LIFE

Βallet Lover: Ο χορός είναι η πιο άρτια άσκηση για το σώμα και την ψυχή

Βallet Lover: Ο χορός είναι η πιο άρτια άσκηση για το σώμα και την ψυχή

Υπάρχει λόγος που συνδέουμε το κλασικό μπαλέτο με την έννοια της ομορφιάς. Άλλωστε, αποτελεί τον πιο ολοκληρωμένο τρόπο εκγύμνασης. Αν μάλιστα αποσυνδεθεί από τα κλισέ που το συνοδεύουν, συνιστά ένα υπέροχο «ταξίδι» για το μυαλό, την ψυχή και το σώμα.

Θυμάμαι έντονα την εποχή που ξεκίνησα μπαλέτο, στα πέντε μου χρόνια. Ήμουν ενθουσιασμένη. Μέχρι να φτάσει αυτή η πολυπόθητη μέρα, φορούσα τα ροζ μου και έδινα αυτοσχέδιο σόου στο σαλόνι του σπιτιού μου. Και όταν ήρθε, επιτέλους, η στιγμή που θα έκανα το πρώτο μου αληθινό μάθημα, απογειώθηκα. Όμως, οι συμμαθήτριές μου είχαν όλες τσιριχτές φωνές και τσακώνονταν για το ποια θα είναι πρώτη στην μπάρα. Η κυρία που έπαιζε πιάνο ήταν ο πιο θλιμμένος άνθρωπος που είχα δει, ενώ η δασκάλα μας κρατούσε τη χαρακτηριστική βέργα και μας υποδείκνυε το σωστό.

Εγώ τα έκανα όλα λάθος: το πώς έδενα τις κορδέλες στα παπούτσια, τον κότσο στα μαλλιά και, φυσικά, τη στάση του σώματος. Δεν θυμάμαι ούτε ένα μάθημα εκείνη την εποχή στο οποίο να πέρασα καλά. Ευτυχώς, το «μαρτύριο» τελείωσε νωρίς. Το μπαλέτο μού χάρισε μια σχετική ευλυγισία, κάποιους μυς στα πόδια και ένα τσακισμένο ηθικό. Γιατί, παρά το απαθές ύφος που κάποια στιγμή φόρεσα προκειμένου να αποδείξω ότι πρέπει να σταματήσω, μου έμεινε απωθημένο ότι στην πραγματικότητα δεν τα είχα καταφέρει.

Αυτό το βίωμα μετατράπηκε σε πείσμα που με ώθησε να ασχοληθώ ξανά με το μπαλέτο ως ενήλικη. Με πιο ώριμη ματιά, χωρίς ιδιαίτερες προσδοκίες, αυτή τη φορά προσέγγισα τον κλασικό χορό σαν μια δραστηριότητα που θα γύμναζε το σώμα μου και ταυτόχρονα θα με χαλάρωνε και θα με «εξημέρωνε». Απαλλαγμένη από τον γνωστό ψυχαναγκασμό που συνοδεύει παραδοσιακά το μπαλέτο και από την ανάμνηση της στρυφνής ροζ εικόνας.

vallet-lover-o-choros-einai-i-pio-artia-askisi-gia-to-soma-kai-tin-psychi0

1/3©unsplash

Η πρώτη δασκάλα μου σε αυτή τη φάση, η Έλενα Βακαλοπούλου, ευτυχώς δεν είχε καμία σχέση με την «άγουρη» καθηγήτρια της παιδικής μου ηλικίας. Είχε και έχει τη στόφα του καλλιτέχνη. Θυμάμαι τα λόγια της: «Δεν είναι απαραίτητο να γίνετε όλοι χορευτές και χορεύτριες. Είναι όμως σημαντικό να προσεγγίζετε ό,τι επιλέγετε με μια σχέση πάθους, με έναν έρωτα. Αυτό είναι που θέλω να μάθετε εδώ. Ο χορός θέλει απλοχεριά, δεν αντέχει τη μιζέρια. Όποιος από εσάς είναι τσιγκούνης δεν θα χορέψει ποτέ ωραία, ποτέ με την ψυχή του».

