ΤΑΞΙΔΙΑ

Αλέξανδρος Βασιλικός: Πρόεδρος Ενωσης Ξενοδόχων Αττικής

vasilikos

Αυξημένη κίνηση, αναβαθμισμένο και εν πολλοίς μοντέρνο τουριστικό προϊόν, κινήσεις εξωστρέφειας από την πλευρά των φορέων αλλά και σύνδεση σε επίπεδο μάρκετινγκ της Αθήνας με τις παραλίες και τα κοντινά νησιά της (έχουμε τη μοναδική ευρωπαϊκή πρωτεύουσα με αυτά τα χαρακτηριστικά) είναι μόνο μερικές από τις διαπιστώσεις στις οποίες προβαίνει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Αττικής – Αθηνών και Αργοσαρωνικού, Αλέξανδρος Βασιλικός. Μένει τώρα να υπάρξουν και οι απαραίτητες πρωτοβουλίες από την ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού για την αντιμετώπιση του φαινομένου λειτουργίας μη αδειοδοτημένων καταλυμάτων και στην Αθήνα.

Ποιοι παράγοντες θα παίξουν τον σημαντικότερο ρόλο φέτος για την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης στην Αθήνα;

Ο τουρισμός εξ ορισμού είναι εξαιρετικά εύθραυστη δραστηριότητα. Σε μια παρατεταμένη κατάσταση οικονομικής αβεβαιότητας, όπως αυτή που περνάει η Ευρώπη, η κύρια πηγή αφίξεων για τη χώρα μας, οι μετακινήσεις, είναι η πρώτη περικοπή που θα κάνει όποιος χειρίζεται έναν προϋπολογισμό. Την ίδια στιγμή, οι μετακινήσεις από την υπόλοιπη Ελλάδα προς την πρωτεύουσα, που παραδοσιακά αποτελούσαν το 50% της κίνησης των ξενοδοχείων, έχουν περιοριστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό. Επιπλέον, υπάρχει πολύ μεγάλη ανησυχία για τις επιπτώσεις των τρομοκρατικών χτυπημάτων στην Ευρώπη. Είναι εξαιρετικά κοντόφθαλμο να θεωρεί κανείς πως μπορούν να επηρεάσουν θετικά τον προορισμό μας, καθώς αφενός η Ευρώπη αποτελεί ενιαίο προορισμό για πολλούς δυνητικούς επισκέπτες μας και αφετέρου αρχίζει να παρατηρείται στη συμπεριφορά των ταξιδιωτών ένας φόβος όχι πια του προορισμού, αλλά της ίδιας της μετακίνησης. Ας μην ξεχνάμε επίσης πως δεν έχουμε ακόμα βιώσει τις επιπτώσεις της αύξησης του ΦΠΑ στον τουρισμό και στην εστίαση. Με λίγα λόγια και παρά το γεγονός ότι η ισοτιμία του ευρώ σε σχέση με άλλα νομίσματα (λίρα, δολάριο) είναι προς όφελός μας, παραμένουν πολλοί και σημαντικοί οι κίνδυνοι στους οποίους είναι εκτεθειμένη η τουριστική βιομηχανία.

Ποιες ενέργειες δρομολογεί η Ενωση για την προβολή της πόλης;

Ηδη από το 2012 αλλάξαμε αποφασιστικά τη σελίδα δυσφήμησης της πρωτεύουσας και σε συνεργασία με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, την Aegean, πρεσβείες και γραφεία του ΕΟΤ στο εξωτερικό προχωρήσαμε σε ταξίδια εξοικείωσης, φιλοξενώντας περισσότερους από 1.800 τουριστικούς πράκτορες, δημοσιογράφους, bloggers, tour operators, δίνοντάς τους την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά το νέο, ενδιαφέρον πρόσωπο της Αθήνας. Οι προσπάθειες εντάθηκαν με την ίδρυση της Marketing Greece, προβάλλοντας με σύγχρονα μέσα στις χώρες-στόχους το πολυδιάστατο του προορισμού. Το ίδιο στενή είναι και η συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής και το Γραφείο Συνεδρίων και Επισκεπτών του Δήμου Αθηναίων. Αυτή την περίοδο σχεδιάζονται οι δράσεις για τη νέα χρονιά, που θα ενσωματώνουν την εμπειρία των προηγούμενων ετών και θα θέτουν τις βάσεις για κινήσεις εξωστρέφειας και δυναμικής διεκδίκησης μιας νέας θέσης για την Αθήνα, ως μητρόπολη των αυθεντικών εμπειριών και των μεγάλων εκδηλώσεων όλες τις εποχές του χρόνου.

