ΤΑΞΙΔΙΑ

Ντιζαϊν σε πραγματικό χρόνο

ntizain-se-pragmatiko-chrono-561340414

ΚΕΙΜΕΝΟ: JULIE LASKY, LILA  ALLEN, LAUREN MESSMAN, C.2021 / ΑΠΟΔΟΣΗ: ΜΑΡΙΑ ΚΩΒΑΙΟΥ

ΜΕΛΒΟΥΡΝΗ, ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ
Με τους αχινούς στο πλευρό τους

Στην Αυστραλία, η κλιματική αλλαγή μετατρέπει ωκεανούς σε ερήμους, σκοτώνοντας μεγάλες εκτάσεις με κοράλλια. Προκειμένου να αφυπνίσει τον κόσμο σχετικά με τη διπλή αυτή καταστροφή, η Pirjo Haikola, μια σχεδιάστρια από τη Μελβούρνη, δημιούργησε 3D αντίγραφα κοραλλιογενών υφάλων που εκτίθενται στην Τριενάλε Τέχνης και Ντιζάιν NGV Triennial, η οποία φιλοξενείται μέχρι σήμερα, 18 Απριλίου, στην Εθνική Πινακοθήκη της Βικτώριας. Οι τεχνητοί ύφαλοι της Haikola (τα «Urchin Corals», δηλαδή κοράλλια από αχινούς, όπως τα αποκαλεί) είναι κατασκευασμένοι από βιοπολυμερή αναμεμειγμένα με κελύφη από αχινούς, και υπόσχονται την αποκατάσταση της βιοποικιλότητας στα όλο και πιο ζεστά αυστραλιανά νερά. Η πρότασή της αυτή θα μπορούσε επίσης να βοηθήσει να συντηρηθούν τα περιβάλλοντα από κέλπιες, ελέγχοντας τους πληθυσμούς των αχινών, οι οποίοι τρώνε την υποθαλάσσια χλωρίδα σαν τερμίτες και των οποίων ο πληθυσμός αυξάνεται ανεξέλεγκτα.
ngv.vic.gov.au 

ΒΕΡΟΛΙΝΟ, ΓΕΡΜΑΝΙΑ
Αντλώντας δύναμη από τα υφάσματα

Αν κάνετε μια στάση από 20 Απριλίου μέχρι 15 Αυγούστου στον εκθεσιακό χώρο του Βερολίνου Gropius Bau, θα δείτε την Hella Jongerius ή τους συνεργάτες της επί το έργον. Η Jongerius, μια Ολλανδή βιομηχανική σχεδιάστρια που εδώ και πάνω από μία δεκαετία έχει τη βάση της στη Γερμανία, έχει μεταμορφώσει τις αίθουσες του Gropius Bau σε έναν διαλογισμό πάνω στην κοινωνική ευθύνη, στην πνευματικότητα και στο ύφασμα με τίτλο «Hella Jongerius: Woven Cosmos».

Tον Νοέμβριο που μας πέρασε, η Jongerius μετέφερε το εργαστήριό της, Jongeriuslab, στο Gropius Bau για να ξεκινήσει τα έργα που θα εκτίθενται στην έκθεση σε διαφορετικές φάσεις τους, από την έρευνα μέχρι την ολοκλήρωσή τους. Το ενδιαφέρον της στρέφεται στην τρισδιάσταση ύφανση και στις πολλαπλές εφαρμογές που θα μπορούσε να έχει στην αρχιτεκτονική, χάρη στην ευκαμψία, στην αντοχή και στην ελαφρότητα των υφασμάτων. Φανταστείτε, αναφέρει συγκεκριμένα, ένα πτυσσόμενο υφασμάτινο μπαλκόνι με ενσωματωμένες ηλικιακές κυψέλες που θα «ξεδιπλώνει κάθε φορά που ο ήλιος λάμπει».

Οξυδερκείς ιδέες σαν και αυτή τις έρχονται συχνά στον νου. Η Stephanie Rosenthal, διευθύντρια του Gropius Bau, θυμάται πως η πρώτη τους συνομιλία είχε να κάνει με ιπτάμενα αυτοκίνητα, ενώ σημειώνει πως «η ριζοσπαστική σκέψη της Jongerius οφείλεται στο ότι ποτέ δεν τα παρατά».
berlinerfestspiele.de

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ, ΒΕΛΓΙΟ
Μια έκθεση ντιζάιν αποκτά φυσική υπόσταση

ntizain-se-pragmatiko-chrono0
Αντικείμενα από την περσινή έκθεση ντιζάιν Collectible στις Βρυξέλλες. © COLLECTIBLE

Το «Collectible Reformatted» είναι μια ετήσια έκθεση ντιζάιν που πραγματοποιείται στις Βρυξέλλες και η οποία αναγκάστηκε να προσαρμοστεί σε έναν κοινωνικά αποστασιοποιημένο Covid-19 κόσμο. Η έκθεση, που ξεκινά στις 28 Μαΐου, θα λάβει χώρα σε πολλαπλές τοποθεσίες με περιορισμένη προσέλευση και χρονικό περιορισμό παραμονής.

