ΠΟΛΗ

«Το φως επεκτείνει τα όρια»

14lights_snfcc

«Το φως είναι το ωραίο μας χόμπι», μας λέει από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής ο Βασίλης Ντόβρος από την ομάδα εικαστικού φωτισμού Beforelight.

Η πολυσυλλεκτική light art ομάδα φώτισε και φέτος το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος με τρία έργα της, τα οποία συνομιλούν με φωτεινές εγκαταστάσεις καλλιτεχνών από τη Γαλλία, τη Βρετανία, τη Δανία, αλλά και του Διεθνούς Φεστιβάλ Ψηφιακών Τεχνών.

Οι τέλειοι κύκλοι των Crop Circles, τα διάσπαρτα φωτεινά πλαίσια και τα Light Jets υπογραμμίζουν την αντίθεση των αυστηρών γεωμετρικών γραμμών του πάρκου με το σχήμα του κύκλου και δίνουν την αίσθηση του παιχνιδιού χωρίς να είναι απαραίτητη η ευθεία σύνδεση με την ιδέα του χριστουγεννιάτικου διάκοσμου, που κυριαρχεί στις ελληνικές πόλεις.

«Οι πόλεις μας είναι άναρχα φωτισμένες. Αλλού υπάρχει υπερβολική ένταση και αλλού υποφωτισμός, κακή θερμοκρασία φωτός, ενώ αλλού ο δημόσιος φωτισμός έχει αντικατασταθεί από τον ιδιωτικό», σημειώνει ο κ. Ντόβρος και μας αναφέρει γνωστούς δρόμους της Πλάκας που τα βράδια φωτίζονται μόνο από τους προβολείς ασφαλείας των γύρω καταστημάτων.

to-fos-epekteinei-ta-oria0
Οι τέλειοι κύκλοι Crop Circles επάνω και κάτω τα Light Jets στους πίδακες νερού, αμφότερα ενεργοποιούνται από τους επισκέπτες.

to-fos-epekteinei-ta-oria1

Η ομάδα Beforelight δημιουργήθηκε το 2007 στη Θεσσαλονίκη και από το 2010 βγήκε στον δημόσιο χώρο με μια εγκατάσταση για το φεστιβάλ «Θεσσαλονίκη αλλιώς». Στην Αθήνα η εγκατάστασή τους στην οδό Πιττάκη και στη Στοά Εμπόρων είναι από τα πιο πολυφωτογραφημένα σημεία της πόλης. Πριν από μερικά χρόνια διοργάνωσαν το Urban Lightscapes Project, διερευνώντας τον αστικό φωτισμό στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Οταν γίνεται σωστά ο φωτισμός δημιουργεί την αίσθηση της «ασφάλειας, κοινωνικοποίησης, ευκολία στη μετακίνηση και επεκτείνει τα όρια της πόλης τη νύχτα». Σε εικαστικό επίπεδο, δημιουργεί μιαν αίσθηση οικειότητας με τον δημόσιο χώρο που γίνεται τοπόσημο, μας λέει ο κ. Ντόβρος.

Σωστά φωτισμένες θεωρεί την παραλία Θεσσαλονίκης και την Ακρόπολη, αλλά οι αρχαιολογικοί χώροι στο κέντρο της Αθήνας είναι «επιθετικοί» φωτιστικά. «Το φως βγαίνει έξω από τα όρια του αρχαιολογικού χώρου και “χτυπάει” τους περαστικούς. Είναι εμφανές ότι δεν υπάρχει παιδεία και αίσθηση του τι σημαίνει φωτισμός δημόσιου χώρου», σημειώνει.

to-fos-epekteinei-ta-oria2
Οι Beforelight επιδιώκουν τη διάδραση με τον κόσμο, όπως στη φωτογραφία που καλούν το κοινό να αγγίξει και να φωτογραφηθεί στην εγκατάστασή τους.

Ο χριστουγεννιάτικος διάκοσμος σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη γίνεται ετησίως πεδίο οξύτατων συζητήσεων και όχι άδικα, επισημαίνει ο κ. Ντόβρος, αφού ο σχεδιασμός γίνεται με βάση μια αόριστη ιδέα για το «πνεύμα των ημερών». «Στην Αθήνα ο στολισμός είναι γενικά αδύναμος. Υπάρχουν ορισμένα συμπαθητικά σημεία και δεν υποστηρίζουμε ότι θα πρέπει να υπάρχει παντού φως. Το θέμα είναι αυτό που μπαίνει στον δρόμο και αλλάζει την καθημερινή ρουτίνα σε μια εορταστική συνθήκη να σου δίνει αυτή την αίσθηση. Μερικά λαμπάκια σε έναν εμπορικό δρόμο δεν αλλάζουν τίποτα».