ΤΑΞΙΔΙΑ

Κωνσταντίνος Τζεβελέκος: Γενικός διευθυντής Πωλήσεων της Lufthansa για Ελλάδα και Κύπρο

Κωνσταντίνος Τζεβελέκος: Γενικός διευθυντής Πωλήσεων της Lufthansa για Ελλάδα και Κύπρο

Eχει ταξιδέψει σχεδόν σε όλο τον κόσμο, αλλά αγαπημένος του προορισμός παραμένει η Ελλάδα, με την Κρήτη και τις Κυκλάδες να βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεών του. Ο Κωνσταντίνος Τζεβελέκος είναι ο πρώτος Ελληνας γενικός διευθυντής Πωλήσεων της Lufthansa για την Ελλάδα και την Κύπρο, θέση που στην πλειονότητα των περιπτώσεων κατείχαν μέχρι πρότινος Γερμανοί. Στην εταιρεία βρέθηκε κατά τύχη πριν από 25 χρόνια και σήμερα, λίγες ημέρες μετά την ανάληψη των νέων του καθηκόντων, παραχωρεί την πρώτη του συνέντευξη.

Ξεκινήσατε την καριέρα σας στη Lufthansa πριν από 25 χρόνια. Είχατε κάποια σχέση με τη Γερμανία, που σας έφερε στην εταιρεία;    

Οταν το 1992, μετά τον στρατό, αναζητούσα επαγγελματικό προσανατολισμό, εντάχθηκα σε κάποια προγράμματα μαθητείας τα οποία πραγματοποιούσε το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο. Παράλληλα με τις σπουδές μου ήθελα να εργαστώ σε γερμανική επιχείρηση, ενώ ταυτόχρονα μάθαινα Γερμανικά. Τότε έστειλα αιτήσεις για δουλειά στο σύνολο των εταιρειών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου. Ολες οι εταιρείες με απέρριψαν πλην της Lufthansa. Τότε δεν μπορούσα σε καμία περίπτωση να φανταστώ το μέγεθος της τύχης μου. Στη συνέχεια προχώρησα σε εξειδικευμένες σπουδές στη διοίκηση επιχειρήσεων στον αεροπορικό κλάδο. Στα συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών συμμετέχουν πολλοί νέοι και στόχος της εταιρείας είναι οι απόφοιτοί τους να αποτελέσουν τα μεσαία και ανώτερα στελέχη της Lufthansa. Αυτό που με κράτησε στην εταιρεία είναι το γεγονός ότι είχα τη δυνατότητα να αλλάζω συχνά αντικείμενο και αρμοδιότητες.

Τι οδήγησε την εταιρεία στην επιλογή ενός Ελληνα σε μια θέση που διαχρονικά καταλάμβαναν ξένοι και κυρίως Γερμανοί;

Δεν αποτελώ εξαίρεση, καθώς υπάρχουν πολλοί μη Γερμανοί σε διευθυντικές θέσεις σε πολλές χώρες. Είναι μια πρακτική που ακολουθείται τα τελευταία χρόνια – να στελεχώνουν ντόπιοι αντίστοιχες θέσεις. Καταλυτικό στη δική μου περίπτωση ήταν το γεγονός ότι είχα περάσει σχεδόν από όλα τα τμήματα της εταιρείας, με αποτέλεσμα να έχω εκπαιδευτεί και να έχω εμπειρία στην πλειονότητα των θεμάτων που καλούμαι πλέον να διαχειριστώ. Παράλληλα, το Τμήμα Πωλήσεων, στο οποίο βρισκόμουν τα τελευταία έξι χρόνια, αποτελεί σημαντικό προπύργιο πριν από τη Γενική Διεύθυνση.

Με ποιο τρόπο έχει επηρεάσει τον τρόπο που ασκείτε διοίκηση το γεγονός ότι είστε Ελληνας;  

Ολοι ανεξαιρέτως έχουμε εκπαιδευτεί με βάση έναν συγκεκριμένο τρόπο και πάνω σε ένα συγκεκριμένο σύστημα. Το ότι είμαι Ελληνας μου δίνει όμως το πλεονέκτημα να μπορώ να αφουγκράζομαι τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς, ενώ είμαι πιο εύκολα προσβάσιμος σε συνεργάτες και ταξιδιωτικούς πράκτορες από ό,τι οι ξένοι συνάδελφοί μου στο παρελθόν. Διευθύνω μια ομάδα την οποία γνωρίζω πολύ καλά από άλλες θέσεις που κατείχα πριν και αυτό συμβάλλει στην πιο αποτελεσματική εκτέλεση των καθηκόντων μου.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις της υφιστάμενης οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής συγκυρίας στην ελληνική αεροπορική αγορά;

Η ανησυχία, η αβεβαιότητα και η αστάθεια έχουν επηρεάσει σημαντικά την ελληνική αγορά, μειώνοντας και τα επαγγελματικά ταξίδια. Από την πλευρά τους, οι Ελληνες πράκτορες έχουν γίνει πιο εξωστρεφείς, με αποτέλεσμα να αλλάζει η μορφή της αγοράς, η οποία θα περάσουν αρκετά χρόνια μέχρι να ανακάμψει. Ο εισερχόμενος τουρισμός δεν κινείται άσχημα – τουλάχιστον από την πληρότητα αεροσκαφών αυτό διαπιστώνουμε. Για το 2016 αυξήσαμε τους θερινούς νησιωτικούς προορισμούς, στους οποίους συμπεριλάβαμε τη Σαντορίνη, ύστερα από πολλές δεκαετίες την Κέρκυρα και για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το Ηράκλειο Κρήτης.

Τι θα δούμε στην αεροπορική αγορά τα επόμενα χρόνια;

Η αεροπορική αγορά διπλασιάζει τα μεγέθη της ανά 15 χρόνια. Πέρα από τη Δυτική Ευρώπη και τις ΗΠΑ, που τείνουν να είναι κορεσμένες -αν και εγώ θεωρώ ότι δεν είναι ακόμα-, υπάρχουν και άλλες αγορές. Σημαντική αύξηση παρατηρείται στις αναδυόμενες αγορές της Αφρικής, της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής. Συνολικά, ο παγκόσμιος κλάδος στρέφεται σε πιο φθηνές λύσεις, με πιο αποδοτικά και πιο φιλικά προς το περιβάλλον αεροσκάφη.

Πείτε μας τρεις λόγους για τους οποίους θα έπρεπε οι ταξιδιώτες να προτιμούν τη Lufthansa.

Το δίκτυο προορισμών, η ποιότητα και η αξιοπιστία είναι τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Μαζί με τις συνεργαζόμενες εταιρείες διαθέτουμε ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα αεροπορικών συνδέσεων. Προχωράμε σε συνεχείς αναβαθμίσεις του στόλου μας. Μέχρι το 2025 έχουμε παραγγείλει 260 αεροσκάφη, μια επένδυση αξίας 36 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 4 δισ. ευρώ για την πρώτη θέση. Η αξιοπιστία μας εξασφαλίζεται από το υψηλό επίπεδο κατάρτισης, επιμόρφωσης και ενημέρωσης του προσωπικού. Εξελισσόμαστε μαθαίνοντας.

Πώς επηρεάστηκε η εταιρεία από το τραγικό δυστύχημα της Germanwings, που σημειώθηκε πριν από ένα χρόνο;

Ηταν ένα τραγικό γεγονός, το οποίο μας συγκλόνισε όλους. Αλλά αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα και γι’ αυτό ο αντίκτυπός του στην εταιρεία ήταν ελάχιστος. Στόχος όλων μας, από τον πρώτο καπετάνιο μέχρι τον υπάλληλο που φορτώνει τα γεύματα στα αεροσκάφη, είναι τα ταξίδια να είναι ασφαλή, άνετα και ευχάριστα για τους επιβάτες μας.

Υπάρχει πιθανότητα παράτασης της τουριστικής περιόδου στη χώρα και με ποιο τρόπο;

Πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις, αλλά λείπουν οι υποδομές και η προβολή. Το περασμένο καλοκαίρι στην Ανδρο ανακάλυψα πόσο αγαπητός είναι στην Ευρώπη ο περιπατητικός τουρισμός μας. Διαθέτουμε υπέροχα μονοπάτια, αλλά δεν υπάρχει κανείς να τα προβάλει. Ούτε καν χαρτογραφημένα δεν είναι. Οι συντονισμένες κινήσεις φορέων και οι υποδομές είναι οι βασικές ελλείψεις της χώρας, που την απομακρύνουν από την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Πώς επηρεάζονται οι αεροπορικές εταιρείες από την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων;

Η απόφαση να περάσουν τα περιφερειακά αεροδρόμια σε μια καλύτερη φάση αποτελεί θετική εξέλιξη. Οσα αναβαθμιστούν θα επωφεληθούν τουριστικά, θα προσελκύσουν αερομεταφορείς και θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας από την περαιτέρω ανάπτυξη στις περιοχές τους. Εμείς ως εταιρεία δεν φοβόμαστε τον ανταγωνισμό. Τον επιζητούμε, για να γινόμαστε καλύτεροι.