Τι συμβαίνει με το ζήτημα της λειτουργίας μη αδειοδοτημένων καταλυμάτων;

Αυτό που έχουμε επισημάνει σε όλους τους τόνους είναι η ανάγκη να εφαρμοστούν κανόνες έτσι ώστε να παταχθεί η φοροδιαφυγή. Οι απώλειες από φόρους κατ’ έτος φτάνουν τα 350 εκατ. ευρώ, ενώ οι χαμένες θέσεις εργασίας αγγίζουν τις 15.000. Η οικονομία διαμοιρασμού είναι μια εξέλιξη της εποχής μας. Είναι όμως εντελώς διαφορετικό να διαθέτω το σπίτι μου για ένα μήνα, όταν θα λείπω, και άλλο να νοικιάζω ακίνητα στην Αθήνα και να τα υπενοικιάζω 365 ημέρες το χρόνο. Αυτή η δραστηριότητα πρέπει να φορολογηθεί με άλλους συντελεστές. Ο τρόπος ελέγχου είναι απλός, καθώς αυτές οι υπηρεσίες προβάλλονται μέσω του Διαδικτύου, είναι ορατές και προσβάσιμες σε όλους πλην των ελεγκτικών μηχανισμών. Ο υπουργός κύριος Σταθάκης και η υπουργός κυρία Κουντουρά έχουν δεσμευτεί δημοσίως ότι θα νομοθετήσουν άμεσα για το θέμα αυτό. Αναμένουμε.

Ποιος είναι ο λόγος που κυρίως τον τελευταίο χρόνο καταγράφεται ενδιαφέρον για νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις στην πόλη;

Εδώ και δύο χρόνια καταγράφεται μια θετική, μερικές φορές και εντυπωσιακή, εξέλιξη των αφίξεων. Πρέπει όμως να βλέπουμε τους αριθμούς στη σωστή τους διάσταση, καθώς από το 2008 έκλεισαν στην Αττική 79 ξενοδοχεία, ενώ ο αριθμός των νέων μονάδων που έχει ανακοινωθεί πως θα λειτουργήσουν είναι μονοψήφιος. Πρέπει επίσης να αναλύσουμε πολύ σοβαρά τα ποιοτικά στοιχεία των επισκεπτών μας. Η ανάπτυξη στην πόλη μας δεν θα έρθει από το άνοιγμα νέων ξενοδοχειακών μονάδων, είναι στρατηγικό λάθος να το πιστεύουμε. Η συνεχής αναβάθμιση του υπάρχοντος ξενοδοχειακού δυναμικού θα μας επιτρέψει να βελτιώσουμε την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών και να διεκδικήσουμε πελάτες οι οποίοι θα ξοδεύουν περισσότερα στην πόλη.

Η αύξηση της τουριστικής κίνησης στην Αθήνα έχει επηρεάσει θετικά και άλλους κλάδους της οικονομίας της πόλης;

Φυσικά. Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι για κάθε 1 ευρώ που δαπανάται σε ξενοδοχείο άλλα 4 ευρώ ξοδεύονται στην πόλη. Οι τουρίστες της πρωτεύουσας ξοδεύουν κατά μέσον όρο περίπου 150 ευρώ την ημέρα, κυρίως στην εστίαση, στα αξιοθέατα, στα ψώνια, στη διασκέδαση. Με χαρά παρατηρούμε ότι τα τελευταία χρόνια νέες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται γύρω από τον τουρισμό, προσφέροντας ξεναγήσεις, μαθήματα μαγειρικής, εκδόσεις, application, μεταφορές, είδη μεσογειακής διατροφής, παραδοσιακά προϊόντα και πολλά ακόμη. Η περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού της Αθήνας και ιδιαίτερα στους τομείς όπου εμφανίζεται υστέρηση, όπως τα συνέδρια και οι μεγάλες εκδηλώσεις, μόνο οφέλη μπορεί να αποφέρει.

Εχει αποδώσει η προσπάθεια που κάνετε για την προβολή των νησιών του Αργοσαρωνικού;

Η παραλιακή ζώνη και τα νησιά είναι το μεγάλο πλεονέκτημα της Αθήνας, η οποία αποτελεί και τη μοναδική ευρωπαϊκή πρωτεύουσα με αυτά τα χαρακτηριστικά. Χρόνο με το χρόνο παρατηρούμε μια αυξανόμενη αναγνωρισιμότητα των νησιών του Αργοσαρωνικού και ιδιαίτερα της Υδρας, της Αίγινας και του Πόρου. Οι επισκέπτες της Αθήνας, πια, σε ένα ποσοστό που υπερβαίνει το 60% γνωρίζουν την ύπαρξη παραλιών για μπάνιο και μάλιστα φροντίζουν να προγραμματίσουν μια επίσκεψη.

Το περιθώριο ανάπτυξης δράσεων και προβολής παραμένει ακόμη μεγάλο, αλλά μας χαροποιεί το γεγονός ότι μέσα σε τρία χρόνια καταφέραμε να συνδέσουμε την εικόνα της Αθήνας με τον παραθαλάσσιο χαρακτήρα της.