«Οι σκέψεις και οι ιδέες των παιδιών είναι πολύτιμες»

«Οι σκέψεις και οι ιδέες των παιδιών είναι πολύτιμες»

4' 10" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η κυρία Μαρία Ηλιοπούλου, αντιδήμαρχος για το Παιδί στον Δήμο Αθηναίων, πιστεύει πως «τα παιδιά είναι πολίτες με δικές τους ανάγκες, αλλά και δικές τους ιδέες για τη λειτουργία της πόλης και την ποιότητα της ζωής τους». 

Η Αντιδημαρχία για το Παιδί είναι ένας νέος θεσμός στον Δήμο Αθηναίων;

Μαρία Ηλιοπούλου: Δημιουργήθηκε πριν από ένα χρόνο, με σκοπό να συγκεντρώσουμε όλα τα θέματα που αφορούν τα παιδιά στην πόλη, να αποκτήσουν τα παιδιά ένα χώρο που θα δίνει προτεραιότητα στα θέματα που τα απασχολούν και στις δράσεις που τα ενδιαφέρουν. Πιστεύουμε ότι τα παιδιά ως πολίτες -και όχι ως αυριανοί πολίτες, γιατί τα παιδιά είναι πολίτες από την ημέρα που γεννιούνται- έχουν τις δικές τους ανάγκες αλλά και τις δικές τους ιδέες για τη λειτουργία της πόλης τους και για την ποιότητα της ζωής τους.

Αυτό σημαίνει ότι αναμένεται να γίνουν στον Δήμο Αθηναίων περισσότερες δράσεις για τα παιδιά απ’ ό,τι στο παρελθόν; Να οργανωθούν δομές ώστε να έχουν εναλλακτικές και διεξόδους στον ελεύθερο χρόνο τους;

Μ. Η.: Σκοπός μας είναι να συγκεντρώσουμε τις δράσεις που ήδη γίνονται, να φροντίσουμε ώστε να ενημερώνονται γι’ αυτές τα παιδιά και οι γονείς τους και, παράλληλα, να οργανώσουμε χώρους και δραστηριότητες που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις επιθυμίες τους. Μας ενδιαφέρουν ιδιαίτερα τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη ζωή τους, για λόγους οικονομικούς, οικογενειακούς ή άλλους. Πιστεύουμε ότι τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν τα προβλήματα των συνομηλίκων τους και η πράξη έχει δείξει ότι είναι οι καλύτεροι σύντροφοι και φίλοι όταν τους δίνεται η δυνατότητα να το κάνουν.

Έχετε ήδη ανακοινώσει την πρωτοβουλία «Σχολεία ανοιχτά στη γειτονιά, ανοιχτά στην κοινωνία». Θα μας πείτε δυο λόγια γι’ αυτό;

Μ. Η.: Το σχολείο είναι ο χώρος όπου τα παιδιά ζουν καθημερινά, είναι ο δικός τους χώρος. Τα απογεύματα πιστεύουμε ότι τα σχολεία πρέπει να είναι ανοιχτά, οι τάξεις και τα προαύλια, ως χώροι οικείοι και ασφαλείς, στους οποίους τα παιδιά θα μπορούν να συναντιούνται, να πραγματοποιούν δικές τους δράσεις ή απλώς να τους δίνεται η δυνατότητα να συνυπάρχουν με τους δικούς τους τρόπους. Αλλά και οι γονείς και η γειτονιά μπορούν να επωφεληθούν από δράσεις που τους ενδιαφέρουν και τις χρειάζονται. Στην πόλη, όπου δεν υπάρχουν χώροι για παιχνίδι, άθληση, ψυχαγωγία, τα σχολεία μπορούν να καλύψουν αυτή την ανάγκη.

Σε τι εκδηλώσεις και δραστηριότητες θα μπορούν να συμμετάσχουν τα παιδιά στα σχολεία;

Μ. Η.: Yπάρχουν εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά και γονείς, δράσεις ψυχαγωγίας (άθληση, θεατρικές παραστάσεις, λέσχες ανάγνωσης, κ.ά.), ενημερωτικά-επιμορφωτικά προγράμματα για εκπαιδευτικούς, γονείς, πολίτες, αλλά και δράσεις υποστήριξης παιδιών και οικογενειών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Σύντομα θα είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε όλες τις δράσεις καθώς και τα σχολεία που θα τις φιλοξενήσουν. Είναι νέα πρωτοβουλία, χτίζεται σε συνεργασία με τα σχολεία και τους φορείς που υλοποιούν τις δράσεις εθελοντικά, χωρίς οικονομική επιβάρυνση για τους πολίτες, και εμπλουτίζεται με τις προτάσεις και τις ιδέες μικρών και μεγάλων.

