Αφιέρωμα Κρουαζιέρα: Θα κερδίσει η Ελλάδα το στοίχημα;

Αφιέρωμα Κρουαζιέρα: Θα κερδίσει η Ελλάδα το στοίχημα;

17' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε έναν από τους πλέον υποσχόμενους κλάδους του τουρισμού, με δυναμική ανάπτυξη της τάξης του 7% κάθε χρόνο από το 1990, ζητούμενο για τη χώρα μας είναι η αύξηση του μεριδίου της στην αγορά μέσα από μια σειρά στρατηγικών κινήσεων.

Ξεκούραστες και ξέγνοιαστες διακοπές, πολλοί και διαφορετικοί προορισμοί, ποικιλία επιλογών ψυχαγωγίας, όλες οι ανέσεις. Πάνω από 25 εκατ. επιβάτες αναμένεται μέσα στο 2017 να επιλέξουν την κρουαζιέρα ως τρόπο ανάπαυλας από τους εντατικούς ρυθμούς της καθημερινότητάς τους, γεγονός ενδεικτικό της δυναμικής της ανάπτυξης (7% κάθε χρόνο από το 1990 μέχρι σήμερα). Έδαφος κερδίζει όμως και στη χώρα μας. Σημαντικό ρόλο σε αυτό έχει παίξει η δραστηριοποίηση της ελληνικής εταιρείας Celestyal Cruises με πλήθος δρομολογίων στο Αιγαίο: με τα πλοία της ταξίδεψαν την περασμένη χρονιά 20.000 Έλληνες, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 48% σε σχέση με το 2015.

Αντίστοιχα, η συμβολή του κλάδου στην παγκόσμια οικονομία έφτασε τα 117 δισ. δολάρια το 2016, είτε μέσω της απασχόλησης (956.597 θέσεις εργασίας, 38 δισ. δολάρια σε μισθούς και απολαβές) είτε μέσω των ναυπηγείων, της μεταποίησης, των τροφίμων και άλλων τομέων του τουρισμού. Είναι επίσης ένας κλάδος που επενδύει ολοένα και περισσότερο στην τεχνολογία με νέας γενιάς κρουαζιερόπλοια, που αφενός καλύπτουν διαφορετικές προτιμήσεις, ηλικίες και ταξιδιωτικό lifestyle αφετέρου γίνονται όλο και μεγαλύτερα, με δυναμικότητες άνω των 4.000 επιβατών. Μάλιστα, την περίοδο 2020-2026 στη συγκεκριμένη κατηγορία θα κατατάσσονται πάνω από τα μισά νεότευκτα πλοία, πρόσθετης δυναμικότητας 230.000 επιβατών.

Ωστόσο, μόλις το 2% του παγκόσμιου πληθυσμού έχει ζήσει την εμπειρία της κρουαζιέρας, συνεπώς υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης. Από τις πιο δυναμικές αγορές είναι της Κίνας, που εκτιμάται ότι θα αυξάνεται ετησίως με τον εκπληκτικό ρυθμό του 24% και με την προοπτική να περάσει σύντομα στην τρίτη θέση (μετά την Καραϊβική και τη Μεσόγειο). Τέλος, σημαντική αύξηση παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στη ζήτηση για κρουαζιέρες με ποταμόπλοια, ειδικά στα ποτάμια της Ευρώπης.

ΘΕΤΟΝΤΑΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ 

Παρά την αύξηση-ρεκόρ του εισερχόμενου τουρισμού, φέτος αναμένεται κάμψη στις επισκέψεις ξένων κρουαζιερόπλοιων λόγω της γεωπολιτικής κατάστασης στην ανατολική Μεσόγειο –π.χ. τα πρόσφατα γεγονότα στην Τουρκία– που επηρεάζει αρνητικά την περιοχή. Επειδή όμως οι λιγότερες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια συνδυάζονται με μεγαλύτερα πλοία και τις αντίστοιχες πληρότητες, όπως επισημαίνει ο Γιώργος Παλιούρας, μέλος του Δ.Σ. του ΗΑΤΤΑ, «προς το παρόν η συζήτηση για το αν όλα αυτά τελικά θα φέρουν μείωση παραμένει ανοιχτή».

Το βασικό ζητούμενο είναι πώς θα καταφέρει η Ελλάδα να αυξήσει το μερίδιο αγοράς της στην κρουαζιέρα – αυτό ήταν εξάλλου ένα από τα βασικά θέματα που απασχόλησαν το πρόσφατο συνέδριο Poseidonia Sea Tourism Forum, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα. Η στροφή προς την αναδυόμενη κινεζική αγορά, η συντονισμένη προώθηση της ελληνικής κρουαζιέρας, ώστε να διαφοροποιηθεί από τους υπόλοιπους γειτονικούς προορισμούς που αντιμετωπίζουν εντάσεις, και η βελτίωση των υφιστάμενων υποδομών προκειμένου τα ελληνικά λιμάνια να είναι σε θέση να υποδεχτούν τα νέα μεγάλα πλοία χωρητικότητας άνω των 4.000 επιβατών θεωρούνται προτεραιότητες πρώτης γραμμής. Με το δεδομένο όμως ότι η δυναμικότητα της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας (αριθμός πλοίων, θέσεις επιβατών, κ.λπ.) την επόμενη πενταετία θα αυξηθεί κατά 42%, χρειάζονται γερά και γρήγορα αντανακλαστικά. «Οι επενδύσεις στα λιμάνια είναι σημαντικές για τη βελτίωση της λειτουργίας τους, την εισροή επιβατών, τις υγειονομικές και άλλες υποδομές. Προϋπόθεση για να στεφθεί αυτό με επιτυχία είναι να εκπονηθεί μια λεπτομερής ανάλυση του αντίκτυπου της κίνησης κρουαζιερόπλοιων και να καταρτιστεί ένα πρόγραμμα βελτίωσης των υποδομών των λιμανιών», επισημαίνει ο Emre Sayin, διευθύνων σύμβουλος της Global Ports Holding.

Πρόθεση του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι εξάλλου να υιοθετηθεί ένα μοντέλο σύμπραξης δημόσιου-ιδιωτικού τομέα που θα συμβάλει στη βελτίωση των θαλάσσιων και εναέριων υποδομών που χρειάζονται για να αξιοποιήσει η χώρα στο έπακρο τη δυναμική της ως προορισμός πρώτης γραμμής για κρουαζιέρα. Ο υπουργός Παναγιώτης Κουρουμπλής κάλεσε πριν από λίγες ημέρες τις εταιρείες κρουαζιέρας να συνεργαστούν με την ελληνική πολιτεία μέσα από μια διαδικασία παραχωρήσεων ώστε να επενδύσουν σε υποδομές τις οποίες κρίνουν αναγκαίες για να εξυπηρετήσουν τη δραστηριότητά τους. Με αυτόν τον τρόπο οι χρόνοι που απαιτούνται για την ολοκλήρωση των εν λόγω υποδομών αναμένεται να μειωθούν σημαντικά. Β. Τ.

Αφιέρωμα Κρουαζιέρα: Θα κερδίσει η Ελλάδα το στοίχημα;-1

Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΛΕΣΙΔΗΣ

POSEIDONIA SEA TOURISM FORUM 

H ανάπτυξη του τομέα της κρουαζιέρας και του yachting στην Ελλάδα, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, βρέθηκε στο επίκεντρο του φετινού 4ου «Posidonia Sea Tourism Forum», που άνοιξε τις πύλες του στο Μέγαρο Μουσικής στις 24 και 25 Μαΐου. Το φετινό συνέδριο πραγματοποιήθηκε σε μια περίοδο κατά την οποία οι γεωπολιτικές εξελίξεις έχουν διαφοροποιήσει τον χάρτη της μεσογειακής κρουαζιέρας. Aνάμεσα στα θέματα που συζητήθηκαν ήταν οι τρέχουσες τάσεις της παγκόσμιας κατανομής προσφοράς και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ανατολική Μεσόγειος. Επιπλέον, εξετάστηκαν ζητήματα όπως η οργάνωση διάθεσης θέσεων ελλιμενισμού (berth allocation), η ανάπτυξη νέων προορισμών, οι πωλήσεις κρουαζιέρας, ο εμπλουτισμός εκδρομικών προϊόντων και δραστηριοτήτων στεριάς.

Το βασικό συμπέρασμα του συνεδρίου ήταν ότι «η Ελλάδα προσφέρει μια πολύ κερδοφόρα επενδυτική ευκαιρία για την παγκόσμια βιομηχανία κρουαζιέρας και με βάση τις τοποθετήσεις από τους αξιωματούχους της ελληνικής κυβέρνησης και τους ιθύνοντες της βιομηχανίας διεθνούς κρουαζιέρας στο σημερινό Forum η πιθανότητα συνεργασίας σε μελλοντικά έργα υποδομών είναι πολύ μεγάλη, καθώς έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους και οι δύο πλευρές», όπως δήλωσε ο κ. Θεόδωρος Βώκος, εκτελεστικός διευθυντής της «Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε.» και διοργανωτής του Forum.


Η ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ ΕΧΕΙ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ

Πώς να οργανώσετε σωστά το ταξίδι σας και πώς να επιβιβαστείτε –και να αποβιβαστείτε– χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις.

Αφιέρωμα Κρουαζιέρα: Θα κερδίσει η Ελλάδα το στοίχημα;-2
 ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

1. Επιλέξτε προορισμό με βάση την εποχή

Στην Ελλάδα –και στη Μεσόγειο γενικότερα– από τον Μάρτιο μέχρι τον Οκτώβριο η κρουαζιέρα έχει «υψηλή περίοδο», προσφέροντας επιλογές σε εκατοντάδες λιμάνια. Για διακοπές με κρουαζιερόπλοιο μεταξύ Νοεμβρίου και Απριλίου προσφέρονται οι πιο ζεστές θάλασσες της Καραϊβικής. Το σωστό, λοιπόν, είναι να διαλέξετε το μέρος με βάση την περίοδο που θα ταξιδέψετε.

2. Μην επιλέγετε το πλοίο μόνο με βάση την τιμή

Πράγματι, τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια φαίνεται να προσφέρουν «περίπου» τις ίδιες υπηρεσίες. Όπως συμβαίνει και με τα υπόλοιπα καταλύματα, π.χ. ξενοδοχεία, έχει σημασία να μάθετε ποιο είναι το προφίλ τους, δηλαδή αν προσφέρονται κυρίως για οικογενειακές ή για ρομαντικές διακοπές κ.λπ. Διότι σκεφτείτε, εσείς να ονειρεύεστε ένα ατμοσφαιρικό γαμήλιο ταξίδι και το πλοίο να είναι γνωστό για τις δραστηριότητες που προσφέρει για παιδιά. Η τιμή είναι πράγματι σημαντική, αλλά εξίσου σημαντικό είναι να γνωρίζετε και αν οι προσφερόμενες υπηρεσίες συνάδουν με τα δικά σας ενδιαφέροντα.

Αφιέρωμα Κρουαζιέρα: Θα κερδίσει η Ελλάδα το στοίχημα;-3

3. Διαλέξτε πού θα είναι η καμπίνα σας

Θεωρητικά, με τόσες επιλογές σίγουρα θα βρείτε κάτι στα μέτρα σας. Ωστόσο, προς αποφυγή δυσάρεστων εκπλήξεων, μελετήστε προσεκτικά το σχεδιάγραμμα του πλοίου και αποφύγετε καμπίνες που βρίσκονται κάτω από τις πισίνες και τους χώρους με μεγάλη κινητικότητα, αν θέλετε να ξεκουράζεστε τα μεσημέρια ή να κοιμάστε νωρίς το βράδυ.

Αφιέρωμα Κρουαζιέρα: Θα κερδίσει η Ελλάδα το στοίχημα;-4
Αφιέρωμα Κρουαζιέρα: Θα κερδίσει η Ελλάδα το στοίχημα;-5

6. Το savoir vivre του ταξιδιώτη

Όχι μόνο πάνω στο κρουαζιερόπλοιο, αλλά και σε οποιοδήποτε ξενοδοχείο βρίσκεστε, πρέπει να σέβεστε τους συνταξιδιώτες σας. Δηλαδή, δεν πιάνετε την καλύτερη ξαπλώστρα του deck και… εξαφανίζεστε για γυμναστική / φαγητό / ύπνο. Διαφορετικά, είναι σίγουρο πως θα σας αντιπαθήσουν όλοι οι συνταξιδιώτες σας.

7. Σκεφτείτε τις ανάγκες σας

Σε όλα τα πλοία υπάρχει γιατρός και νοσηλευτικό προσωπικό. Ωστόσο, αν ακολουθείτε κάποια συγκεκριμένη αγωγή, είναι πολύ σημαντικό να έχετε μαζί σας τα φάρμακά σας και όποια άλλα είδη σάς είναι απαραίτητα. Όχι μόνο γιατί μπορεί να μην είναι διαθέσιμα στο φαρμακείο του πλοίου, αλλά και επειδή μπορεί να είναι πολύ πιο ακριβά από ό,τι στη στεριά. Σημειώστε επίσης πως η παροχή ιατρικών υπηρεσιών στο πλοίο χρεώνεται.

8. Η τεχνολογία βελτιώνεται, αλλά σας είναι αρκετό;

Αν πρέπει να έχετε γρήγορη και άμεση σύνδεση σε δίκτυο Wi-Fi, φροντίστε να μάθετε από πριν τι προσφέρει το πλοίο και να λάβετε τα μέτρα σας. Για παράδειγμα, αρκετές εταιρείες χρεώνουν τη χρήση Wi-Fi ή μπορεί η σύνδεση που παρέχουν να μη σας ικανοποιεί.

Αφιέρωμα Κρουαζιέρα: Θα κερδίσει η Ελλάδα το στοίχημα;-6

10. Κάντε check-in νωρίτερα

Πλέον οι περισσότερες εταιρείες παρέχουν στους επιβάτες τη δυνατότητα ηλεκτρονικού check-in, όπως γίνεται και με τις αεροπορικές εταιρείες, προκειμένου να αποφορτίσουν τις ουρές στο λιμάνι από τον όγκο των επιβατών που φτάνει στις πύλες. Αυτό δεν σημαίνει ότι αποφεύγετε τη διαδικασία του ελέγχου αποσκευών, αλλά ότι τουλάχιστον δεν θα χρειαστεί να περιμένετε σε δύο ουρές. Π. Λ.

ΜΑΣ ΑΡΕΣΟΥΝ ΟΙ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΕΣ ΓΙΑΤΙ…

Αφιέρωμα Κρουαζιέρα: Θα κερδίσει η Ελλάδα το στοίχημα;-7

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ

 

  1. Είναι για όλους. Σε μια κρουαζιέρα θα περάσουν το ίδιο καλά τα μέλη μιας οικογένειας, ένα ζευγάρι ή μια παρέα, καθώς συνδυάζει ξεκούραση, διασκέδαση, διαφορετικούς προορισμούς και πολλές εμπειρίες, π.χ. μαθήματα μαγειρικής.
  2. Αποτελούν value for money επιλογή. Με οποιοδήποτε πακέτο διακοπών ίδιας διάρκειας σε ξενοδοχείο κι αν τη συγκρίνετε, η τιμή μιας κρουαζιέρας είναι πιο ελκυστική – ενώ υπάρχουν και προσφορές. Μάλιστα, οι άνθρωποι που εργάζονται στη βιομηχανία του τουρισμού λένε ότι ιδιαίτερα στα χρόνια της οικονομικής κρίσης ο κόσμος επιλέγει ευκολότερα μια κρουαζιέρα, διότι οι παροχές σε φαγητό και δραστηριότητες είναι πιο πλούσιες, ταξιδεύεις περισσότερο βλέποντας νέα μέρη και είναι ξεκούραστα.
  3.  Έχει υπηρεσίες και θεάματα υψηλού επιπέδου. Όσο καλά οργανωμένο κι αν είναι ένα resort, οι εν πλω υπηρεσίες σχεδιάζονται για να ικανοποιήσουν και τους πιο απαιτητικούς ταξιδιώτες. Μάλιστα, πολλοί ισχυρίζονται ότι, εκτός από τις ποικίλες δραστηριότητες που προσφέρει η κρουαζιέρα, τις επιλογές σε φαγητό, τις υπηρεσίες ευεξίας κ.λπ., στον τομέα της ψυχαγωγίας είναι αξεπέραστη. Στα θεάματα που προγραμματίζονται μπορεί να δείτε καλλιτέχνες που δεν το περιμένατε.
  4.  Βοηθά στην κοινωνικοποίηση. Θεωρείται ιδανικός τρόπος για να κάνει κανείς νέες γνωριμίες, καθώς μέσα σε κάθε πλοίο υπάρχει ένα μεγάλο πλήθος ανθρώπων με ποικίλα ενδιαφέροντα.
  5.  Θα βρείτε χρόνο για τον εαυτό σας. Είτε θέλετε να ασχοληθείτε με τα σπορ, είτε να περιποιηθείτε τον εαυτό σας, είτε απλώς να χαλαρώσετε. Το ταξίδι πάνω στο νερό λειτουργεί ευεργετικά σε ανθρώπους με πολύ στρες και άγχος.
  6. Μπορείτε να κάνετε συνδυαστικές διακοπές. Διαβάστε το πρόγραμμα της κρουαζιέρας και βρείτε σε ποιο λιμάνι θα μπορούσατε να αποβιβαστείτε για να συνεχίσετε τις διακοπές σας σε ένα μέρος της επιλογής σας.

ΛΙΜΑΝΙΑ – ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ 

ΤΑ ΣΚΗΠΤΡΑ ΚΡΑΤΑΕΙ Η ΚΑΡΑΪΒΙΚΗ 

Ιδιαίτερα την περίοδο Νοεμβρίου-Μαρτίου, πρώτα σε προτιμήσεις έρχονται τα νησιά της Καραϊβικής και του Κόλπου του Μεξικού, η Γαλλική Πολυνησία, η Χαβάη, η Λατινική Αμερική, η Διώρυγα του Παναμά, η Νέα Γη στην Αυστραλία και η Νέα Ζηλανδία. Από τον Μάιο έως τον Σεπτέμβριο οι δημοφιλέστερες επιλογές είναι οι πρωτεύουσες της Βαλτικής, τα Νορβηγικά φιορδ, οι Βρετανικές Νήσοι και το Βόρειο Ακρωτήριο. Επίσης, από τα μέσα Μαΐου έως τις αρχές Σεπτεμβρίου, μεγάλη πρόκληση είναι η Αλάσκα και οι παγετώνες της».

Αφιέρωμα Κρουαζιέρα: Θα κερδίσει η Ελλάδα το στοίχημα;-8

Ο Κόλπος του Μεξικού κερδίζει τις προτιμήσεις των ταξιδιωτών από τον Νοέμβριο έως τον Μάρτιο. (Φωτογραφία: Angel Villegas via AP)

Η ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ ΑΝΤΕΧΕΙ

Δεύτερη σε προτιμήσεις παγκοσμίως μετά την Καραϊβική για το 2016, η Μεσόγειος διατηρεί ισχυρή θέση ανάμεσα στους κορυφαίους προορισμούς κρουαζιέρας στον κόσμο.

ΕΥΡΩΠΗ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ

Ειδικά για τους Ευρωπαίους, περιζήτητοι προορισμοί είναι η Μεσόγειος (με τη Βαρκελώνη και τη Βενετία να προηγούνται), η Βόρεια Θάλασσα και η Βαλτική, ενώ και οι υπερατλαντικές κρουαζιέρες συνεχίζουν να είναι ελκυστικές. Σύμφωνα με έρευνα της CLIA, 6,12 εκατ. επιβάτες επιβιβάστηκαν από ευρωπαϊκά λιμάνια μέσα στο 2015, κατά 4,5% περισσότεροι από την προηγούμενη χρονιά.

ΝΕΟΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ

Η ισπανική Pullmantur Cruises κατατάσσει την Ανατολική Μεσόγειο στις βασικές περιοχές ανάπτυξής της. Πρόσφατα ανακοίνωσε σειρά νέων αποκλειστικών προορισμών της σε ελληνικά λιμάνια, όπως ο Βόλος και το Ναύπλιο, που θα συνδυάζονται με επίσκεψη των επιβατών των κρουαζιερόπλοιων στα μοναστήρια των Μετεώρων και σε Επίδαυρο, Κόρινθο, Μυκήνες αντίστοιχα.

Η Celestyal Cruises –που πριν από τέσσερα χρόνια προσέγγιζε έξι λιμάνια στο Αιγαίο και φέτος έχει φτάσει τα δεκαπέντε– ενέταξε πρόσφατα στα δρομολόγιά της τη Σάμο, τα Χανιά και το Ναύπλιο.

«Χρειάζεται συγκεκριμένη πολιτική ως προς το marketing και το branding των προορισμών», σημειώνει ο Ανδρέας Στυλιανόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Navigator Travel. «Υπάρχουν πολλοί προορισμοί που είναι άγνωστοι στο κοινό της κρουαζιέρας και τους οποίους αναζητούν οι εταιρείες, για να προσφέρουν νέες εμπειρίες στους επιβάτες τους. Για παράδειγμα, το Ιόνιο ξεκινά από την Κέρκυρα και καταλήγει στα Κύθηρα, αλλά περιλαμβάνει επίσης την Ηγουμενίτσα, που μόλις απέκτησε σύγχρονες υποδομές και έχει την Ήπειρο πίσω της, το Κατάκολο με την Ολυμπία, καθώς επίσης την Καλαμάτα, με τεράστιο πλούτο αξιοθέατων.  Προοδευτικά λοιπόν έχει αρχίσει προοδευτικά να αποκτά άλλη σημασία για τα δρομολόγια που διασχίζουν την Αδριατική, αλλά δεν θέλουν να μπουν βαθιά στην Ανατολική Μεσόγειο».

ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ BEST OF

Τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα συγκεντρώνουν ο Πειραιάς, η Σαντορίνη, η Μύκονος, η Ρόδος, η Κρήτη και το Κατάκολο.

ΠOY ΠΗΓΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ

Κατά κύριο λόγο προτιμούν τις αναχωρήσεις από ελληνικά λιμάνια. Όπως επισημαίνει ο Μιχάλης Παναγιωτακόπουλος, διευθυντής Πωλήσεων της Cruiseway Travel, «εκτός από τη Celestyal Cruises, η Costa Cruises (της οποίας αποκλειστικός αντιπρόσωπος για την Ελλάδα είναι η Cruiseway) πραγματοποιεί επταήμερες κρουαζιέρες σε Ιόνιο, Αδριατική και Αιγαίο, με αναχωρήσεις από Κατάκολο και Πειραιά με δύο πλοία, το «Costa Luminosa» και το «Costa Neoclassica». Επίσης η Pullmantur με το «Horizon» πραγματοποιεί επταήμερη κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά Κρήτη, Ρόδο, Σαντορίνη και διανυκτέρευση στη Μύκονο».  Β. Τ.


Η ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΙ

Αφιέρωμα Κρουαζιέρα: Θα κερδίσει η Ελλάδα το στοίχημα;-9

(Φωτογραφία:  SHUTTERSTOCK)

Η Σαντορίνη, που υποδέχεται ετησίως περίπου 900.000 επισκέπτες κρουαζιέρας, αποτελεί έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς στην Ελλάδα και στη Μεσόγειο γενικότερα. Τα κρουαζιερόπλοια που προσεγγίζουν το νησί εξυπηρετούνται από το λιμάνι του Αθηνιού, αλλά και από τον όρμο των Φηρών. Ωστόσο το 90% των ετήσιων αφίξεων καταγράφονται την περίοδο της τουριστικής αιχμής, δηλαδή από τον Μάιο έως τον Οκτώβριο. Επιπλέον, οι επιβάτες δεν είναι ισόποσα καταμερισμένοι κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Έτσι, υπάρχουν ημέρες που η Σαντορίνη δέχεται πάνω από 15.000 επιβάτες κρουαζιέρας και άλλες κατά τις οποίες η κίνηση είναι ακόμα και μηδενική.

Η άνιση κατανομή είχε μέχρι στιγμής ως συνέπεια οι επισκέπτες να μην απολαμβάνουν με άνεση ούτε τις ομορφιές ούτε και τις τουριστικές υπηρεσίες που προσφέρει το νησί. Το γεγονός είχαν επισημάνει στο παρελθόν και οι εταιρείες κρουαζιέρας. Ο Δήμος Θήρας και το Λιμενικό Ταμείο Σαντορίνης αποφάσισαν, λοιπόν, φέτος να λάβουν τα μέτρα τους. Ανέθεσαν στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Εργαστήριο Διοίκησης Ναυτιλιακών και Λιμενικών Επιχειρήσεων του Τμήματος Ναυτιλίας) να πραγματοποιήσει σχετική έρευνα και φέτος πρώτη φορά εφαρμόζεται πιλοτικά –και με θετικά μέχρι στιγμής αποτελέσματα– πρόγραμμα διαχείρισης της κίνησης της κρουαζιέρας με ανώτερο όριο τους 8.000 επισκέπτες ημερησίως.

Όπως εξηγεί ο κ. Ηλίας Πελέκης, πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, «η διαχείριση γίνεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, στην οποία καταγράφονται οι αφίξεις πλοίων και επιβατών, που σε συνεργασία με τις εταιρείες κρουαζιέρας επιμερίζονται σε διαφορετικές ημέρες της εβδομάδας και σε διαφορετικές ώρες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι επιβάτες να απολαμβάνουν καλύτερη εξυπηρέτηση, αλλά και οι τουριστικές επιχειρήσεις του νησιού να αποδίδουν τελικά καλύτερα». Β. Τ.


ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

Τη δεκαετία του ’70 τα κρουαζιερόπλοια δεν είχαν εξωτερικούς χώρους πλην των κοινόχρηστων ντεκ. Σήμερα δομείται εν πλω ένα ολόκληρο αστικό τοπίο, αλλάζοντας τον τρόπο που βλέπαμε μέχρι πρότινος αυτό το είδος διακοπών.

Αφιέρωμα Κρουαζιέρα: Θα κερδίσει η Ελλάδα το στοίχημα;-10

Η φουτουριστική πορτοκαλί κατασκευή δεν είναι παρά ένα μετακινούμενο ντεκ που προσθέτει έξτρα επιφάνεια στα διαφορετικά επίπεδα του πλοίου.

Οι νέες τάσεις θέλουν extra large πλοία με υπηρεσίες εφάμιλλες των σύγχρονων πολυτελών resorts στη στεριά, όπως πισίνες υπερχείλισης, πολυτελείς σουίτες, προσομοιωτές F1, αίθουσες προβολής 4D κ.λπ. Και το επιβεβαιώνουν οι ειδικοί στον χώρο της κρουαζιέρας, λέγοντας ότι «στο άμεσο μέλλον θα δούμε πλωτές πολιτείες με την αισθητική πολυτελών γιοτ». Οι θηριώδεις αυτές κατασκευές είναι αποτέλεσμα του ανταγωνισμού στον οποίο επιδίδονται οι εταιρείες στην προσπάθειά τους να ξεχωρίσουν. Προορισμός γίνεται πια το ίδιο το πλοίο, που όσο αυξάνει τη δυναμικότητά του τόσο ενισχύει και τις υπηρεσίες που «πουλά» πάνω στο πλοίο, οι οποίες χρεώνονται επιπλέον,  πολλαπλασιάζοντας όμως τις επιλογές σε μπαρ, εστιατόρια, εμπορικά κέντρα, spa και λοιπές υπηρεσίες.

Μεγάλο βάρος, όμως, πέφτει και στο κομμάτι της αισθητικής. Τα κρουαζιερόπλοια του μέλλοντος θα μοιάζουν πράγματι με πόλεις, όπου υπαίθριοι χώροι πρασίνου θα περιβάλλουν τις ιδιωτικές και τις δημόσιες χρήσεις, δημιουργώντας από μικρές «αστικές» βεράντες για χαλάρωση έως μεγάλα πάρκα για βόλτες και αθλητικές δραστηριότητες, όπως γήπεδα γκολφ, πίστες για αναρρίχηση, παγοδρόμια κ.λπ.

Αφιέρωμα Κρουαζιέρα: Θα κερδίσει η Ελλάδα το στοίχημα;-11

Πάρκο εν πλω στην πολυαναμενόμενη σειρά κρουαζιερόπλοιων «Celebrity Edge».

Αρκετές από τις εντυπωσιακές αυτές εικόνες δεν θα τις δούμε πριν από το 2026, οπότε προβλέπεται, σύμφωνα με την CLIA, ότι θα ταξιδεύουν στους ωκεανούς 97 νέα mega-πλοία, συνολικής χωρητικότητας άνω των 230.000 επιβατών.

Η εξέλιξη των πλοίων, πάντως, δεν περιορίζεται στο αισθητικό μέρος. Αναπτύσσουν υψηλότερες ταχύτητες και ακολουθούν φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές, χρησιμοποιώντας μηχανές που δεν ρυπαίνουν, τεχνικές εξοικονόμησης ενέργειας, καθώς και λύσεις ανακύκλωσης υλικών και επανάχρησης του νερού.

ΠΛΩΤΗ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑ

Πρόσφατα η Celebrity Cruises της Royal Caribbean ανακοίνωσε τη ναυπήγηση μιας νέας κατηγορίας πλοίων, των «Celebrity Edge», τα οποία εξελίσσουν τον όρο «πολυτέλεια», εφαρμόζουν νέες τεχνολογίες και απευθύνονται σε νεανικά κοινά, κάνοντας το προϊόν της κρουαζιέρας όλο και πιο ελκυστικό. Η εταιρεία είναι η πρώτη που ναυπηγεί κρουαζιερόπλοια που δίνουν τόσο μεγάλη έμφαση στην αισθητική των ιδιωτικών και των δημόσιων χώρων του, στην πολυτέλεια και στην τεχνολογία. Ο Richard Fain, διευθύνων σύμβουλος της Royal Caribbean Cruises, είχε πει χαρακτηριστικά ότι «όταν έχεις να υπογράψεις ένα συμβόλαιο 5 δισ. δολ. για την κατασκευή ενός και μόνο πλοίου, το χέρι σου τρέμει. Βλέποντας όμως το αποτέλεσμα, δεν τρέμουμε πια…». Το πρώτο «Celebrity Edge» (συνολικά θα είναι πέντε) –που έχει μήκος περί τα 307 μ. και ταξιδεύει με ταχύτητα 22 κόμβων– θα πραγματοποιήσει το παρθενικό του ταξίδι διάρκειας μιας εβδομάδας στις 16 Δεκεμβρίου 2018, κάνοντας τον γύρο της Καραϊβικής (τιμή από 1,519 ευρώ το άτομο, για εφτά νύχτες με πλήρη διατροφή και συμμετοχή στο ψυχαγωγικό πρόγραμμα του πλοίου χωρίς τα ποτά).

Με το πάτημα ενός κουμπιού το παράθυρο του δωματίου στο «Celebrity Edge» ανασύρεται, ενοποιώντας το εσωτερικό με τη βεράντα και αφήνοντας μόνο το προστατευτικό κιγκλίδωμα να χωρίζει τον επιβάτη από τη θάλασσα. Προκειμένου να δημιουργήσουν μια μοναδική ταξιδιωτική εμπειρία, στη νέα σειρά πλοίων οι ωραίοι εξωτερικοί χώροι δεν πλαισιώνουν μόνο τις ακριβές καμπίνες, αλλά διαφορετικούς τύπους δωματίων. Ο μοντέρνος τρόπος σχεδίασής τους αυξάνει τα τετραγωνικά (23% επιπλέον ωφέλιμος χώρος που κάνει τη διαφορά ακόμα και στα μπάνια) και αναβαθμίζει αισθητικά όλο το περιβάλλον, καθώς δεν μιλάμε για απλά μπαλκόνια πλοίου, αλλά για «πράσινες» βεράντες με φυτεύσεις. Στην Iconic Suite, για παράδειγμα, η βεράντα ξεπερνά τα 200 τ.μ. Και μόνο αυτή η προσθήκη ανεβάζει την τιμή ναυπήγησης κατά 1 δισ. δολ., καθώς οι ναυπηγοί χρειάστηκε να μελετήσουν  ξανά το κέντρο βάρους του πλοίου, επανασχεδιάζοντας βασικά του τμήματα.

Οι καινοτομίες δεν τελειώνουν εδώ: Οι σουίτες γίνονται διώροφες βίλες και ακολουθούν τις σύγχρονες τάσεις στη διακόσμηση, με πολυτελή υλικά, όπως κασμίρι, μετάξι και 100% βαμβάκι, να εξοπλίζουν τις ιματιοθήκες και να επενδύουν τα έπιπλα.

Αφιέρωμα Κρουαζιέρα: Θα κερδίσει η Ελλάδα το στοίχημα;-12

Άποψη της διώροφης Edge Villa. Ο εσωτερικός με τον εξωτερικό χώρο είναι σχεδόν ενοποιημένοι.

Εντυπωσιακή «λεπτομέρεια» οι ιδιωτικές πισίνες που διαθέτουν οι βίλες, ενώ προσφέρεται και υπηρεσία προσωπικού μπάτλερ. Βγαίνοντας τώρα από το δωμάτιό σας, φανταστείτε ότι υπάρχει ένα ντεκ -στο μέγεθος ενός γηπέδου τένις- το οποίο μετακινείται για να εξυπηρετήσει διάφορες χρήσεις. Για παράδειγμα, στο επίπεδο 2 βοηθάει στην αποβίβαση, στο επίπεδο 5 προσφέρεται για μεσημεριανή χαλάρωση, στο επίπεδο 14 επεκτείνει το χώρο δίπλα από την πισίνα για να στηθεί ένα πάρτι με DJ, ενώ στο επίπεδο 16 γίνεται ο χώρος ενός εστιατορίου κάτω από τα αστέρια.

Αφιέρωμα Κρουαζιέρα: Θα κερδίσει η Ελλάδα το στοίχημα;-13

Η σουίτα Iconic είναι η πιο πολυτελής του πλοίου.

H έννοια του δημόσιου χώρου είναι παρούσα εν πλω: ο κήπος, όμορφα διαμορφωμένος με γλυπτά και προσεγμένους χώρους πρασίνου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πάρτι, συναυλίες κ.λπ., ενώ η κλειστή πισίνα με τον εντυπωσιακό θόλο θα μπορεί να χρησιμοποιείται ανεξάρτητα από καιρικές συνθήκες.

Τέλος, η εφαρμογή Celebrity κάνει παρελθόν τα πλαστικά βραχιόλια –που είχαν θεωρηθεί υπερτεχνολογία– και όταν τα φορούν οι επιβάτες χρεώνουν αυτόματα μέσω αυτών υπηρεσίες στο δωμάτιό τους. Στα πλοία «Celebrity Edge» τα πάντα γίνονται από το κινητό τηλέφωνο: από το κλείδωμα του δωματίου μέχρι τη ρύθμιση της θερμοκρασίας του, το άνοιγμα-κλείσιμο των φώτων, αλλά και τη λήψη ειδοποιήσεων για όλα όσα ενδιαφέρουν τον χρήστη.  Π. Λ.

Info: Ευχαριστούμε τον Θεόδωρο Κόντε, πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, και τον Γιώργο Παλιούρα, μέλος του Δ.Σ. του ΗΑΤΤΑ, για τις χρήσιμες πληροφορίες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή