ΤΑΞΙΔΙΑ

Βίκυ Βουρνιά | Γρηγόρης Αβανίδης | Δημήτρης Συμεωνίδης: Δημιουργική ομάδα Dream Workers

viky-voyrnia-grigoris-avanidis-dimitris-symeonidis-dimioyrgiki-omada-dream-workers-2353006

Η Βίκυ Βουρνιά κατάγεται από τη Δράμα και θα ήταν προτιμότερο να της ζητήσεις να σου χτίσει ένα παραμυθένιο παλάτι, παρά να φτιάξει μια μακαρονάδα με κιμά. Ο Δημήτρης Συμεωνίδης είναι οικονομολόγος από τη Θεσσαλονίκη και λατρεύει τους αριθμούς, τη φωτογραφία, τα κρασιά και τα social media. Ο Γρηγόρης Αβανίδης, από τη Δράμα και αυτός, λατρεύει το καλό φαγητό και, επειδή πρόσφατα ανακάλυψε ότι η φωτογραφική μηχανή του κινητού του έχει πολλές δυνατότητες, «την έχει δει» και λίγο φωτογράφος. Οι τρεις τους αποτελούν τους Dream Workers, τη δημιουργική ομάδα που σύστησε τα θεματικά πάρκα στην Ελλάδα. Ο Γρηγόρης Αβανίδης μας μίλησε εκ μέρους των υπολοίπων για τις «καλές ιδέες» τους που μετουσιώθηκαν σε φανταστικούς κόσμους (όπως το βραβευμένο «Εργοστάσιο και Μουσείο Σοκολάτας»), κρατώντας αμέτρητες ώρες δημιουργικής συντροφιάς σε μικρούς, μεγάλους και σε όσους, γενικά, αρνούνται να μεγαλώσουν.

Γιατί θεματικά πάρκα;

Όταν ξεκινούσαμε, η χώρα μας δεν ήταν καθόλου εξοικειωμένη με τα θεματικά πάρκα, αν και ήταν ήδη πολύ διαδεδομένα στο εξωτερικό. Το ότι συνδυάζουν την ψυχαγωγία με τη γνώση με τρόπο που λίγες δραστηριότητες μπορούν ήταν αυτό που μας έκανε να θέλουμε να τα συστήσουμε και στους  Έλληνες. Γι’ αυτό, άλλωστε, δημιουργήσαμε και τους Dream Workers, αν και, για να είμαστε ειλικρινείς, για μας τα πάρκα ήταν και ένας τρόπος να εκτονώσουμε τη δημιουργική μας τρέλα. Το ότι ούτε οι οικείοι μας δεν καταλάβαιναν τι ακριβώς ήταν αυτό με το οποίο είχαμε αποφασίσει να καταπιαστούμε είναι άλλο θέμα. Μόνο η κόρη της Βίκυς είχε καταφέρει να το περιγράψει με σαφήνεια: «Η μαμά μου είναι βοηθός του Άη Βασίλη!». Στην πορεία, βέβαια, αυτό που διαπιστώσαμε και ζήσαμε ως εμπειρία ήταν ότι, υπό προϋποθέσεις, αυτά τα πάρκα μπορούν να αποτελέσουν και σπουδαίες επιχειρηματικές κινήσεις.

Η «Ονειρούπολη Δράμας», το πρώτο σας θεματικό πάρκο, ήταν κάτι πρωτοποριακό για την Ελλάδα. Πείτε μας μερικά λόγια γι’ αυτήν.

Η «Ονειρούπολη» συστήθηκε στο κοινό –και δη το κοινό της Δράμας– το 2004 και ήταν όντως πρωτοποριακή, γιατί άλλαξε τον τρόπο που γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα. Μέχρι τότε, το σκηνικό των Χριστουγέννων στον δημόσιο χώρο ταυτιζόταν με την πλατεία, το έλατο –για το οποίο ο δήμαρχος ή ο νομάρχης είχε κάνει «κράτηση» από νωρίς σε συνεννόηση με το πλησιέστερο δασαρχείο–, τη φάτνη για στολισμό και τα λαμπάκια της υπηρεσίας ηλεκτροφωτισμού (που ήταν μονίμως τοποθετημένα στις κολόνες χειμώνα καλοκαίρι). Αυτό που κάναμε εμείς ήταν να προσαρμόσουμε, με πολλές βέβαια παραλλαγές, τις επιτυχημένες δράσεις της κεντρικής Ευρώπης στα δεδομένα της ελληνικής παιδοκεντρικής οικογένειας. Συνδυάσαμε την ψυχαγωγία με την εκπαίδευση και δημιουργήσαμε ένα τοπίο παραμυθένιο, με ξύλινα σπιτάκια, πολύχρωμα λαμπιόνια, πληθώρα δωρεάν δράσεων, καλλιτεχνικά δρώμενα, λαχταριστά τοπικά εδέσματα και ροφήματα, παγοδρόμιο και καρουζέλ. Ένα σκηνικό, δηλαδή, που μπορούσε να φέρει το χαμόγελο στα πρόσωπα των παιδιών.

Η τοπική κοινωνία πώς αντιμετώπισε την πρότασή σας;

Στην αρχή, πολλοί, ακόμα και άνθρωποι του δήμου, έβλεπαν την εκδήλωση σαν «μπελά», αδυνατώντας να καταλάβουν ότι δημιουργούσαμε κάτι που θα έβαζε στον τουριστικό χάρτη έναν τόπο χωρίς καμία τουριστική υποδομή ή τουριστική κουλτούρα. Δικαιωθήκαμε, όμως, γιατί η «Ονειρούπολη» αγκαλιάστηκε και αγαπήθηκε από τους πολίτες της Δράμας –και όχι μόνο–, με αποτέλεσμα μέσα σε λίγα χρόνια η πόλη να έχει μεταμορφωθεί σε «πρωτεύουσα των Χριστουγέννων» με εκατομμύρια επισκέπτες. Δυστυχώς, όμως, το ισχυρό αυτό brand που «αξιοποιεί» εδώ και χρόνια ο δήμος δεν είχε την εξέλιξη που θα μπορούσε να έχει.

viky-voyrnia-grigoris-avanidis-dimitris-symeonidis-dimioyrgiki-omada-dream-workers0
To βραβευμένο «Εργοστάσιο και Μουσείο Σοκολάτας» ταξίδεψε από τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα μέχρι τη Ρώμη.

Για εσάς όμως η «Ονειρούπολη» ήταν μόνο η αρχή…

Μετά τη Δράμα δεχτήκαμε αρκετές προτάσεις. Μία από αυτές ήταν από τα Τρίκαλα, όπου συναντήσαμε εμπνευσμένους ανθρώπους και μια ώριμη τοπική κοινωνία. Η αποστολή μας εκεί ήταν να σχεδιάσουμε μια χριστουγεννιάτικη εκδήλωση στον παλιό Μύλο Ματσόπουλου. Με το που είδαμε τον χώρο, ξέραμε αμέσως ότι εκεί θα στηνόταν ένα πάρκο ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Ο «Μύλος των ξωτικών» εγκαινιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2011 και χάρη στον Δήμο Τρικκαίων εξελίχθηκε στο μεγαλύτερο και εντυπωσιακότερο χριστουγεννιάτικο θεματικό πάρκο στην Ελλάδα, που συνεχίζεται με μεγάλη επιτυχία μέχρι σήμερα. Η μεγάλη επιτυχία, βέβαια, για μας ήρθε το 2014, με το «Εργοστάσιο και Μουσείο Σοκολάτας» –μια παραγωγή της ΔΕΘ-HELEXPO– το οποίο, μάλιστα, δύο χρόνια αργότερα βραβεύτηκε ως «Best Event» της χώρας στα Event Awards 2016 και μεταφέρθηκε και εκτός συνόρων, στη Ρώμη.

Πώς στήνεται, αλήθεια, ένα θεματικό πάρκο;

Είναι πολύ σημαντικό κάθε πάρκο να έχει τη δική του ταυτότητα και φυσικά ένα πολύ ελκυστικό concept. Όλα λοιπόν ξεκινούν από την ιδέα. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτή είναι από το ίδιο υλικό με το οποίο είναι φτιαγμένα τα μεγάλα όνειρα. Μετά φτάνει η στιγμή που «τραβάμε» την πρώτη γραμμή στο σχέδιο και κάπου εκεί ξεκινά η οργάνωση (συνεργάτες, συντονισμός, κείμενα, προβολή κ.λπ.). Αμέσως μετά, το σχέδιο γίνεται μακέτα, προϋπολογισμός, οικονομικός σχεδιασμός και παίρνει τον δρόμο για την υλοποίησή του.

Δεδομένου ότι τα παιδιά είναι οι τελικοί κριτές των ιδεών σας, θυμάστε κάποιο σχόλιό τους που να σας έχει εντυπωσιάσει;

Θυμάμαι ένα περιστατικό. Συνέβη στο «Εργοστάσιο Σοκολάτας» στην Αθήνα, και συγκεκριμένα στο φουαγέ, όπου είχε στηθεί μια υπερμεγέθης διακοσμητική σοκολάτα, που προσέλκυε τους επισκέπτες να φωτογραφηθούν μαζί της. Ξαφνικά, βλέπω έναν πιτσιρικά, τεσσάρων πέντε ετών, να τρέχει κατά πάνω της και να αρχίζει να τη μασουλάει. Έντρομη η μητέρα του του φωνάζει: «Αγόρι μου, δεν τρώγεται, είναι ψεύτικη!». Ο μικρός την κοιτάει ξαφνιασμένος και της απαντά αφοπλιστικά, με το στόμα του γεμάτο φελιζόλ: «Όχι, μαμά, δεν είναι ψεύτικη. Είναι κανονική σοκολάτα… Μόλις τη δοκίμασα και είναι πεντανόστιμη». Δεν έχω ζήσει πιο συγκινητική στιγμή. Το περιστατικό αυτό κατάφερε να αλλάξει τον τρόπο που σχεδιάζουμε τα πάρκα μας. Έκτοτε, βλέπουμε τα πάντα μέσα από τα μάτια των παιδιών – και όχι μόνο μέσα από τα μάτια τους, αλλά και από το ύψος τους, κυριολεκτικά.

Ποια πάρκα σας μπορούμε να επισκεφθούμε αυτές τις γιορτές;

Έως τις 29 Φεβρουαρίου 2020, στο Εκθεσιακό Κέντρο Περιστερίου, στην Αθήνα, μπορείτε να επισκεφθείτε το μυθολογικό πάρκο «Ηρακλής – Οι 12 άθλοι» (herculespark.gr), έως τις 23 Φεβρουαρίου, στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Τεχνολογίας ΝΟΕSIS στη Θεσσαλονίκη, την «Οδύσσεια» (odysseypark.gr) και έως τις 6 Ιανουαρίου, στην πλατεία Πανεπιστημίου στον Βόλο, το πάρκο «Δεινόσαυροι» (dinosaurs.gr). Και τα τρία αποτελούν δικές μας συμπαραγωγές με την Eksagon Exhibitions.