Το ντιζάιν πρέπει όσο ποτέ άλλοτε «να βιώνεται σωματικά», λέει η Liv Vaisberg. (Πριν από τρία χρόνια ίδρυσε από κοινού με την Clélie Debehault την έκθεση ντιζάιν Collectible που πραγματοποιούνταν σε έναν και μόνο χώρο.) «Ο κόσμος χρειάζεται να αισθάνεται τα υλικά και τις υφές, να βλέπει τις διαστάσεις των αντικειμένων και να αξιολογεί τη λειτουργικότητά τους», προσθέτει. Η νέα μορφή του Collectible θα έχει, παρ’ όλα αυτά, και μια διαδικτυακή γκαλερί για όσους δεν μπορούν ή δεν επιθυμούν να παρακολουθήσουν την έκθεση από κοντά.

Οι εκθέτες του Collectible συνήθως δημιουργούν μεμονωμένα αντικείμενα ή μια μικρή παρτίδα αντικειμένων. Μεταξύ αυτών: το «Her, Potency», ένα γραφείο με λεπτά μακριά πόδια και διακόσμηση ένα άνθος από τη Δανέζα καλλιτέχνιδα Anna Aagaard Jensen, και μια λάμπα που θυμίζει περούκα από τον Αυστριακό σχεδιαστή Laurids Gallée. Η λάμπα αποτελεί κομμάτι μιας συλλογής φωτιστικών με τον πολύ επιτυχημένο τίτλο «Το φως στο τέρμα του τούνελ» που έχει επιμεληθεί ο Victor Hunt, έμπορος τέχνης από τις Βρυξέλλες.
28-30 Μαΐου, collectible.design

ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ, ΣΟΥΗΔΙΑ
Περιμένοντας ακόμη το πάρτι

ntizain-se-pragmatiko-chrono2
Το περίφημο φόρεμα της πριγκίπισσας Βικτώριας από το επίσημο δείπνο Νόμπελ του 2018. © Dan Lepp

Κάθε χρόνο ένα ολόκληρο έθνος κάθεται συνεπαρμένο μπροστά στις τηλεοράσεις του, για να χαζέψει τους νικητές και τα πολυτελή τους ρούχα και στη συνέχεια να το γιορτάσει με ένα πάρτι. Το αντικείμενο της λατρείας είναι το Nobelfesten, το επίσημο δείπνο που δίνεται κάθε χρόνο στις 10 Δεκεμβρίου για περίπου 1.300 άτομα μετά την απονομή των βραβείων Νόμπελ και το οποίο μεταδίδεται ζωντανά από τη σουηδική τηλεόραση.

Με τις κάμερες στραμμένες πάνω του, το δείπνο έχει γίνει κάτι «πολύ σχεδιασμένο», λέει η Clara Ahlvik, επικεφαλής εκδηλώσεων στο Μουσείο Νόμπελ στη Στοκχόλμη και επιμελήτρια μιας έκθεσης σχετικά με το δείπνο που θα καταπιάνεται με το κατά παραγγελία στρώσιμο του τραπεζιού, τα μυστικά μενού, τις εντυπωσιακές ανθοσυνθέσεις και τις απαστράπτουσες βραδινές τουαλέτες. Προγραμματισμένη να εγκαινιαστεί ταυτόχρονα με την απονομή του 2020 –που τελικά ακυρώθηκε–, η έκθεση είναι καθ’ όλα έτοιμη και περιμένει τους επισκέπτες όταν η είσοδος στο μουσείο επιτραπεί και πάλι.

Η έκθεση παρουσιάζει το επίσημο δείπνο ως μια ευκαιρία για ασκήσεις τελειομανίας, με τους σεφ να αναζητούν το ιδανικό σμέουρο για το επιδόρπιο ή να ετοιμάζουν το πιο δύσκολο πιάτο με πατάτες. Επισημαίνει, όμως, και πιο ταπεινές συμπεριφορές, όπως εκείνη της πριγκίπισσας Βικτώριας της Σουηδίας, η οποία το 2018 «ανακύκλωσε» το φόρεμα της Nina Ricci με το οποίο είχε εμφανιστεί η μητέρα της, βασίλισσα Σίλβια, στο επίσημο δείπνο του 1995. «Έδειχνε υπέροχη με το φόρεμα», λέει η Ahlvik, αν και η πριγκίπισσα είναι πιο ψηλή από τη μητέρα της. «Όλοι μας αναρωτιόμασταν πώς τα κατάφερε».
nobelprize.org