ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Βάλτε τον αυτόματο πιλότο

valte-ton-aytomato-piloto-2137060
Του Νίκου Μαρινόπουλου
 
Πότε ξεκίνησε η ιδέα του αυτόνομου αυτοκινήτου; Το 1939 η GM παρουσιάζει δημόσια ένα δίκτυο από ηλεκτρικά αυτο- κίνητα που ελέγχονται ασύρματα. Το 1985 το Αμερικανικό Τμήμα Ερευνών Αμύνης εξελίσσει σύστημα αυτόνομης οδήγησης. Δύο χρόνια αργότερα, η Daimler-Benz (σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Μονάχου) εξοπλίζει ένα βαν που με τη βοήθεια κάμερας κινείται στους δρόμους με 60 χλμ./ώρα. Το 1995 μια αυτοματοποιημένη Mercedes-Benz S-Class διανύει 1.584 χλμ. από το Μόναχο έως την Κοπεγχάγη με ανώτατη ταχύτητα 175 χλμ./ώρα. Ο ανθρώπινος παράγοντας συμμετείχε μόλις στο 5% του ταξιδιού. Το 1996 μια Lancia Thema διανύει 1.900 χλμ. σε 6 μέρες. Το 94% της απόστασης έγινε στον αυτόματο, ενώ η μεγαλύτερη συνεχής διαδρομή ήταν 55 χλμ. Επρόκειτο για το πρόγραμμα ARGO, που ξεκίνησε από το Πανεπιστήμιο της Πάρμα και έμεινε γνωστό ως «Mille Miglia in Automatico». Μια αυτόνομη BMW 330i κάνει γύρους στο Nurburgring το 2009, ένα Audi TT τρέχει στην ανάβαση του Pikes Peak το 2010. Η Volvo παρουσιάζει το πιλοτικό πρόγραμμα SARTRE. Τo 2011 η Google καταφέρνει να πείσει την πολιτεία της Νεβάδα για τη νομιμότητα των ρομποτικών αυτοκινήτων…
 
Σε ποια φάση βρίσκονται σήμερα τα αυτόνομα αυτοκίνητα;
Οι περισσότεροι κατασκευαστές έχουν ήδη προχωρήσει ώστε αρκετά συστήματα να δημιουργούν ένα ημιαυτόνομο αυ- τοκίνητο. Για παράδειγμα, υπάρχουν συ- στήματα που πλέον αναγνωρίζουν τα σή- ματα κυκλοφορίας και περιορίζουν ανά- λογα την ταχύτητα του αυτοκινήτου, το ενεργό cruise control διατηρεί σταθερή την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, η αυτόνομη πέδηση προειδοποι- εί ή φρενάρει σε περίπτωση σύγκρουσης, ένα ραντάρ «διαβάζει» τις λωρίδες κυκλο- φορίας και διατηρεί το όχημα μέσα σε αυ- τές κ.ά. Ολα αυτά τα συστήματα συγκλί- νουν σε ένα πλήρως αυτόνομο αυτοκίνη- το, όπου ο οδηγός θα έχει το ρόλο ενός απλού επιβάτη!
 
Πότε θα κυκλοφορήσουν τα πρώτα;
Από το 2017 και σε ορισμένες πολιτεί- ες των ΗΠΑ. Περίπου την ίδια χρονιά και σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες θα επι- τρέπεται υπό προϋποθέσεις η αυτόνομη οδήγηση. Πάντως, μην περιμένετε πως θα γεμίσουν οι δρόμοι από τέτοια οχήμα- τα, καθώς η εν λόγω τεχνολογία θα ξεπε- ράσει το νηπιακό στάδιο από το 2020 και μετά, ενώ θα επιτρέπεται μόνο σε άρτια σχεδιασμένους και κατάλληλα δομημέ- νους αυτοκινητόδρομους.
 
Τι προβλέπεται νομοθετικά;
Το καθεστώς δεν έχει ακόμα ξεκαθαρι- στεί. Για παράδειγμα, στην περίπτωση ατυχήματος και όταν το αυτοκίνητο κι- νείται στον «αυτόματο», ποιος θα κατη- γορηθεί; Γι’ αυτόν το λόγο προβλέπεται ένα «μαύρο κουτί» που θα συγκεντρώνει διάφορα δεδομένα. Που και εδώ τίθεται το θέμα των προσωπικών δεδομένων, και ας έχει να κάνει με το πού σταματήσαμε χθες το βράδυ…
 
Ποιες τεχνολογίες χρειάζεται ένα αυτόνομο όχημα;
Σε γενικές γραμμές το πακέτο περιλαμ- βάνει διάφορους αισθητήρες, όπως: μία βασική κάμερα, μία έγχρωμη για να ανα- γνωρίζει τα φανάρια, μία ευρυγώνια για να σκανάρει το περιβάλλον και να προσ- διορίζει το στίγμα του αυτοκινήτου στο χώρο, τέσσερα μικρού εύρους ραντάρ και τρία μακρύτερης εμβέλειας κ.λπ. Το όλο σύστημα μπορεί να ανιχνεύει σε απόστα- ση έως 200 μέτρα και να σκανάρει πάνω από 25 φορές το δευτερόλεπτο. Ολα τα δεδομένα από τους αισθητήρες μεταβι- βάζονται σε μια ηλεκτρονική μονάδα, ώστε αυτή να γνωρίζει τον περιβάλλοντα χώρο και με τη βοήθεια του συστήματος GPS να κατευθύνει το αυτοκίνητο. Βέβαια, βασική προϋπόθεση για μια απρόσκοπτη αυτόνομη πλοήγηση είναι οι αξιόπιστοι χάρτες, όπως οι HD Live Map, που είναι οι πιο προηγμένοι που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στον κόσμο για απομακρυσμέ- νη χρήση (μέσω «σύννεφου», δηλαδή cloud υπηρεσίας).
 
(Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο ένθετο "Κ" της Καθημερινής στις 22/5)