Θα αφορούν μόνο τους μαθητές και τους γονείς των συγκεκριμένων σχολείων;

Μ. Η.: Όχι ακριβώς. Η έννοια του ανοιχτού σχολείου είναι να μπορεί να συγκεντρώνει παιδιά και γονείς από όλα τα σχολεία της γειτονιάς. Γι’ αυτό και σε πρώτη φάση έχει επιλεγεί ένα σχολείο ανά γειτονιά ανάλογα και με τις υποδομές του. Για παράδειγμα, σχολεία με καλές αθλητικές εγκαταστάσεις, αίθουσες υπολογιστών, πολλαπλών χρήσεων, εκδηλώσεων μπορούν να φιλοξενήσουν αντίστοιχες δραστηριότητες και να υποδεχτούν και τα παιδιά κοντινών σχολείων.

Σας δίνεται η ευκαιρία να συνομιλήσετε με τα παιδιά του δήμου;

Μ. Η.: Όχι όσο συχνά θα ήθελα, αλλά δουλεύουμε γι’ αυτό, για να διευρύνουμε και να κάνουμε πιο συχνό και εφικτό αυτόν το διάλογο. Πάντως όσες φορές έγινε, ήταν εξαιρετικά πλούσια εμπειρία και διαπίστωσα για άλλη μια φορά πόσο σημαντικές είναι οι απόψεις των παιδιών και πόσο πολύτιμες μπορεί να είναι οι σκέψεις και οι ιδέες τους για την αντιμετώπιση των θεμάτων. Στο μήνα για την αναπηρία που οργανώθηκε στην Αθήνα από τον δήμο τον περασμένο Μάρτιο, είχα τη μοναδική ευκαιρία να συνομιλήσω με μαθητές 14 σχολείων σε συναντήσεις που οργανώθηκαν στο χώρο τους μαζί με άτομα με αναπηρία, που μίλησαν με τα παιδιά και απάντησαν σε ερωτήσεις τους. Έχουμε ξεκινήσει συναντήσεις με μαθητές στις δημοτικές κοινότητες αλλά και στα σχολεία. Επίσης, στις σχολικές επιτροπές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης συμμετέχει ένας μαθητής. Τα ανοιχτά σχολεία μπορούν να μας δώσουν περισσότερες ευκαιρίες συνάντησης με τα παιδιά. Ελπίζουμε, πάντως, σύντομα να είμαστε σε θέση να επικοινωνούμε μαζί τους και ηλεκτρονικά!

Ένα κομμάτι στους «Ερευνητές» αφορά στη δημοκρατία στην αρχαία Αθήνα. Εκείνη την εποχή οι πολίτες ήταν πολύ λιγότεροι, ήταν πιο εύκολο να υπάρχει άμεση δημοκρατία και να αποφασίζουν όλοι μαζί για τις υποθέσεις της πόλης. Στη σημερινή Αθήνα, εκτός από την ψήφο μας, ποιες άλλες δυνατότητες έχουμε ως πολίτες να αποφασίζουμε για τη ζωή μας;

Μ. Η.: Στον Δήμο Αθηναίων δίνεται η δυνατότητα στους δημότες να συμμετάσχουν σε δημόσια διαβούλευση για τα ζητήματα που τους απασχολούν. Για παράδειγμα, πρόσφατα έγινε δημόσια διαβούλευση για τη χρήση των χώρων της αγοράς της Κυψέλης, με μεγάλη συμμετοχή κατοίκων και φορέων της περιοχής. Ως δημοτική αρχή πιστεύουμε ότι θα πρέπει να οργανωθούν αντίστοιχες δράσεις και για τα θέματα που αφορούν τα παιδιά-πολίτες της Αθήνας και γι’ αυτό ετοιμαζόμαστε και για άλλες ανάλογες πρωτοβουλίες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή