‘Αρης Ίκκος: Επιστημονικός διευθυντής Ινστιτούτου ΣΕΤΕ

‘Αρης Ίκκος: Επιστημονικός διευθυντής Ινστιτούτου ΣΕΤΕ

3' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Συνολικά 400.000 τουρίστες πολυτελείας υποδέχτηκε η Ελλάδα το 2016, σύμφωνα με μελέτη του SETE Intelligence, κατακτώντας την τρίτη θέση μεταξύ των δημοφιλέστερων μεσογειακών προορισμών στη συγκεκριμένη κατηγορία. Σε μία από τις πλέον ανερχόμενες αγορές, που σημειώνει διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης από τον τουρισμό εν γένει, η δημοφιλία της χώρας μας θα μπορούσε να αποτελέσει κεφάλαιο προς αξιοποίηση. Ο  Άρης Ίκκος, επιστημονικός διευθυντής του Ινστιτούτου ΣΕΤΕ, μιλάει για το προφίλ των επισκεπτών υψηλού εισοδήματος που επιλέγουν τη Μεσόγειο για τις διακοπές τους, εξηγώντας πώς θα καταφέρουμε να προσελκύσουμε ποιοτικότερο τουρισμό.

Πώς τοποθετείται η Ελλάδα στη μεσογειακή αγορά τουρισμού πολυτελείας;

Ως τουρισμό πολυτελείας ορίζουμε τον τουρισμό με μέση συνολική δαπάνη πάνω από 750 ευρώ κατ’ άτομο για 1 έως 3 διανυκτερεύσεις και πάνω από 500 ευρώ για περισσότερες διανυκτερεύσεις, δηλαδή πρόκειται για ταξίδια πολύ υψηλής ημερήσιας δαπάνης. Σε αυτά έξοδα συμπεριλαμβάνεται και το αεροπορικό εισιτήριο. Η Ελλάδα κατέχει την 3η θέση μετά την Ισπανία και την Ιταλία, αφήνοντας πίσω της αγορές όπως της νότιας Γαλλίας και της Τουρκίας. Εδώ πρέπει να λάβουμε υπόψη ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο – λόγω της απόστασής της από την κεντρική και τη βόρεια Ευρώπη, το αεροπορικό εισιτήριο για Ελλάδα είναι από τα ακριβότερα σε σχέση με άλλους μεσογειακούς προορισμούς, συνεπώς οποιοδήποτε ταξίδι στην Ελλάδα δεν μπορεί να είναι φθηνό.

Ποιο είναι το προφίλ των επισκεπτών που προτιμούν πολυτελή ταξίδια διακοπών στη Μεσόγειο;

Λίγο περισσότεροι από τους μισούς (2,4 εκατ.) προέρχονται από μη ευρωπαϊκές χώρες (ΗΠΑ, Κίνα), ενώ σε 2 εκατ. ανέρχονται οι Ευρωπαίοι (κυρίως Βρετανοί, Γάλλοι και Γερμανοί). Περίπου 3 στους 4 προέρχονται από την ανώτερη οικονομική τάξη της χώρας τους και έχουν ανώτερη εκπαίδευση. Η πιο συχνή ηλικιακή ομάδα είναι άνδρες και γυναίκες 35-44 ετών, που ταξιδεύουν με την ή τον σύντροφό τους. Σχεδόν 1 στους 2 καταλύουν σε ξενοδοχείο 4 αστέρων, συνεπώς ξοδεύουν το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων τους σε εστιατόρια, εκδρομές, αξιοθέατα και άλλες εμπειρίες.

Τι αναζητούν στις διακοπές τους;

Οι Ευρωπαίοι έρχονται κυρίως για τον ήλιο και τη θάλασσα, επιλέγοντας συνήθως ένα ξενοδοχείο πολυτελείας, που τους προσφέρει χαλαρωτικές διακοπές, ενώ οι Αμερικανοί και οι Ασιάτες συνδυάζουν το ταξίδι τους με περιηγητικό τουρισμό, που μπορεί να περιλαμβάνει και επίσκεψη σε περισσότερες από μία χώρες. Αναζητούν μεγαλύτερο εύρος εμπειριών, λόγω του ότι έχουν έρθει από μακριά. Σε κάθε περίπτωση, όμως, Ευρωπαίοι και μη επιζητούν και το λεγόμενο city trip, δηλαδή προορισμός τους είναι και κάποια πόλη.

Πού θα πρέπει να στοχεύσουν οι επαγγελματίες του τουρισμού;

Στην αναβάθμιση των υπηρεσιών στις μονάδες τους αλλά και ολοκληρωμένα στον προορισμό τους. Δεν μπορεί ο επισκέπτης που ξοδεύει αυτά τα χρήματα να ταλαιπωρείται στο αεροδρόμιο ή να σκοντάφτει σε διαλυμένα πεζοδρόμια. Θα πρέπει επίσης ο προορισμός να διαθέτει ποικιλία εστιατορίων, καταστημάτων και άλλων τουριστικών επιχειρήσεων υψηλού επιπέδου. Όλα αυτά έχουν μεγάλη σημασία για την εμπειρία που ο ταξιδιώτης υψηλού εισοδήματος θα αποκομίσει από τις ακριβοπληρωμένες διακοπές του.

Πώς επηρεάζει η συγκεκριμένη αγορά το τουριστικό προϊόν εν γένει;

Η σύνδεση είναι προφανής. Αφενός δεν μπορεί το μερικό να λειτουργεί αποκομμένα από το σύνολο, αφετέρου κανείς δεν θέλει να δημιουργήσει υπερπολυτελή γκέτο, γιατί δεν είναι αυτός ο στόχος. Επίσης, αξίζει να σημειώσουμε ότι η παροχή υπηρεσιών πολυτελείας είναι εντάσεως εργασίας, δηλαδή απαιτεί μεγαλύτερο αριθμό εργαζομένων απ’ ό,τι η παροχή «συνήθων» υπηρεσιών.

Σχετίζεται η άνοδος του τουρισμού εμπειριών με την ανάπτυξη του τουρισμού πολυτελείας;

Οι ακριβές διακοπές είναι κατά βάση διακοπές εμπειριών. Οι τουρίστες υψηλού εισοδήματος θέλουν να δουν έναν ωραίο οικισμό, να δειπνήσουν σε ένα καλό εστιατόριο, να νιώσουν ότι ο προορισμός της επιλογής τους διαφοροποιείται από άλλους. Πρόκειται για κατεξοχήν έμπειρους ταξιδιώτες, που εκτός των άλλων στις διακοπές τους αναζητούν ποιοτικό χρόνο για τον εαυτό τους και τους οικείους τους.

Πού υστερούμε σε σχέση με τον «ανταγωνισμό»;

H TUI παρουσίασε προ ημερών στοιχεία για το πώς αξιολογούν οι πελάτες της τις τουριστικές υπηρεσίες που απολαμβάνουν στην Ελλάδα. Τη χαμηλότερη βαθμολογία συγκέντρωσαν οι αγορές. Φανταστείτε τι σκέφτεται αντίστοιχα ο τουρίστας που έχει την οικονομική δυνατότητα υψηλής ημερήσιας δαπάνης και έχετε την απάντηση στο ερώτημα γιατί δεν ξοδεύουν οι τουρίστες στην Ελλάδα. Χρειάζεται να επενδύσουμε στην αισθητική. Ο τουρίστας πολυτελείας περιμένει να του προσφερθεί μια ολοκληρωμένη υπηρεσία πολυτελείας: από τις μετακινήσεις και την εστίαση μέχρι το φυσικό και αστικό περιβάλλον στο σύνολό του.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή