Γνωρίζοντας το πολυπολιτισμικό «Αιγάλεω Σίτι»

Γνωρίζοντας το πολυπολιτισμικό «Αιγάλεω Σίτι»

2' 39" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η παράδοση λέει πως το «Αιγάλεω Σίτι» ως ατάκα-χαρακτηρισμός ανήκει στον Ζαμπέτα. Τόσο εκείνος όσο και άλλες θρυλικές μορφές του λαϊκού τραγουδιού όπως ο Στράτος Παγιουμτζής της «Πειραϊκής Τετράδας», έκαναν τα πρώτα τους βήματα σε αυτό που σήμερα θα λέγαμε «underground» μουσική σκηνή του Αιγάλεω.

Αυτόν τον τίτλο λοιπόν, «Αιγάλεω Σίτι», υιοθέτησε και η ομάδα της locus athens, η οποία «έτρεξε» τον τελευταίο μήνα ένα πολύ ενδιαφέρον κοινοτικό πρότζεκτ στο πλαίσιο του προγράμματος του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ που έχει ως σκοπό την υλοποίηση προγραμμάτων τέχνης σε γειτονιές της Αθήνας. Γιατί στο Αιγάλεω όμως; Η Ολγα Χατζηδάκη, επιμελήτρια του πρότζεκτ, μαζί με τη Μαρία-Θάλεια Καρρά, μας δίνει μια πρώτη ιδέα: «Λόγω της ιστορικής του εξέλιξης και κατοίκησης, το Αιγάλεω έχει ενδιαφέρον αφού σχηματίζει έναν περίπλοκο ανθρωπογεωγραφικό χάρτη αποτελούμενο από ανθρώπους με διαφορετικές καταβολές. Λειτουργεί επίσης ως αντιπροσωπευτικό δείγμα της πρόσφατης ιστορίας της Αττικής όσον αφορά την κατοίκηση εκτός του κέντρου της πόλης».

Πράγματι μια κατά το δυνατόν σφαιρική ιστορική έρευνα, σαν αυτή που έγινε για το «Αιγάλεω Σίτι» αναδεικνύει μια πολυπολιτισμική εικόνα, η οποία συντίθεται κυρίως από εσωτερικούς μετανάστες, πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία αλλά και Ασσύριους που έφτασαν λίγο μετά την Καταστροφή. Οι τελευταίοι φυσικά παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως κοινότητα που σπάνια πλέον απαντάται ακόμα και πανευρωπαϊκά. «Η ειδοποιός διαφορά μεταξύ εσωτερικών μεταναστών και Ασσυρίων ή και των Μικρασιατών είναι πως αυτοί δεν έχουν τόπο αναφοράς, οι πατρίδες τους είναι πλέον χαμένες. Ως αποτέλεσμα η κοινότητα προσπαθεί να παραμείνει ζωντανή, να συντηρήσει πολιτισμικά την παράδοση και την ταυτότητά της, με τους ανθρώπους να μαθαίνουν για παράδειγμα τα αραμαϊκά, μια γλώσσα ουσιαστικά “νεκρή” αλλά πολύ σημαντική για τους ίδιους», μας είπε η κ. Χατζηδάκη, αναφέροντας επίσης πως η έρευνα την έφερε σε επαφή με ανθρώπους οι οποίοι στη μικροκλίμακα της πόλης επιτελούν σημαντικό έργο μέσω συλλόγων ή κατά μόνας.

Ιστορικός περίπατος

Προκειμένου λοιπόν να αναδειχθούν όλες αυτές οι διαφορετικές πλευρές αλλά και να υπάρξουν νέα δυναμικά δεδομένα, οι επιμελήτριες επέλεξαν να χωρίσουν τις δράσεις του πρότζεκτ τόσο θεματικά όσο και ποιοτικά. Συγκεκριμένα η αρχή έγινε με τη δημιουργία ενός ενδεικτικού οδηγού πόλης στον ιστότοπο του περιοδικού popaganda αναφορικά με την πόλη, ενώ στις πρώτες δράσεις που διοργανώθηκαν το προηγούμενο Σαββατοκύριακο, περιλήφθηκε ένας ιστορικός περίπατος στους δρόμους του Αιγάλεω με ξενάγηση από την αρχαιολόγο Πόπη Παπαγγελή αλλά και ντόπιους γνώστες της ιστορίας της περιοχής. Η βόλτα που οργανώθηκε με τη συνδρομή της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού ήταν απόλυτα επιτυχής, εξερευνώντας τόσο την αρχαιολογική όσο και την πιο πρόσφατη ιστορικά, πλευρά της πόλης. Μια δεύτερη δράση, πιο καλλιτεχνική αυτή τη φορά, αφορούσε τα παιδιά των συλλόγων Μικρασιατών και Κρητικών, τα οποία είχαν την ευκαιρία να κάνουν μια δημιουργική βουτιά στην παράδοση και ταυτόχρονα να διασκεδάσουν.

Με την καθοδήγηση της εικαστικού Μαρίας Βαρελά (frown tails), τα παιδιά ζωγράφισαν παραδοσιακές στολές και μουσικά όργανα χρησιμοποιώντας μια ειδική αγώγιμη μπογιά, η οποία έχει την ιδιότητα να δημιουργεί κυκλώματα. Ούτε λίγο ούτε πολύ τα ζωγραφισμένα μπουζούκια των πιτσιρικάδων έφτασαν να παράγουν αληθινούς μουσικούς ήχους!

Οι δραστηριότητες του «Αιγάλεω Σίτι» συνεχίζονται αυτό το Σαββατοκύριακο με την αρχιτεκτονική. Αρχιτέκτονες της ομάδας AREA θα εστιάσουν σε ένα συγκεκριμένο συγκρότημα εργατικών κατοικιών του Αιγάλεω, δημιουργώντας πρωτότυπες λύσεις μέσα από διάλογο με τους ντόπιους ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα της ζωής τους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή