Έξω οι «bully-ηδες»* από τη ζωή μας!

Έξω οι «bully-ηδες»* από τη ζωή μας!

7' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ζητήσαμε από δύο συγγραφείς να «μιλήσουν» μαζί μας για το θέμα της ενδοσχολικής βίας. Αλλιώς school bullying. Ο Βασίλης Παπαθεοδώρου και η Ουρανία Τουτουντζή δε μιλάνε με την ιδιότητα του «ειδικού». Μιλάνε ως συγγραφείς, που έχουν μελετήσει το θέμα της ενδοσχολικής βίας και με τις ευαίσθητες κεραίες τους και την τέχνη τους έφτιαξαν δύο ιστορίες, για μεγαλύτερα και για μικρότερα παιδιά αντίστοιχα, που θα προτείναμε να διαβάσουν όλοι: θύματα, θύτες και θεατές. Οι ιστορίες τους δεν αναμασάνε μία από τα ίδια και δε μας «διδάσκουν». Είναι δύο ωραία βιβλία που «πιάνουν», με διαφορετικό τρόπο το καθένα, το σφυγμό της εποχής μας. 

 

«Το “θύμα” φοβάται τους άλλους, ενώ ο “θύτης” τον εαυτό του» 

Έξω οι «bully-ηδες»* από τη ζωή μας!-1

Ο πολυγραφότατος και πολυδιαβασμένος Βασίλης Παπαθεοδώρου είναι ένας συγγραφέας που με αμεσότητα μπορεί και απευθύνεται στους εφήβους, κατανοώντας τα προβλήματά τους και μιλώντας στη γλώσσα τους. Στο τελευταίο του μυθιστόρημα, «Το ημερολόγιο ενός δειλού», καταπιάνεται με ένα θέμα που όπως φαίνεται το γνωρίζει καλά: το bullying.

Σπύρος Γιαννακόπουλος: Στο «Ημερολόγιο ενός δειλού» ακολουθούμε δύο αφηγήσεις, αυτήν του θύματος και αυτήν του θύτη. Ποιος από τους δύο, όμως, είναι ο δειλός;

Βασίλης Παπαθεοδώρου: Και οι δύο, καθένας για τους δικούς του λόγους. Ο Θοδωρής, το «θύμα», φοβάται τους άλλους, ενώ ο Νίκος, ο «θύτης», φοβάται τον εαυτό του. Και οι δύο αρνούνται να αναγνωρίσουν τα συναισθήματά τους και την εικόνα τους, αρνούνται να δουν τι είναι και πώς θέλουν να είναι. Από τη στιγμή που αρχίζουν να συνειδητοποιούν τι νιώθουν, αρχίζουν να αλλάζουν.

Σ. Γ.: Ο θύτης είναι θεωρητικά ο δυνατός, συμβαίνει συχνά όλο το σχολείο να θέλει να τα έχει καλά μαζί του. Το θύμα είναι μόνο του;

Β. Π.: Ίσως όχι και τόσο μόνο, όπως πιστεύει το ίδιο ή και εμείς. Υπάρχουν πάρα πολλοί που ξέρουν τι είναι σωστό και τι λάθος, απλώς φοβούνται να το εκφράσουν. Έτσι μοιάζει σαν να είναι το θύμα μόνο του σε έναν εχθρικό κόσμο, πράγμα που χειροτερεύει την κατάσταση. Το άλλο ερώτημα βέβαια είναι: «Ποιος είναι στην ουσία ο “δυνατός”;». Αυτός που φαίνεται και το επιδεικνύει ή αυτός που υπομένει και προσπαθεί να βελτιωθεί; Μερικές φορές, τις πιο πολλές ίσως, αυτές οι συμπεριφορές ακολουθούν τα πρόσωπα σε όλη τη ζωή τους. Γι’ αυτό και πρέπει να αντιμετωπίζονται από νωρίς.

Σ. Γ.: Πλάκες, αστεία, πείραγμα, ποια τα όρια;

Β. Π.: Στις πλάκες και στα αστεία γελάνε όλοι, έστω και στο τέλος. Στο πείραγμα όχι. Οι λόγοι είναι διαφορετικοί, τα αστεία γίνονται για το γέλιο, το πείραγμα για την ταπείνωση. Επίσης, το χοντρό πείραγμα αλλοιώνει το χαρακτήρα του θύματος, τον φοβίζει, τον αποκλείει. Κάπου εκεί βρίσκονται και τα όρια. Bullying είναι μια κακοήθης τακτική που προέρχεται από ένα άτομο και απευθύνεται σε ένα άλλο. Το δεύτερο άτομο καταπιέζεται και τρομοκρατείται για να κερδίσει το πρώτο (δημοφιλία, δύναμη, κ.λπ.). Αυτό είναι καθαρή τρομοκράτηση.

Σ. Γ.: Κι εμείς που γινόμαστε μάρτυρες τέτοιων περιστατικών και κάνουμε τα στραβά μάτια;

Β. Π.: Κακώς νομίζουμε ότι το θέμα δε μας αφορά, ότι δεν πρέπει να χώνουμε τη μύτη μας στις δουλειές άλλων. Αυτό το βαφτίζουμε «διακριτικότητα» και αποβάλλουμε τις ενοχές μας. Το φαινόμενο όμως δεν έχει να κάνει με διαπροσωπικές διαφορές, έχει να κάνει με τρομοκρατία και ζητήματα ανθρωπιάς. Πρέπει να απενοχοποιήσουμε την όποια παρέμβασή μας στο πρόβλημα. Το πιο απλό που θα μπορούσαμε να κάνουμε θα ήταν να μη λαμβάνουμε μέρος, έστω και παθητικά (με σιωπηλή επιδοκιμασία, γέλια, χαμόγελα, κ.λπ.) σε αυτό. Τότε θα μειωνόταν το φαινόμενο, επειδή τρέφεται αποκλειστικά και μόνο από τις αντιδράσεις των τρίτων, δηλαδή τις δικές μας.

Έξω οι «bully-ηδες»* από τη ζωή μας!-2

Το ημερολόγιο ενός δειλού

Με τυχαίο φόντο ένα ιδιωτικό σχολείο κάπου στα νότια προάστια ξετυλίγονται δύο προσωπικές αφηγήσεις, αυτή του θύτη και αυτή του θύματος. Ο πρώτος επιτίθεται διαρκώς στον δεύτερο, τον μειώνει με κάθε τρόπο, ξεπερνώντας τα όρια. Ο θύτης νιώθει δυνατός, κάποιοι γελούν, οι πολλοί αδιαφορούν, όμως το θύμα πονάει, βιώνει την απόγνωση, περιθωριοποιείται. Για εφήβους, εκδόσεις Καστανιώτη

 

 

«Δεν έχεις λόγο να τους φοβάσαι, δεν έχεις λόγο να ντρέπεσαι» 

Έξω οι «bully-ηδες»* από τη ζωή μας!-3

Η συγγραφέας Ουρανία Τουτουντζή στο βιβλίο της «Ο Ρομπέν των Κάστρων» έχει βάλει στόχο τις «αδικίες». Μία από αυτές είναι και η ενδοσχολική βία που υφίστανται οι ήρωες του βιβλίου από τους «νταήδες» του σχολείου.

Δέσποινα Ράμμου: Ο Τίμωνας μπαίνει στο στόχαστρο των «νταήδων» του σχολείου. Και φαίνεται να μην μπορεί στην αρχή να τους αντιμετωπίσει ή να τους αγνοήσει. Ας είναι πολύ γενναίος, όπως αποδεικνύεται. Και ταλαντούχος. Δεν είναι περίεργο αυτό;

Oυρανία Τουτουντζή: Ο Τίμωνας δεν ήξερε ότι είχε αυτό το θάρρος. Όμως κάτι τον κινητοποίησε, τον έκανε να κοιτάξει βαθιά μέσα του ώστε να ανακαλύψει τις ίδιες του τις δυνατότητες και το θάρρος του. Τι ήταν αυτό που τον κινητοποίησε; Τι ήταν αυτό που του άλλαξε τη ζωή; Ακολουθώντας τον Ρομπέν, τον Τίμωνα και τη Θάλεια στο ταξίδι τους στον Ωκεανό του Χρόνου, ανακαλύπτουμε σιγά–σιγά την απάντηση: το γεγονός ότι το μεγάλο ταξίδι τους είχε ως σκοπό να επανορθώσει μια αδικία. Κι έτσι, τη δύναμη που δεν κατόρθωνε άλλοτε να βρει για να υπερασπιστεί τον εαυτό του τη βρήκε όταν έφτασε η στιγμή να σώσει έναν άλλο άνθρωπο και να υπερασπιστεί την ίδια την ιδέα της δικαιοσύνης. Από εδώ και στο εξής, όμως, ο Τίμωνας θα ξέρει ότι, όπως δεν άφησε ν’ αδικηθεί ένας άλλος άνθρωπος, έτσι δεν πρέπει ν’ αφήνει και τον ίδιο του τον εαυτό να αδικείται.

Δ. Ρ.: Η παρέα του βιβλίου, ενωμένη, αντιμετωπίζει και τις πιο δύσκολες στιγμές μιας απίστευτης περιπέτειας. Είναι αυτή μια λύση σε κάθε δυσκολία; Η παρέα, οι φιλίες;

Ουρ. Τ.: Ακόμη και αν η φιλία από μόνη της δεν είναι πάντοτε αρκετή για να δώσει λύσεις σε όλα μας τα προβλήματα, σίγουρα είναι ένα από τα πιο σημαντικά στηρίγματα στη ζωή μας. Ο Ροβέρτος, ο Τίμωνας και η Θάλεια τα κατάφεραν τόσο καλά επειδή μπόρεσαν να συνεργαστούν. Και αυτό οφείλεται στο ότι τους δένει μια αληθινή φιλία, που δε σκιάζεται από αισθήματα ανταγωνισμού, αλλά και το ότι και οι τρεις τους συμμετέχουν ισότιμα σε αυτήν τη φιλία, καθένας με τις δικές του δυνατότητες και το χαρακτήρα, που οι άλλοι σέβονται. Αυτό σίγουρα δεν είναι το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο. Αλλά ούτε και το πιο δύσκολο. Μπορούμε να δούμε τη φιλία σαν μια τέχνη ζωής, που όσο πιο καλά τη μάθουμε, τόσο πιο πλούσια σε συναισθήματα και όμορφες εμπειρίες θα είναι η ζωή μας.

Δ. Ρ.: Γιατί είναι τόσο δύσκολο να μιλήσουν ο Τίμωνας και τα άλλα παιδιά που δέχονται επιθέσεις στον δάσκαλο ή στους γονείς τους;

Ουρ. Τ.: Οι λόγοι είναι κυρίως δύο, δύο λέξεις απλές και συνηθισμένες, δύο συναισθήματα συνηθισμένα, αλλά καθόλου απλά: ο φόβος και η ντροπή. Ο Τίμωνας φοβάται ότι, αν μιλήσει, θα πάθει χειρότερα από τους «νταήδες». Όμως, κάνει λάθος. Γιατί μόνο αν μιλήσει θα τους κάνει να σταματήσουν. Συγχρόνως ντρέπεται γι’ αυτό που του συμβαίνει. Όπως και τόσα άλλα παιδιά. Μερικές φορές λένε από μέσα τους: «Όλα αυτά μου συμβαίνουν επειδή τα αξίζω». Το περίεργο εδώ είναι ότι και τα δύο αυτά συναισθήματα στην πραγματικότητα ανήκουν στους ίδιους τους «νταήδες». Αυτοί είναι μέσα τους δειλοί και φοβισμένοι. Και προκαλώντας φόβο στους άλλους, κατορθώνουν να μη σκέφτονται τους δικούς τους φόβους. Τίποτα δεν είναι περισσότερο βέβαιο από αυτό: Όποιος απολαμβάνει να φοβίζει τους άλλους σίγουρα δεν είναι γενναίος ο ίδιος. Όσο για την ντροπή, δε νομίζω ότι έχει κανείς αντίρρηση: αυτοί που θα πρέπει να ντρέπονται είναι αυτοί που τρομοκρατούν τους άλλους. Η λύση σε όλα αυτά είναι μία και μοναδική: αν οι «νταήδες» του σχολείου σε ενοχλούν, μην το κρατάς μυστικό. Δεν έχεις λόγο να τους φοβάσαι (αυτοί φοβούνται περισσότερο από εσένα), δεν έχεις λόγο να ντρέπεσαι (αντίθετα, αυτοί έχουν πολλούς).

