ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Εχουν μέλλον οι κινητήρες ντίζελ;

echoyn-mellon-oi-kinitires-ntizel-2137059
Του Νίκου Μαρινόπουλου
 
Αν υπαρχει ένα παρεξηγημένο είδος κίνησης, τότε αυτό σίγουρα είναι η ηλεκτροκίνηση. Παρόλο που προϋπήρξε των παλινδρομικών κινητήρων (το πρώτο καταγεγραμμένο ηλεκτροκίνητο τετράτροχο ήταν το Electrobat του 1894, ζύγιζε δύο τόνους και μπορούσε να διανύσει περίπου 40 χλμ.), πρακτικά προβλήματα που βελτιώνονται ακόμη στις μέρες μας (π.χ. αυτονομία, χρόνος φόρτισης) αλλά και οικονομικά συμφέροντα διαμόρφωσαν μια παγκόσμια οικονομία που στήθηκε γύρω από το πετρέλαιο και τα παράγωγά του.
Σε ό,τι αφορά τα επιβατικά οχήματα, για δεκαετίες οι πετρελαιοκινητήρες βρίσκονταν στην… καπνισμένη σκιά της βενζίνης (σε οχήματα βαρέος τύπου). Με την αρχή να γίνεται το 1996 -όταν η Magnetti Marelli εισήγαγε το περίφημο common rail στην Alfa Romeo 156- και σε συνδυασμό με νέους καταλυτικούς μετατροπείς, οι κινητήρες ντίζελ ξεκίνησαν να γίνονται όλο και πιο «καθαροί» και να πληρούν τις προδιαγραφές Euro.
 
Με την εξέλιξη της ηλεκτρονικής και των συστημάτων ψεκασμού, οι ντίζελ εκδόσεις άρχισαν να ανεβαίνουν στην εκτίμηση του καταναλωτικού κοινού, για να φτάσουν σε πολλές αγορές της Ευρώπης να τους αναλογεί πάνω από το 50% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούσαν. Βασικός λόγος ήταν το μειωμένο κόστος χρήσης (μικρότερη κατανάλωση έως 30%, μεγαλύτερη αυτονομία), καθώς και η μεγαλύτερη αντοχή (δεν υπάρχει ηλεκτρικό κύκλωμα, π.χ. μπουζί). Σταδιακά οι πετρελαιοκινητήρες άρχισαν να μικραίνουν σε κυβισμό και να πέφτουν κάτω από τα δύο λίτρα. Και ενώ όλα πήγαιναν ρολόι, με τους κατασκευαστές να διαφημίζουν πως  οι κινητήρες ντίζελ είναι πιο «πράσινοι» ακόμη και από τους βενζινοκινητήρες(σ.σ. τουλάχιστον για τις εκπομπές CO2 αυτό ισχύει), η πρόσφατη παραδοχή της VW σχετικά με την παραποίηση της εκπομπής ρύπων μιας ολόκληρης γενιάς πετρελαιοκινητήρων άνοιξε τον ασκό του Αιόλου, κλονίζοντας για τα καλά το μέλλον των κινητήρων ντίζελ.
 
Βασικά, οι πετρελαιοκινητήρες δεν θα εξαφανιστούν (αν και έχουν φτάσει κοντά στα όρια της εξέλιξής τους) – τουλάχιστον όχι κάτω από το καπό των μεγάλων SUV και των λιμουζινών. Ωστόσο, από το τέλος αυτής της δεκαετίας θα αρχίσουν να σπανίζουν στα μικρά αυτοκίνητα, καθώς οι ειδικοί και μηχανικοί θα δυσκολεύονται να πετύχουν τα προβλεπόμενα όρια για τα NOx (οξείδια του αζώτου) και τα PM (μικροσωματίδια). Προσοχή! Το πρόβλημα δεν έχει να κάνει μόνο με τη μείωση των ρύπων, αλλά και με το γεγονός πως το κόστος θα είναι τόσο υψηλό, που πρακτικά δεν θα έχει νόημα το ντίζελ σε ένα ακριβό αυτοκίνητο πόλης. Από την άλλη, η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει ήδη ανακοινώσει πως αναγνωρίζει τη διαφορά ανάμεσα στις μετρήσεις εργαστηρίων και τις πραγματικές και πως από το 2017 δρομολογεί το νέο σύστημα RDE (Real Driving Emissions), βάσει του οποί- ου η εκπομπή ρύπων κάθε νέου μοντέλου θα μετριέται σε πραγματικές περιβαλλοντικές συνθήκες (και όχι με το αυτοκίνητο ακίνητο μέσα σε κάποιο εργαστήριο).
 
Σε πρώτη φάση οι κατασκευαστές θα πρέπει να φροντίσουν ώστε από τον Σεπτέμβριο του 2017 να μην υπάρχει μεγαλύτερη απόκλιση του 2,1 (110%) για κάθε νέα γενιά μοντέλου (από το 2019 για οποιαδήποτε αυτοκίνητο). Στην επόμενη φάση, η απόκλιση πρέπει να μην είναι μεγαλύτερη του 1,5 (50%): από τον Ιανουάριο του 2020 (από το 2021 για κάθε αυτοκίνητο). Σύμφωνα με την Ενωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), τα καινούργια στάνταρ θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθούν σε τόσο μικρό διάστημα. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα ένας μεγάλος αριθμός πετρελαιοκίνητων οχημάτων να μην μπορεί να πάρει έγκριση. Καταλαβαίνετε τις επιπτώσεις για τις αυτοκινητοβιομηχανίες… Μάλιστα, τα πράγματα θα γίνουν ακόμη πιο δύσκολα για να επιτευχθεί ο μέσος όρος εκπομπής CO2 από το 2021, διότι το χαμηλό CO2 των ντίζελ βοηθούσε την κατάσταση. Οπότε η λογική λέει πως οι κατασκευαστές θα πρέπει να στραφούν άμεσα στην εξέλιξη των βενζινοκινητήρων και την υβριδοποίησή τους (υβριδικά, plug-in υβριδικά κ.ά.), καθώς και στην εισαγωγή/προώθηση ηλεκτρικών με μπαταρίες ή με ενεργειακές κυψέλες (τα περιβόητα fuel cells). Ειδάλλως, από την επόμενη δεκαετία η καμπάνα θα είναι βαριά και πολλά θα αλλάξουν στους δρόμους…
 
(Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο ένθετο "Κ" της Καθημερινής στις 22/5)