ΠΟΛΗ

Η Ελλάδα που δεν το βάζει κάτω

i-ellada-poy-den-to-vazei-kato-2006633

ΝΤΙΖΑΪΝ. Δεν είναι πρωτόγνωρο το συναίσθημα γιατί το έχω ζήσει ξανά με διαφορετικό τρόπο και σε διαφορετική μορφή με τα Ελληνικά Βραβεία Γραφιστικής και Εικονογράφησης, όμως λίγο ο χώρος (η πάντα κατάμεστη αίθουσα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών), λίγο ο χαμηλός ηλικιακός μέσος όρος, αλλά κυρίως το συναρπαστικό περιεχόμενο των οκτώ ομιλιών – παρουσιάσεων, και η πρώτη μου εμπειρία από το ΕΣΩ εξελίχθηκε σε ένα καταιγιστικό πανόραμα μιας εντυπωσιακά δημιουργικής και παραγωγικής Ελλάδας που όχι μόνο δεν το βάζει κάτω αλλά βγαίνει μπροστά με αυτοπεποίθηση.

Ηταν το τρίτο ΕΣΩ, αυτό που παρακολουθήσαμε το απόγευμα της Τρίτης στη Στέγη, και ήδη έχει καταφέρει το πιο σημαντικό: να συσπειρώσει το κοινό στο οποίο πρωταρχικά απευθύνεται. Είναι ένας μικρός θρίαμβος η μεγάλη ζήτηση των εισιτηρίων για το ΕΣΩ που στις ηλικίες από 20 μέχρι 35 ετών κάνει θραύση. Συμπαραγωγή δύο αναγνωρισμένων επιθεωρήσεων στον χώρο της αρχιτεκτονικής και του ντιζάιν, του archisearch.gr του Βασίλη Μπαρτζώκα και του +design του Δημήτρη Φακίνου, το ΕΣΩ είναι τυπικά μια «ημερίδα».

Στην πραγματικότητα σκεφθείτε μια σειρά από γρήγορες παρουσιάσεις δημιουργών, αρχιτεκτόνων και ντιζάινερ, στο πνεύμα του TED-X. Και ο μπαξές της φετινής διοργάνωσης είχε λίγο απ’ όλα. Η βραδιά ξεκίνησε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Για όσους δεν γνωρίζαμε τον αρχιτέκτονα Τηλέμαχο Ανδριανόπουλο των Tense Architecture Network, η υψηλού επιπέδου ομιλία του εντυπωσίασε. Με βασικό όχημα μια ρηξικέλευθη μελέτη κατοικίας στο Συκάμινο Αττικής, ο Ανδριανόπουλος οργάνωσε μια συναρπαστική ομιλία με πολλές διανοητικές διακλαδώσεις που έβαζαν τον θεατή – ακροατή στην ουσία του αρχιτεκτονικού γραφείου που συντηρεί με τον συνεργάτη του Κώστα Μαύρο.

Αλλαγή κλίματος με τον Μηνά Κοσμίδη να αφηγείται το success story του σχεδιασμού μιας σύγχρονης κρεατοφαγικής ταβέρνας στην Κομοτηνή που γνώρισε διεθνή αναγνώριση. Η Δήμητρα Κατσώτα από την ομάδα των Buerger-Katsota μίλησε για την εμπειρία ενός ελληνοαυστριακού γραφείου με έδρα την Αθήνα που ανθίζει μέσα στην κρίση, επενδύοντας στη λησμονημένη αξία της επανάχρησης. Ο ιδιαίτερα επικοινωνιακός Βαγγέλης Λιάκος, συνιδρυτής των Beetroot από τη Θεσσαλονίκη, επικοινώνησε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το φαντασμαγορικό πρότζεκτ της πολυβραβευμένης ομάδας στο παραθεριστικό συγκρότημα της Χαλκιδικής ekies.

Αμέσως μετά το ολιγόλεπτο διάλειμμα ο Θωμάς Δοξιάδης εξήγησε με υπομονή τι δουλειά έχει ένας αρχιτέκτονας τοπίου σε μια πόλη σαν την Αθήνα. Ο Μέμος Φιλιππίδης μίλησε με την ιδιότητα του επιμελητή του διαγωνισμού και της έκθεσης GREAT2013: Τα Πρώτα τους Κτίρια που συνδιοργάνωσαν πέρυσι το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και η ΑΓΕΤ Ηρακλής–Lafarge. Ο Κωνσταντίνος Κουδούνης της ομάδας Vionyx μας ξενάγησε στον κόσμο των ψηφιακών αναπαραστάσεων για να κλείσει το ΕΣΩ με τον «σταρ» της βραδιάς, τον ντιζάινερ εσωτερικών χώρων Μιχάλη Αναστασιάδη, φετινό υποψήφιο για τον τίτλο «Designer of the year» από το περιοδικό Wallpaper, που ζει και εργάζεται στο Λονδίνο. Ανθρωπος με πολύ χιούμορ και έργα που δείχνουν και πολιτικές ευαισθησίες.