ΠΟΛΗ

Ανιχνεύοντας την ιστορία του ποδηλάτου και τις μνήμες των ανθρώπων

anichneyontas-tin-istoria-toy-podilatoy-kai-tis-mnimes-ton-anthropon-2047661

Το ποδήλατο μπορεί να βοηθήσει να στεριώσει ένας γάμος; Φυσικά και μπορεί. Για όσους αμφιβάλλουν, ιδού η ιστορία που περιέγραψε η εφημερίδα «Νίκελ» στις 6 Νοεμβρίου 1894: «Δεν ηγάπα τον γέροντα σύζυγόν της. Τον είχε νυμφευθή διά τα χρήματά του. Τότε δε, ότε απέκτησε κληρονομικόν δικαίωμα επί της περιουσίας του, διά της αποκτήσεως τέκνου, ήθελε να απαλλαγή αυτού.

Εσκέφθη πολλά μέσα προς τούτο, αλλ’ όλα τα απέκρουσε, τα μεν ως επικίνδυνα, τα δε ως χυδαία. Επιτέλους, της ήρθε μία έμπνευσις και την ημέραν της ονομαστικής εορτής του συζύγου, του εδώρησεν εν ποδήλατον λέγουσα ενδομύχως, ως αρχαία Σπαρτιάτις: Ή ταν ή επί τας! Ο σύζυγος απετέλεσε με το ποδήλατον κωμικόν ποδηλατοκένταυρον, τον οποίο εκάστην εσπέραν παρηκολούθουν εν κραυγαίς όλα τα παιδία της συνοικίας πλην… των ασθενούντων εκ διφθερίτιδος.

Η δε σύζυγος τον παρηκολούθη επίσης, με βλέμμα εκφράζον άκραν ανυπομονησίαν. Αλλ’ ενώ ήλπιζε να της τον φέρουν επί του ποδηλάτου, ως επί ασπίδος νεκρόν, ο γεροντάκος διά της ασκήσεως απέκτησε τοιαύτην ευρωστίαν, ώστε την επομένην επέτειον της εορτής του, απήντησε εις το δώρον της συζύγου δωρήσας εις αυτήν και δεύτερον κληρονόμον. Εκτοτε, η σύζυγος και επί μόνη τη θέα του ποδηλάτου καταλαμβάνεται υπό παραφόρου έρωτος… προς τον σύζυγόν της».

Στα «Αρκαδικά Νέα»

Το περιστατικό, που αναδημοσιεύτηκε στα «Αρκαδικά Νέα» τον Μάρτιο του 2006, θα μπορούσε να αποτελέσει μια λαϊκή, εύθυμη ιστορία για παιδιά και μεγάλους όλων των εποχών, η οποία δείχνει τα οφέλη από τη χρήση του ποδηλάτου. Εχει και αυτό τον σκοπό το βιβλίο «Το ποδήλατο στην Ελλάδα, 1880 – 2012» (όπου δημοσιεύθηκε η παραπάνω ιστορία) του συγγραφέα Κυριάκου Ιωσηφίδη, ο οποίος ταξίδεψε σε όλη τη χώρα με στόχο, επίσης, τη διάσωση της ιστορίας του ποδηλάτου στην Ελλάδα και της μνήμης των ανθρώπων που σχετίστηκαν με αυτό.

Στο βιβλίο, που εκδόθηκε πρόσφατα από την economia Publishing–εκδόσεις Κέρκυρα, παρουσιάζονται ιστορικά στοιχεία της χρήσης του ποδηλάτου στη χώρα μας. Οπως αναφέρει ο Κυριάκος Ιωσηφίδης στο βιβλίο, «το σίγουρο είναι ότι από το 1890 το ποδήλατο αρχίζει και κάνει αισθητή την παρουσία του στην Αττική και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας – πόλεις οι οποίες συνδέονταν με το εμπόριο, όπως η Πάτρα, η Σύρος, ο Πειραιάς, η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος κ.ά.».

Ερεύνησε αρχεία

Φωτογραφίες από ποδήλατα-φίρμες παλιάς εποχής, παλιά ανταλλακτικά αλλά και εργαλεία επισκευής, καθώς και σύγχρονα μοντέλα ποδηλάτου, κερδίζουν το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Το υλικό του βιβλίου παρουσιάζεται, επίσης, μέσα από την ιστορία καταστημάτων και επιχειρήσεων ποδηλάτου (δεύτερης και τρίτης γενιάς, που λειτουργούν και σήμερα) και διηγήσεις των ιδιοκτητών τους, καθώς και μέσα από την ιστορία ποδηλατικών συλλόγων και επώνυμων αθλητών.

Για την ανάδειξη όλων αυτών, η έρευνα του συγγραφέα κινήθηκε σε αρχεία δημόσιων φορέων και ιδιωτών ανά την Ελλάδα, με διάσωση ιστορικού φωτογραφικού υλικού, με ανίχνευση του τοπικού Τύπου για άρθρα και καταχωρίσεις σε σχέση με το ποδήλατο.

Παρελθόν, παρόν

Σήμερα, που το ποδήλατο έχει μπει δυναμικά στην καθημερινότητα των σύγχρονων μεγαλουπόλεων της Ευρώπης και επιχειρεί να κάνει το ίδιο και στην Αθήνα, το βιβλίο του Κυριάκου Ιωσηφίδη δεν αποτελεί μόνο μια ευκαιρία για τους μεγαλύτερους να θυμηθούν τα παιδικά τους χρόνια.

Μας δίνει, ταυτόχρονα, την ευκαιρία να δούμε τις προσπάθειες των συμπολιτών μας που προωθούν τη χρήση του για μια πιο όμορφη πόλη και για μια πιο ισορροπημένη ζωή με άθληση και ψυχαγωγία. Και έτσι, ίσως να τους ακολουθήσουμε με το δικό μας ποδήλατο…