ΤΑΞΙΔΙΑ

Τζίνα Μαμιδάκη: Διευθύνουσα σύμβουλος bluegr Hotels & Resorts

mrs-gina-mamidakis

Η Τζίνα Μαμιδάκη, διευθύνουσα σύμβουλος του ομίλου bluegr Hotels & Resorts, που περιλαμβάνει τα ξενοδοχεία Minos Beach art hotel, Minos Palace hotel & suites και Candia Park village στην Κρήτη, Miramare suites & villas στη Ρόδο και το Life Gallery athens στην Αθήνα, μας μιλάει για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος του τουρισμού στην Ελλάδα και για τις τάσεις που αναδύονται, εξηγεί πώς ο όμιλος προωθεί τον ελληνικό πολιτισμό και τις ελληνικές επιχειρήσεις και αναλύει το κοινωνικό προφίλ του.

Σε τι φάση βρίσκεται σήμερα ο τουριστικός κλάδος στην Ελλάδα;

Έχει κατανοήσει κατ’ αρχάς την ανάγκη για ποιοτικό προϊόν. Η νέα γενιά ξενοδόχων, με διεθνή εμπειρία και πολλές προσλαμβάνουσες, αναγνωρίζει ότι το ξενοδοχειακό προϊόν, για να είναι ανταγωνιστικό, πρέπει να έχει μοναδική αρχιτεκτονική ταυτότητα και απαράμιλλο σέρβις. Υστερούμε όμως σε θέματα μάρκετινγκ και πωλήσεων. Δεν είναι δυνατόν τα ξενοδοχεία να μονοπωλούνται από τουριστικούς πράκτορες με συμβάσεις αναχρονιστικές. Επίσης, οι προσφερόμενες τουριστικές σπουδές είναι χαμηλού επιπέδου. Οι νέοι είναι καταδικασμένοι στη μετριότητα της τριτοβάθμιας τουριστικής εκπαίδευσης, αν δεν έχουν τη δυνατότητα σπουδών στο εξωτερικό. Οφείλουμε να δημιουργήσουμε πανεπιστήμια υψηλών προδιαγραφών, βασισμένα στο ελβετικό πρότυπο, με θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση. Τέλος, η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να αποτελεί πρεσβευτή του τουρισμού, με προσφορά τόσο σε επίπεδο υπηρεσιών –εξοπλισμός παραλιών, καθαριότητα, δενδροφυτεύσεις, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις– όσο και σε επίπεδο προώθησης της τουριστικής περιοχής που βρίσκεται στην αρμοδιότητά της. Η Ελλάδα πρέπει να δουλέψει μεθοδικά και διαχρονικά τo brand name της.

Ο τουρισμός εμπειριών αποτελεί νέα απαίτηση. Πώς διαχειρίζεστε την τάση αυτή στα ξενοδοχεία σας;

Ο επισκέπτης αναζητά πλέον βαθιές εμπειρίες, με αυξημένη συναισθηματική αξία. Έχει γίνει πιο απαιτητικός. Για να ανταποκριθούμε στις νέες ανάγκες, δίνουμε έμφαση στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, με δυναμικό concept, αισθητική και κομψότητα και έντονο luxurious natural χαρακτήρα, τον οποίο επιζητά ο σύγχρονος ταξιδιώτης για να αποφορτιστεί από το οπτικό και ακουστικό στρες της καθημερινότητας. Ο ανθρωποκεντρικός χαρακτήρας της εταιρείας, η ζεστασιά και η κατάθεση ψυχής των ανθρώπων του συμπληρώνουν τη βεντάλια της ξεχωριστής εμπειρίας. Επίσης, η ελληνική κουζίνα, το πάρκο τέχνης στο Minos Beach art hotel –με 50 εικαστικά έργα σε κοινή θέα μέσα στους κήπους του–, τα μαθήματα τέχνης, φιλοσοφίας και μυθολογίας που παραδίδονται στα ξενοδοχεία μας, αλλά και το καλά ενημερωμένο concierge μας, που οργανώνει εξορμήσεις σε ορεινά χωριά, φαράγγια και αντρικά καφενεία της Κρήτης, εκπλήσσουν τους φιλοξενουμένους μας.

