ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Τα crossover κεδίζουν έδαφος

ta-crossover-kedizoyn-edafos-2137055
Του Νίκου Μαρινόπουλου
 
Η επιτυχια ενός προϊόντος και συγκεκριμένα ενός αυτοκινήτου δεν κρύβεται μόνο σε ένα ισορροπημένο μηχανολογικά σασί (κινητήρες, ανάρτηση, πλαίσιο, φρένα κ.ά.), αλλά -εξίσου- και στη σχεδίαση. Το ντιζάιν ήταν ανέκαθεν βαρόμετρο για την πορεία ενός μοντέλου στην αυτοκινητοβιομηχανία και ακολουθούσε ή, αν θέλετε, διαμόρφωνε το κύμα της εποχής. Η παγκόσμια οικονομία, η ασφάλεια των επιβατών, οι εκπομπές ρύπων και πολλοί άλλοι παράγοντες είναι αυτοί που σε πολλές περιπτώσεις οριοθετούν τη φαντασία των σχεδιαστικών τμημάτων. Για παράδειγμα, οι αναδιπλούμενοι προβολείς (όπως στο πρώτο Mazda MX- 5) εγκαταλείφθηκαν για την προστασία των πεζών, κάθε νέο μοντέλο πρέπει να ζυγίζει το λιγότερο δυνατό, ώστε να περικοπεί και το τελευταίο γραμμάριο CO2, το εμπρός μέρος είναι πιο μακρύ για μεγαλύτερη ασφάλεια, και άλλα. Στο εσωτερικό υπάρχουν πλέον μόνο οι απαραί- τητοι διακόπτες, με κυρίαρχο στοιχείο μια οθόνη αφής, ενώ ήδη από την προηγούμενη δεκαετία οι σχεδιαστές διαπίστωσαν πως δεν χρειάζεται τα αυτοκίνητα να είναι τόσο ψηλά και με τόσο αέρα πάνω από τα κεφάλια των επιβατών, λες και εκείνοι μετακινούνται με βαν!
 
Εδώ το υπονοούμενο έχει να κάνει με τα κάποτε δημοφιλή MPV (τα πολυχρηστικά ή πολυμορφικά, όπως έχει καθιερωθεί), τα οποία φθίνουν στην προτίμηση του καταναλωτικού κοινού. Στον αντίποδα, τα crossover και SUV κερδίζουν έδαφος σχεδόν σε κάθε κατηγορία και πλέον ελάχιστοι ενοχλούνται από την απουσία της τετρακίνησης. Μάλλον περισσότεροι συνειδητοποιούν πως ποτέ δεν χρειάστηκαν πραγματικά την κίνηση στους τέσσερις τροχούς. Οπως και να ’χει, το μεγαλύτερο ποσοστό των crossover και SUV είναι δικίνητα και μόνο οι top εκδόσεις είναι 4X4.
 
Η μεταστροφή του κοινού στα δικίνητα τζιποειδή οφείλεται σε πολλούς λόγους, όπως η μειωμένη κατανάλωση (μικρότερο βάρος εν απουσία τετρακίνησης, μικρότερες μηχανικές τριβές) και φυσικά στη χαμηλότερη τιμή πώλησης, κάνοντας πιο προσιτή την απόκτηση ενός αυτοκινήτου που προσφέρει θέα αφ’ υψηλού! Ανάμεσα στα κίνητρα αγοράς ενός SUV αρκετοί θεωρούν πως περιλαμβάνεται η μεγαλύτερη παθητική ασφάλεια (κάτι που δεν ισχύει) και φυσικά η αυξημένη απόσταση από το έδαφος για ξέγνοιαστες βόλτες στην ύπαιθρο αλλά και εύκολες αναβάσεις στα… πεζοδρόμια.
 
Πλέον οι κατασκευαστές έχουν και από ένα τουλάχιστον SUV/crossover να επιδείξουν. Από τα πιο πρόσφατα που κυκλοφορούν ή θα δούμε μέσα στο καλοκαίρι είναι το Renault Kadjar, το VW Tiguan, το επίσης νέο Kia Sportage, ενώ με αξιώσεις επέστρεψε το Honda HRV. Η DS της Citroen εμπλουτίστηκε με το DS4 Crossback, το φθινόπωρο περιμένουμε το Toyota C-HR, που θα αποτελέσει τον αντίπαλο του Nissan Juke, ενώ νωρίτερα θα κυκλοφορήσει το Ford Ecosport και προς τα τέλη του καλοκαιριού τα Seat Ateca και Ford Edge.
Αξίζει να σημειωθεί πως ακόμη και μοντέλα με πιο MPV χαρακτήρα αποκτούν ένα πιο «κροσοβεράτο» στυλ, όπως είδαμε από το νέο Renault Espace ή όπως θα είναι τα νέα Peugeot 3008 και Opel Meriva. Αργότερα θα προστεθούν τα Audi Q2, από το νέο έτος η BMW X2, η Skoda θα αποκτήσει το Kodiaq (πάνω από το Yeti), ενώ η Mercedes-Benz διαθέτει ήδη την όμορφη GLC. Οσο για τη Volvo, το νέο XC90 έχει ήδη στρώσει το έδαφος για τις Cross Country εκδοχές, ενώ οι φήμες κάνουν λόγο και για ένα μικρότερο -από το XC60- crossover που θα δούμε τα επόμενα χρόνια. Σε άλλο τέμπο και σε ελάχιστους αγο- ραστές απευθύνονται τα μεγάλα νέα SUV, όπως η Bentley Bentayga, η Maserati Levante, η Jaguar F-Pace και άλλα υπερπολυτελή SUV. Και o μακρύς κατάλογος συνεχίζεται πάνω από την Porsche Cayenne, φτάνοντας από την αναμενόμενη πρώτη Rolls-Royce σε SUV έως τη σούπερ Lamborghini Urus…
 
(Το παραπάνω άρθρο δημοσιεύτηκε στο ένθετο "Κ" της Καθημερινής στις 22/5)