιληφθεί αμέσως πως η οινική κουλτούρα αποτελεί το αόρατο νήμα που δένει σφιχτά τις ψυχές των ντόπιων, αρκεί να κάνει μια βόλτα στα γαστρονομικά στέκια». Ο Γιάννης Παπαδημητρίου αφηγείται ιστορίες γεμάτες Ξινόμαυρο, ταξιδεύοντας στα αμπελοτόπια του Αμυνταίου και της Νάουσας.

«Δεν είναι είδηση ότι η Θεσσαλονίκη αλλάζει αργά και σταθερά τα τελευταία είκοσι χρόνια. Είναι όμως μια αποκάλυψη ο καλλιτεχνικός οργασμός, η γαστρονομική έκρηξη, το πλήθος ερεθισμάτων που προσφέρει σήμερα η πόλη, μετά από σχεδόν ενάμιση χρόνο δύσκολων εγκλεισμών». Η Λίνα Καπετάνιου πιάνει τον φθινοπωρινό σφυγμό της Θεσσαλονίκης και σταχυολογεί τα highlights της πλούσιας πολιτιστικής ατζέντας της.

«Αν κάτι δεν ταιριάζει στον Βόλο, είναι η πίεση. Για να καταλάβεις περισσότερο τον τόπο και τους ανθρώπους του, πρέπει να ακολουθήσεις το ίδιο τέμπο με εκείνους: εξαφανίζονται από τον δημόσιο χώρο τις μεσημεριανές ώρες, χορταίνουν τον καφέ, το ποτό και το τσίπουρο, δίνουν σε αυτό που λέμε “διασκέδαση” τον χρόνο που της αξίζει». Η Ελευθερία Αλαβάνου ξέρει ότι ο Βόλος θέλει καλή παρέα. Αλλά και ότι το δυνατό «χαρτί» του είναι η γαστρονομική σκηνή του.

«Η ποιότητα ζωής δίνει τον τόνο σε κάθε στιγμή της αστικής καθημερινότητας, εκεί όπου το “ευ” βρίσκεται πάντοτε δίπλα στο “ζην”. Γιατί ανάμεσα σε έξυπνους αισθητήρες, λεωφορεία χωρίς οδηγό, βιώσιμη ανάπτυξη και οικολογική γεωργία βρίσκεται πάντα ο άνθρωπος. Ο κόσμος εδώ είναι χαμογελαστός, ευγενικός, φιλόξενος, σε αρμονία με τον τόπο του. Και οι άνθρωποι είναι το πιο ισχυρό εργαλείο μάρκετινγκ των Τρικάλων». Η Παγώνα Λαψάτη αναζητεί τα ίχνη του θεού Ασκληπιού στις όχθες του Ληθαίου ποταμού αλλά και στα περίχωρα της πόλης, σχεδιάζοντας βόλτες και διαδρομές  σε ένα χορταστικό σαββατοκύριακο.

«Περίεργα τα παιχνίδια που παίζει η μνήμη. Πράγματα που μου ήταν οικεία και ευχάριστα τα είχα ξεχάσει. Τη γλιστρίδα, που σερβίρεται με γιαούρτι και αποτελεί θεσπέσιο και κοινότατο μεζέ· το τριλέτσε, νοτιοαμερικανικής καταγωγής γλυκό, που κάνει θραύση εδώ και κάποια χρόνια. Διασχίζοντας την πρώτη γέφυρα του Βοσπόρου, διακρίνω, μικροσκοπικό στη βραχονησίδα του, τον Πύργο του Λεάνδρου, από τις γοητευτικότερες σιλουέτες στο πολίτικο πανόραμα. Είχα ξεχάσει την ύπαρξή του, διαπιστώνω έντρομος, κι ας τον έχω χιλιοφωτογραφίσει!». Δέκα χρόνια μετά την έκδοση της «Πόλης των απόντων» ο Αλέξανδρος Μασσαβέτας επιστρέφει  στην Κωνσταντινούπολη, αυτή τη φορά ως επισκέπτης.  Περπατώντας τις γειτονιές της, καταγράφει όλα όσα έχουν αλλάξει στο τοπίο και την καθημερινότητά της και φωτίζει τις άγνωστες πτυχές μιας διαρκούς μεταμόρφωσης.

Κυκλοφορεί την Κυριακή 17 Οκτωβρίου με την «Καθημερινή» της Κυριακής.

 

Η ώρα των zoomers – Στο περιοδικό «Κ» αυτή την Κυριακή με την «Καθημερινή»

ayti-tin-kyriaki-me-tin-kathimerini-vivlio-lela-karagianni-taxidia-mancode-k6

Είναι 2,5 δισ. άνθρωποι. Γεννήθηκαν μαζί με το Google. Περνούν τις μέρες τους στο TikTok. Ορίζουν τους νόμους της αγοράς. Ανησυχούν για το μέλλον του πλανήτη και μια μέρα ονειρεύονται να τον σώσουν. Είναι η γενιά Ζ, όσοι γεννήθηκαν από το 1996 έως το 2016, και το «Κ» τους αφιερώνει το νέο εξώφυλλό του και 16 ολόκληρες σελίδες.

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Cathryn Drake, μόνιμη κάτοικος της Αθήνας, αποδεικνύει ότι ξέρει τον λόφο του Αρδηττού -το παρόν, το παρελθόν και όλα τα απίθανα μυστικά του- καλύτερα από τον καθένα. 

Διαβάστε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με τη Νικόλ Χρυσικού, που με την καινοτόμο μέθοδό της εντυπωσίασε στον διαγωνισμό του λονδρέζικου Saint Martins. Η Νικόλ ανακάλυψε μια μέθοδο κεραμικής παρακάμπτοντας την διαδικασία του ψησίματος.

Και ο Ροντρίγκο Λεάο, ο Πορτογάλος μουσικός που κάποτε αγαπήσαμε με τους Madredeus, μας μίλησε για τη μελαγχολία των συμπατριωτών του, τη σχέση του με τη θάλασσα και την αντίδρασή του στην πανδημία που «γέννησε» τον νέο του προσωπικό δίσκο.

 

Kυκλοφορούν στις 17 Οκτωβρίου μαζί με την «Καθημερινή» της Κυριακής.