Τι θέση έχει η γαστρονομική παράδοση της Ελλάδας στα ξενοδοχεία σας;

Δεν γίνεται να προσφέρεις αυθεντικές εμπειρίες χωρίς την κρητική κουζίνα. Η γαστρονομία κάθε τόπου είναι αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς του. Με τον Γιάννη Μπαξεβάνη, consultant chef της bluegr Hotels & Resorts, έχουμε κοινό όραμα και αγάπη για την απόλυτα νόστιμη ελληνική κουζίνα, η οποία πρωταγωνιστεί στα ξενοδοχεία μας. Από fine dining μέχρι παραδοσιακούς μεζέδες ρακής και από pop-up food outlets μέχρι street food, στηρίζουμε τους τοπικούς παραγωγούς, με τα προϊόντα τους να αποτελούν το 80% της τροφοδοσίας μας.

Τι άλλο αλλάζει στον χώρο της φιλοξενίας; Ποιες τάσεις βλέπετε να αναδύονται;

«Τα πάντα ρει» στον κλάδο μας. Η φιλοξενία διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην αλλαγή του DNA του ταξιδιώτη. Στις τάσεις που επικρατούν βλέπουμε όλο και περισσότερες γυναίκες να ταξιδεύουν μόνες, ενώ ενισχύεται η επιθυμία για εμπειρίες πνευματικής ευεξίας έναντι των υλικών αγαθών. Επίσης, αυξάνεται η ανάγκη για κοινωνική συναναστροφή με ντόπιους και για αποσύνδεση από την τεχνολογία. Επιπλέον, οι παραδοσιακές αγορές των tour operators δίνουν τη θέση τους στις online κρατήσεις, πράγμα που σημαίνει επενδύσεις στην τεχνολογία τόσο για την αύξηση των πωλήσεων όσο και για την πλήρη καταγραφή των αναγκών και ιδιαιτεροτήτων του κάθε πελάτη σε ξενοδοχειακό επίπεδο.

Πώς θεωρείτε ότι μπορεί να ενισχυθεί περαιτέρω η προβολή του ελληνικού τουρισμού;

Τα τελευταία χρόνια γίνεται μια καλή προσπάθεια από τον ΣΕΤΕ σε συνεργασία με τον ΕΟΤ, η οποία πρέπει να συνεχίσει να υπηρετεί με πειθαρχία το στρατηγικό πλάνο και το ελληνικό τουριστικό όραμα. Ταυτόχρονα όμως πρέπει να δουλέψουμε το branding της Ελλάδας, επιλέγοντας και αναδεικνύοντας τις τουριστικές τοποθεσίες σαν προϊόντα ΠΟΠ, τα οποία θα στοχεύουν σε ταξιδιώτες που σκέπτονται και λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο. Πώς συνδέει κανείς τη Μύκονο με τα πάρτι ή τη Σαντορίνη με τους γάμους; Το ίδιο πρέπει να συμβεί με πολλά ακόμα μέρη, όπως τους Δελφούς ως προορισμό πνευματικής ευεξίας, τη Σαμοθράκη ως προορισμό υπερβατικής πνευματικότητας, την Κω ως προορισμό ολιστικής ιατρικής και την Αθήνα ως προορισμό φιλοσοφικών αναζητήσεων.

Η αειφορία αποτελεί ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα σε παγκόσμιο επίπεδο. Εσείς τι κάνετε για την καλύτερη διαχείριση των περιβαλλοντικών πόρων;

Η αειφορία αφορά την ηθική διακυβέρνηση, τη συνεισφορά στην κοινωνία, αλλά και τη μείωση του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος. Τα ξενοδοχεία μας λειτουργούν με συστήματα περιβαλλοντικής διαχείρισης και είναι διαπιστευμένα με το Travelife Award. Στοχοθετούμε, ελέγχουμε στενά και παρακολουθούμε σε βάθος πενταετίας τις περιβαλλοντικές μας ενέργειες και το αποτύπωμά μας. Μάλιστα παροτρύνουμε και τους φιλοξενούμενούς μας να συμμετέχουν στις πράσινες δράσεις μας. Η περιβαλλοντική μας ευαισθησία αναγνωρίζεται και στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό των ξενοδοχείων μας, με χαμηλούς όγκους και τη μη υπερεκμετάλλευση των όρων δόμησης. Στην bluegr βλέπουμε τα ξενοδοχεία σαν επέκταση του φυσικού τοπίου και όχι σαν προϊόντα αρχιτεκτονικής υπογραφής.

Ποιοι είναι οι στόχοι της bluegr Hotels & Resorts για το μέλλον;

Η φιλοξενία είναι στο DNA μας, γι’ αυτό και ως μότο μας έχουμε τη φράση «Because we care». Η bluegr Hotels & Resorts επενδύει τόσο στο «hardware» της, με πλάνο πενταετούς διάρκειας πλήρους ανακαίνισης των ξενοδοχειακών μονάδων της, όσο και στο «software» της, με διαδικασίες επιμόρφωσης και εκπαίδευσης του προσωπικού, τεχνολογική αναβάθμιση, υιοθέτηση καινοτόμων λύσεων και επιλογή άξιων συνεργατών με στόχο την παροχή ολιστικών υπηρεσιών. Για την πορεία της προς την αριστεία, ακολουθεί το μοντέλο επιχειρηματικής αριστείας EFQM και έχει ήδη πιστοποιηθεί με τέσσερα αστέρια. Στόχος μας είναι σύντομα να κατακτήσει και το European Excellence Award. Επιπλέον, επιδιώκουμε τη διαρκή βελτίωση των οικονομικών μεγεθών του ομίλου μέσω της λειτουργικής του κερδοφορίας, καθώς και τη διεύρυνση στρατηγικών συνεργασιών.

Μιλήστε μας για τις δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης που διοργανώνετε. Ποια είναι η φιλοσοφία σας;

H bluegr Hotels & Resorts αφιερώνει το 1% του καθαρού ετήσιου κύκλου εργασιών της στο Ίδρυμα Γεωργίου και Αριστέας Μαμιδάκη, για την υλοποίηση δράσεων με κοινωφελή χαρακτήρα που αφορούν τον άνθρωπο, τον πολιτισμό και την κοινωνία. Το φιλανθρωπικό έργο του ιδρύματος εστιάζει κυρίως στην Κρήτη, όπως για παράδειγμα η δημιουργία βιβλιοθηκών σε δημοτικά σχολεία, η χρηματοδότηση της τεχνικής μελέτης για την κατασκευή τοπικής ψυχιατρικής κλινικής, κ.ά. Παράλληλα, το ίδρυμα έχει θεσπίσει ένα χρηματικό βραβείο τέχνης κάθε χρόνο σε νέους καλλιτέχνες για προτάσεις έργων in situ στην υπαίθρια γκαλερί του Minos Beach art hotel.

Επίσης, μέσω της μη κερδοσκοπικής πρωτοβουλίας Lovegreece.com προβάλλονται δημιουργοί και επιχειρηματικές δυνάμεις της χώρας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τέλος, με τη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα «The Tipping Point» συνδέουμε τα σχολεία με τους ανθρώπους του τουριστικού κλάδου, για να προσελκύσουμε τη νέα γενιά στα τουριστικά επαγγέλματα. Καλωσορίζουμε όλα τα σχολεία της Κρήτης στα ξενοδοχεία μας με εκπαιδευτικά και πολιτιστικά προγράμματα, για να μυήσουμε τη νέα γενιά στον πολιτισμό και στον τουρισμό. Νιώθουμε περήφανοι για την προσφορά και την αγάπη μας προς την κοινωνία, τους ανθρώπους, τους συνεργάτες και τους φιλοξενούμενους. Επιχειρείν χωρίς κοινωνική προσφορά δεν έχει θέση ούτε σε αυτήν ούτε στις επόμενες γενιές.