Δ. Ρ.: Αγαπήσαμε τους ήρωες της ιστορίας, να ελπίσουμε ότι θα συνεχιστούν οι περιπέτειές τους;

Ουρ. Τ.: Ο Σελίν, ο μάγος της ιστορίας, που κατοικεί στην Ουτοπία και έχει σκοπό του να επανορθώνει αδικίες, έχει τους λόγους του που επέλεξε για βοηθό του τον Ροβέρτο και τον μετονόμασε σε Ρομπέν των Κάστρων. Και ούτε είναι, ο Σελίν, από αυτούς που άλλα λένε σήμερα και άλλα αύριο. Είναι σίγουρο λοιπόν ότι δε θα αργήσει και πολύ να του αναθέσει την επόμενη αποστολή. Ο Ρομπέν των Κάστρων και οι φίλοι του, ακριβώς όπως έκανε άλλοτε και ο Ρομπέν των Δασών με τη δική του συντροφιά, δεν πρόκειται ποτέ να επιτρέψουν να συνεχιστεί μια αδικία όταν μπορούν να την εμποδίσουν.

Έξω οι «bully-ηδες»* από τη ζωή μας!-4

Ο Ρομπέν των Κάστρων

Ο Ρομπέν των Κάστρων είναι ένα παιδί, ο Ρο-βέρτος, το οποίο επέλεξε ο ξακουστός βασιλιάς και μάγος Σελίν να είναι ο πολύτιμος βοηθός του ενάντια στην αδικία. Οι φίλοι του Τίμωνας και Θάλεια θα τον συντροφεύουν στα ταξίδια του σε άλλες εποχές, όπου θα γνωρίσουν υπέροχους ανθρώπους και θα ζήσουν απίστευτες περιπέτειες. Εικον. Γιώργος Σγουρός, εκδόσεις Διόπτρα

 

Αγόρια και κορίτσια

Σύμφωνα με στοιχεία που κατέθεσε πέρυσι ο υπουργός Παιδείας στη Βουλή, το 10% των μαθητών πέφτει θύμα ενδοσχολικής βίας. Σε αυτό το ποσοστό εμπλέκονται αγόρια και κορίτσια, είτε φοιτούν σε ιδιωτικά είτε σε δημόσια σχολεία. Από την άλλη πλευρά, των «μπούληδων», των θυτών δηλαδή, πάλι πρωταγωνιστούν τόσο αγόρια όσο και κορίτσια, από όλα τα σχολεία. Αλλά υπάρχει και τρίτη πλευρά σε αυτή την ιστορία, αυτών που ξέρουν, που βλέπουν, αλλά δεν μιλάνε. Που είτε αδιαφορούν είτε γίνονται θεατές και ενθαρρύνουν με σχόλια και γέλια την «κακοποίηση» των συμμαθητών τους. Και εδώ ισχύουν τα ίδια: αγόρια, κορίτσια. Άρα, το θέμα αυτό μας αφορά όλους. Και μπορεί να συμβεί παντού. Συνήθως σε κοινή θέα.

• Αν χρειαστείς, μπορείς να ζητήσεις βοήθεια ή να λύσεις τις απορίες σου μέσω των τηλεφωνικών γραμμών: 

197 Τηλεφωνική Γραμμή Άμεσης Κοινωνικής Βοήθειας (24 ώρες κάθε μέρα) 

• 1056 Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά (δωρεάν, 24 ώρες)

• 1107 Εθνική Γραμμή Παιδικής Προστασίας (δωρεάν, 24 ώρες) •11525 Γραμμή Μαζί για το Παιδί (χρέωση μιας αστικής μονάδας – Δευτέρα έως Παρασκευή 9 π.μ.-9 μ.μ.) 

• 116 111 Συμβουλευτική Γραμμή Άμεσης Βοήθειας της ΕΨΥΠΕ για παιδιά και εφήβους (Δευτέρα έως Παρασκευή 2-8.30 μ.μ.)

 

* Από τον όρο bullying, αυτοί που είτε με σωματική είτε με λεκτική είτε με ψυχολογικά βία εκφοβίζουν τους συμμαθητές τους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή