ΤΑΞΙΔΙΑ

Υπερθέαμα εικόνων

© Chris Frost/Landscape Photographer of the Year

Ο γύρος του κόσμου μέσα από βραβευμένες φωτογραφίες.

Μαγεμένο Δάσος (κεντρική φωτογραφία)

«Παιδί των seventies» και της αναλογικής φωτογραφίας, ο Άγγλος Chris Frost απέκτησε το 2012 την πρώτη του κάμερα DSLR, «την αξιόπιστή μου Nikon D3100», και επιδόθηκε με πάθος στις φωτογραφίσεις τοπίων, κυρίως θαλασσινών, στην ιδιαίτερη πατρίδα του, το Dorset. Τα τελευταία χρόνια στράφηκε στα κρυφά δάση της ενδοχώρας –βουτηγμένα στην πρωινή ομίχλη, στρωμένα με «χαλιά» από καμπανούλες και τα λευκά άνθη του άγριου σκόρδου–, όπου απολαμβάνει την απόλυτη ησυχία, εκπλήσσεται από την περιστασιακή συνάντηση με κάποιο ελάφι και αναζητεί το τέλειο φως, του ξημερώματος ή του ηλιοβασιλέματος. Η εικόνα που του χάρισε την πρώτη θέση στον διαγωνισμό Landscape Photographer of the Year τραβήχτηκε το 2018, αλλά ο Φροστ επέστρεψε σε αυτήν κατά την περίοδο του lockdown, που τον κρατούσε μακριά από τα συνήθη «λημέρια» του.
www.lpoty.co.uk


Πυκνοκατοίκηση

ypertheama-eikonon0
Αριστερά: «Abstract Greece» © Sebastien Nagy/Aerial Photography Awards 2020/www.aerialphotoawards.com via photopublicity.com
Δεξιά: «Spanish Rainbow» © Sebastien Nagy/Aerial Photography Awards 2020/www.aerialphotoawards.com via photopublicity.com


Ο Sebastien Nagy είναι από τις Βρυξέλλες, ασχολείται επαγγελματικά με τη φωτογραφία μόλις πέντε χρόνια και του αρέσει να βρίσκει ασυνήθιστες γωνίες λήψης, κατά προτίμηση από ψηλά – πρώτα τις έψαχνε στις ταράτσες της πόλης του, μετά «άνοιξε τα φτερά του» αγοράζοντας, και αυτός, ένα drone. Εννοείται πως στον διαγωνισμό Aerial Photographer of the Year 2020 ο ανταγωνισμός ήταν σκληρός, με χιλιάδες συμμετοχές από 65 χώρες, 22 διαφορετικές κατηγορίες και πλήθος εντυπωσιακών εικόνων τραβηγμένων από ελικόπτερα, αερόστατα, χαρταετούς, αεροπλάνα και λοιπά πετούμενα, αλλά ο ίδιος απέσπασε έξι βραβεία. Εδώ, δύο δείγματα της δουλειάς του, δύο διαφορετικές όψεις της τουριστικής Μεσογείου: το «Spanish Rainbow» της Μεγάλης Κανάριας με τις πολύχρωμες ταράτσες και η «Abstract Greece» στη δική μας Σαντορίνη.
www.aerialphotoawards.com


Ουρανιος καμβάς

ypertheama-eikonon1
© Thomas Kast


Τα «Μαργαρώδη Νέφη» είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά ατμοσφαιρικά φαινόμενα. Δημιουργούνται στη στρατόσφαιρα, σε ύψος 25 χιλιομέτρων, ψηλότερα από κάθε άλλο είδος νεφών, και μόνο στις πολικές περιοχές, όπου η θερμοκρασία πέφτει κάτω από τους -70 βαθμούς Κελσίου. Για ευνόητους λόγους τα σύννεφα αποτελούν τον… εφιάλτη κάθε αστρονόμου, καθώς περιορίζουν την ορατότητά του, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση δημιουργούν ένα ουράνιο υπερθέαμα, που απαθανατίστηκε στη φινλανδική Λαπωνία με Nikon D850 (φακός 120 mm f/16, ISO 64, έκθεση 1/40 δευτερολέπτου) από τον Γερμανό Thomas Kast και κατέκτησε το πρώτο βραβείο στην κατηγορία «Ουράνια Τοπία» του διαγωνισμού Insight Investment Astronomy Photographer of the Year. «Αυτά τα εξαιρετικά σπάνια σύννεφα αντανακλούν το φως όπως το λάδι στο νερό και ο φωτογράφος τα αποτύπωσε τέλεια. Με ελαφρά επεξεργασία, ανέδειξε όλες τις ζωντανές αποχρώσεις που μπορείς να διακρίνεις στον ουρανό», σχολίασε ο Steve Marsh, Art Editor του BBC Sky at Night. 
www.rmg.co.uk/astrophoto


Tα χρώματα της Σελήνης

ypertheama-eikonon2
© Alain Paillou


Εκ πρώτης όψεως είναι μια γκρίζα έρημος. Η προσεκτική της παρατήρηση με τηλεσκόπιο αποκαλύπτει αχνές «πινελιές» σε πορτοκαλί τόνους, ένδειξη ότι κάτω από την επιφάνειά της υπάρχει μια πιο πλούσια παλέτα. Με τον κατάλληλο εξοπλισμό (τηλεσκόπιο Celestron C9.25, τρίποδο Orion Sirius EQ-G, κάμερες αστροφωτογράφισης υπερυψηλής ανάλυσης και πολλαπλής έκθεσης 15 μιλισεκόντ) τα αληθινά της χρώματα ζωντανεύουν, εξάπτουν τη φαντασία, αλλά κυρίως μαρτυρούν τη σύστασή της και το γεωλογικό της παρελθόν: το σκούρο μπλε και το κίτρινο παραπέμπουν σε υψηλές και χαμηλές συγκεντρώσεις οξειδίου του τιτανίου αντίστοιχα, το κόκκινο σε οξείδιο του σιδήρου, το πράσινο στον ολιβίνη κ.ο.κ. Το εντυπωσιακό «πορτρέτο» του κρατήρα Tycho, που φέρει το όνομα του Δανού αστρονόμου του 16ου αιώνα Τύχο Μπράχε, μας χάρισε ο Γάλλος Alain Paillou, αστρονόμος που ασχολείται με την αστροφωτογραφία από παιδί. Και με τη σειρά του έλαβε το πρώτο βραβείο στην κατηγορία «Our Moon» του διαγωνισμού Insight Investment Astronomy Photographer of the Year του αστεροσκοπείου Greenwich. 
www.rmg.co.uk/astrophoto


Οι θησαυροί της Βαϊκάλης

ypertheama-eikonon3
© Alexey Trofimov © Royal Meteorological Society


«Εκεί που τελειώνει ο πολιτισμός αρχίζει η πραγματική ζωή» είναι η φράση που υποδέχεται τους επισκέπτες στην ιστοσελίδα του διακεκριμένου Ρώσου φωτογράφου τοπίων Alexey Trofimov. «Σκοπός μου είναι να δείχνω όχι μόνο το πόσο όμορφος, αλλά και το πόσο εύθραυστος είναι ο κόσμος μας», δηλώνει ο νικητής του βραβείου κοινού στον Weather Photographer of the Year, έναν διαγωνισμό που εστιάζει σε καιρικά φαινόμενα και στην επίδρασή τους σε τοπία και ανθρώπους, διοργανώνεται από τη Βασιλική Μετεωρολογική Εταιρεία του Ηνωμένου Βασιλείου και την AccuWeather και συγκέντρωσε φέτος 7.700 συμμετοχές. H εντυπωσιακή εικόνα τραβήχτηκε στη Βαϊκάλη, την αρχαιότερη (25-30 εκατομμύρια χρόνια) και μεγαλύτερη σε όγκο γλυκού νερού (24 εκατομμύρια κυβικά χιλιόμετρα) λίμνη στον κόσμο, με το φως να κάνει τους σχηματισμούς πάγου κάτω από το χιόνι να μοιάζουν με πελώρια μπλε ζαφείρια. 
www.rmets.org


Πράσινα «κύματα»

ypertheama-eikonon4
©Khanh Phan/Aerial Photography Awards 2020/www.aerialphotoawards.com via https://photopublicity.com


Η 34χρονη Βιετναμέζα Khanh Phan ακολούθησε έναν ασυνήθιστο δρόμο προς τη φωτογραφία – κόρη φτωχών αγροτών, βιοποριζόμενη ως ταμίας τράπεζας, πρωτοέπιασε φωτογραφική μηχανή μόλις το 2017 για να ξεπεράσει την κατάθλιψη από έναν αποτυχημένο γάμο, και έκτοτε έχει διακριθεί σε διάφορους διαγωνισμούς, χωρίς να έχει παρακολουθήσει ούτε ένα μάθημα φωτογραφίας ή επεξεργασίας εικόνας. «Οι γονείς μου είχαν αντιδράσει έντονα, ιδίως η μητέρα μου θεωρεί ότι η φωτογραφία είναι κάτι επικίνδυνο. Πολλές φορές ξεκινώ από το σπίτι στις 4 τα ξημερώματα και γυρίζω το επόμενο βράδυ», λέει η ίδια. Μέσα από τη σειρά εικόνων της «Το Βιετνάμ από ψηλά», προσπαθεί να αναδείξει τον καθημερινό μόχθο, τις παραδόσεις, την ιστορία και τον πολιτισμό της πατρίδας της. Η συγκεκριμένη εικόνα θερισμού σε μια «θάλασσα» από γρασίδι, για χρήση σε ζωοτροφές ή λίπασμα, της χάρισε το δεύτερο βραβείο στην κατηγορία «Καθημερινή ζωή» του διαγωνισμού Aerial Photographer of the Year.
www.aerialphotoawards.com

info: @aerialphotoawards for Instagram
www.facebook.com/aerialphotoawards


Ψαρεύοντας στο Βιετνάμ

ypertheama-eikonon5
© Thien Nguyen/Aerial Photography Awards 2020/www.aerialphotoawards.com via https://photopublicity.com 

Μηχανικός, ελεύθερος δύτης, ταξιδιωτικός φωτογράφος και μέλος της φωτογραφικής κοινότητας του National Geographic, αναφέρει το βιογραφικό του Thien Nguyen από τη Xo Tσι Μινχ του Βιετνάμ, ο οποίος μετέτρεψε μια σκηνή ψαρέματος σε έργο τέχνης και διακρίθηκε στην κατηγορία «Καθημερινή ζωή» του διαγωνισμού Aerial Photography Awards. «Το μαλακό φως της νέας μέρας φωτίζει τον καπνό του αλιευτικού και το σχήμα των πράσινων διχτυών που απλώνονται κάτω από την επιφάνεια του νερού, καθώς τα ανασύρουν οι ψαράδες. Πολλές οικογένειες αλιέων κατά μήκος της ακτογραμμής της επαρχίας Phu Yen ακολουθούν τα θαλάσσια ρεύματα που φέρνουν κοπάδια γαύρων κατά την περίοδο αιχμής», σημειώνει. «Ο παστός γαύρος είναι η πιο σημαντική πρώτη ύλη της παραδοσιακής σάλτσας ψαριού, που αποτελεί την “ψυχή” της βιετναμέζικης κουζίνας». 
www.aerialphotoawards.com


Η αλεπού που έφαγε τη χήνα

ypertheama-eikonon6
© Liina Heikkinen/Wildlife Photographer of the Year 2020

Η Liina Heikkinen είναι το νεότερο μέλος της οικογένειας διακεκριμένων φωτογράφων άγριας ζωής και έχει μεγαλώσει μέσα στη φινλανδική φύση, φωτογραφίζοντας από την ηλικία των οκτώ. Η συγκεκριμένη εικόνα, που της χάρισε την πρωτιά στην κατηγορία νέων 15-17 ετών του διαγωνισμού Wildlife Photographer of The Year, τραβήχτηκε σε μια εξόρμησή της με τον πατέρα της σε ένα από τα νησιά του Ελσίνκι, όπου ζουν οικογένειες αλεπούδων. Επί ώρες παρατηρούσαν δύο ενήλικες να πηγαινοέρχονται φέρνοντας θηράματα στα ζωηρά και πάντα πεινασμένα μικρά τους. Όταν κατέφτασε το «κύριο πιάτο», μια ασπρομαγουλόχηνα, οι αλεπουδίτσες άρχισαν να τσακώνονται για το ποια θα τη φάει. Όταν ανακηρύχθηκε ο νικητής, η Liina κατάφερε να τον ακολουθήσει στην κρυψώνα όπου είχε αποσυρθεί για να γευματίσει. Οι αλεπούδες αρχίζουν να κυνηγούν έντομα και σκουλήκια από την ηλικία των τεσσάρων εβδομάδων, αλλά, επειδή αυτή η τροφή δεν τους αρκεί, βασίζονται στους γονείς τους για πιο θρεπτικά θηράματα, όπως μικρά θηλαστικά και πτηνά.
www.nhm.ac.uk/wpy