Στη σχολή της κατανόησα ότι το μπαλέτο, πέρα και πάνω από όλα, είναι πράγματι κάτι όμορφο και ζωντανό. Κάτι στο οποίο αξίζει να επενδύσεις και να του δώσεις χρόνο, όχι για να αποδείξεις κάτι, αλλά για να το απολαύσεις. Όχι απαραίτητα για να μάθεις να στρίβεις τα πόδια σου στις 45 μοίρες και να στριφογυρνάς στον αέρα, αλλά κυρίως επειδή σου δίνει την ευκαιρία να γυμνάσεις γενναιόδωρα κάθε μυ του σώματός σου και ταυτόχρονα να εκφραστείς.

Προσωπικά, μέσα από τη σχέση με το μπαλέτο κατανόησα έννοιες όπως η πειθαρχία, η επιμονή, ο σεβασμός. Επίσης, αυτό που λένε ότι, αν κάνεις για χρόνια κλασικό χορό, το σώμα σου αποκτά μυϊκή δύναμη και δομή που δεν υποχωρεί ποτέ, είναι πέρα για πέρα αλήθεια. Γι’ αυτούς τους λόγους προτρέπω τους πάντες να μυηθούν στον κόσμο του, να τον προτιμήσουν από μια συνδρομή σε ένα γυμναστήριο ή από έναν personal trainer στο σπίτι.

vallet-lover-o-choros-einai-i-pio-artia-askisi-gia-to-soma-kai-tin-psychi1

2/3©unsplash

Για να ενισχύσω την άποψή μου με τη γνώμη του ειδικού, κατέφυγα και πάλι στην Έλενα Βακαλοπούλου και το πρώτο που τη ρώτησα ήταν το πιο απλό: «Τι προσφέρει το μπαλέτο;». «Το κλασικό μπαλέτο φέρει όλα τα χαρακτηριστικά μιας τέχνης. Είναι έκφραση, συναίσθημα, αφοσίωση, πάθος, αγάπη, είναι προσωπική ιστορία. Η τεχνική του οργανώνει τη σκέψη, την πειθαρχεί, θέτει τον μαθητή σε ετοιμότητα και εγρήγορση, τον υποχρεώνει να συγκεντρωθεί, να πάρει άμεσα αποφάσεις.

Τον μαθαίνει να δίνει σημασία στη λεπτομέρεια και στην υπομονετική επεξεργασία. Επιπλέον, επιμηκύνει τους μυς κάνοντάς τους όμορφους και προσφέρει στην κίνηση κομψότητα και χάρη. Γι’ αυτόν τον λόγο μπορούμε εύκολα με το μάτι να ξεχωρίσουμε μια γυναίκα που κάνει μπαλέτο. Επίσης, ένας γνώστης της τεχνικής του μπαλέτου και του χορού γενικότερα μπορεί να αποτελέσει ένα μυημένο και απαιτητικό κοινό της τέχνης. Η σπουδή του κλασικού μπαλέτου συνδυάζει εκγύμναση, ομορφιά και εξευγενισμό», ήταν η απάντησή της.

Χεράκι χεράκι με το μπαλέτο πάει και η μέθοδος του Barre à Τerre (μπάρα στο πάτωμα) που βασίζεται στην τεχνική του κλασικού και του σύγχρονου χορού και ξεκίνησε από την ανάγκη των χορευτών να ξεπερνούν μικροτραυματισμούς και να βελτιώνουν την τεχνική τους – ανοίγματα, en déhors, κάμψεις κ.ά. Το ωριαίο μάθημα του BAT ακολουθεί τη σειρά ασκήσεων της κλασικής μπάρας και ολοκληρώνεται με ασκήσεις διατάσεων (stretching). Προσφέρει ευελιξία και ενδυνάμωση και σε μυεί στις βασικές αρχές του χορού. Πολλές φορές αποτελεί τον «προθάλαμο» του μπαλέτου για κάποιον που θέλει να ξεκινήσει, αλλά του φαίνεται βουνό.

vallet-lover-o-choros-einai-i-pio-artia-askisi-gia-to-soma-kai-tin-psychi2

3/3©unsplash

Όπως επισημαίνει η Έλενα Βακαλοπούλου, η οποία διδάσκει BAT πάνω από 30 χρόνια, «η ΒΑΤ και το μπαλέτο λειτουργούν παράλληλα, το ένα βοηθάει το άλλο. Ένας αρχάριος μαθητής θα βοηθηθεί να κατανοήσει γρηγορότερα τις βάσεις του κλασικού μπαλέτου και άρα να προχωρήσει πιο γρήγορα και με μεγαλύτερη ασφάλεια στην τεχνική του. Οι ενήλικες που αγαπούν το μπαλέτο, αλλά δεν είχαν την ευκαιρία να το διδαχθούν ως παιδιά, θα ήταν ιδανικό να συνδυάσουν και τα δύο. Εξάλλου, πολλές φορές έχει συμβεί μαθητές της ΒΑΤ να παθιαστούν με την τεχνική τους εξέλιξη και να θελήσουν να ξεκινήσουν –σαν κάτι γνώριμο πια στο σώμα τους– το μπαλέτο».

Σίγουρα δεν είναι όλα για όλους. Ωστόσο, πιστεύω ότι ο κλασικός χορός είναι μια σπουδαία και ποικιλοτρόπως επιμορφωτική εμπειρία που αξίζει να δοκιμάσει κάποιος, σε όποια ηλικία κι αν βρίσκεται. Η Έλενα Βακαλοπούλου το επιβεβαιώνει: «Μπαλέτο μπορεί να ξεκινήσει ο καθένας, ανεξαρτήτως ηλικίας, αρκεί να έχει αποφασίσει να δεσμευτεί και να αφιερώσει χρόνο. Επίσης, πρέπει να γνωρίζει ότι, αν μυηθεί σε αυτό, δύσκολα θα το εγκαταλείψει. Το μπαλέτο, αν το μάθεις, είναι ο παρτενέρ σου για τα υπόλοιπα χρόνια της ζωής σου. Δεν θα ξεχάσω την εικόνα μιας γλυκιάς 90χρονης συμμαθήτριάς μου, ντυμένης με ροζ ολόσωμο μάλλινο, στο Πειραματικό Μπαλέτο Αθηνών του αείμνηστου Γιάννη Μέτση».

Πράγματι, αν αφήσεις τις ροζ κορδέλες και τις βασανιστικές πουέντ στο χρονοντούλαπο των παιδικών σου χρόνων, φορέσεις μια χαλαρή φόρμα και χοντρές κάλτσες, βρεις μια φιλική σχολή μπαλέτου –υπάρχουν πολλές– και μπεις στον «χορό» με διάθεση να τεντώσεις το σώμα σου –βασική αρχή– και να απολαύσεις τη μουσική, η εμπειρία θα είναι πολύτιμη. Δεν είναι τυχαίο που την περίοδο της καραντίνας είδαμε ενήλικες και παιδιά να στριμώχνονται σε κουζίνες και σαλόνια, να κρατάνε την πλάτη μιας καρέκλας και να ξεκινούν τα πλιέ και τα καμπρέ. Όταν μιλάμε –και– για το μπαλέτο, σημασία δεν έχει ο προορισμός, αλλά το ταξίδι.

*Η Έλενα Βακαλοπούλου είναι επαγγελματίας χορεύτρια κλασικού χορού. Έχει συμμετάσχει στην πειραματική ομάδα του Γιάννη Μέτση, στο χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου και του Ντεπιάν και έχει χορέψει στις μεγαλύτερες όπερες της Ευρώπης. Το 1982 γύρισε στην Ελλάδα και άνοιξε τη σχολή της. www.elenavakalopoulou.gr

– ΚΕΛΛΥ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ

Δημοσιεύτηκε στο Vogue.gr – Διαβάστε περισσότερα εδώ