«Πρώτη φορά Αριστερά» στην Αθήνα, ελπίδες και ανησυχίες

«Πρώτη φορά Αριστερά» στην Αθήνα, ελπίδες και ανησυχίες

2' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η τελευταία φορά που εκλέχτηκε στη χώρα κυβέρνηση με αριστερή ρητορεία ήταν το 1981.

Φυσικά μιλάμε για άλλες εποχές, όμως ο λόγος εκείνου του ΠΑΣΟΚ ήταν ένας λόγος έμμεσα «αντι-αθηναϊκός» με πολλές και διαφορετικές έννοιες. Οσοι έχουμε μνήμες από εκείνη την περίοδο εύκολα μπορούμε να ανακαλέσουμε την καλλιέργεια ενός κλίματος κεκαλυμμένης εχθρότητας απέναντι στην «Αθήνα», καθώς η τελευταία εξέφραζε το πολιτικό κατεστημένο το οποίο ερχόταν να ανατρέψει με ορμή η «Αλλαγή». Η εχθρότητα αυτή ιδεολογικοποιήθηκε μέσα από δημοφιλή τσιτάτα της εποχής όπως η «αποκέντρωση» και το «ζωντάνεμα της ελληνικής υπαίθρου».

Ασφαλώς δεν ήταν μόνο ένα πολιτικάντικο εφεύρημα, αλλά απαντούσε σε υπαρκτούς προβληματισμούς που ωρίμαζαν όσο η μαζική αστικοποίηση των προηγούμενων δεκαετιών είχε διαμορφώσει συνθήκες πρωτόγνωρες για τη χώρα. Σε ένα πιο πρακτικό επίπεδο το ΠΑΣΟΚ της πρώτης κυβερνητικής περιόδου έβαλε στην άκρη όλα τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα της Αττικής που είχε βάλει στο τραπέζι η απελθούσα κυβέρνηση: κατασκευή μετρό, μεταφορά του αεροδρομίου στα Σπάτα, κατασκευή περιφερειακής οδού. Οι προτεραιότητες ήταν πολύ διαφορετικές.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, από την πλευρά του, εμφάνισε προεκλογικά τις γνωστές ιδεολογικές «επιφυλάξεις» όσον αφορά σημαντικές αναπτυξιακές πρωτοβουλίες όπως η αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και η διαμόρφωση τμήματός του σε χώρο πρασίνου ή αντίστοιχο σχέδιο στον Λαιμό της Βουλιαγμένης. Ωστόσο θα πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί. Ηδη, οι βεβαιότητες για εκδίωξη της COSCO από το λιμάνι του Πειραιά διασκεδάζονται από νέες, μεσοβέζικες δηλώσεις που επιτρέπουν αισιοδοξία όσον αφορά στις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης του πρώτου λιμανιού της χώρας. Για την απεμπλοκή από το Ελληνικό απαιτείται η καταβολή αξιοσημείωτης αποζημίωσης στον ανάδοχο, οπότε θα χρειαστεί να περιμένουμε μέχρι να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα.

Καλύτερη εικόνα φαίνεται να υπάρχει για την κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό, από το Αλσος Βεΐκου μέχρι του Ζωγράφου. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει αντιταχθεί στο έργο κι εφόσον είναι εξασφαλισμένη η χρηματοδότησή του θα ήταν πολιτικό λάθος να μην αξιοποιήσει τη συγκυρία. Η προηγούμενη κυβέρνηση ετοιμαζόταν να δημοπρατήσει το έργο, επομένως δεν υπάρχει κάτι αποθαρρυντικό στον ορίζοντα. Ως προς τα έργα στον Φαληρικό Ορμο και τον παλιό Ιππόδρομο υπάρχουν δύο σενάρια: η κατασκευή του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος προχωράει κανονικά, εντός χρονοδιαγράμματος, και οι εργασίες αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του έτους. Στον Φαληρικό Ορμο το θέμα είναι πιο σύνθετο μετά την άρνηση της Ευρωπαϊκής Ενωσης να συμπεριλάβει το έργο ανάπλασης στο επόμενο χρηματοδοτικό πρωτόκολλο. Επιπλέον, δεν αποτελεί καλό σημάδι η απροθυμία της νέας ηγεσίας της Περιφέρειας Αττικής να δει θετικά προσπάθειες επανένταξης του σχεδίου σε επόμενο ΕΣΠΑ.

Κατά τη γνώμη μου, μεγαλύτερο πεδίο παρέμβασης και καλλιέργειας θετικών προσδοκιών στον «μέσο πολίτη» έχει μια κυβέρνηση της Αριστεράς σε μια πιο «καθημερινή» ατζέντα με αιχμή τα θέματα υπεράσπισης του δημόσιου χώρου, της προσβασιμότητας για πεζούς και άτομα με κινητικές δυσκολίες, της διευκόλυνσης χρήσης του ποδηλάτου και της ενίσχυσης των μέσων μαζικής μεταφοράς. Είναι αδιανόητο για μια νέα διοίκηση με αριστερές ευαισθησίες να συνεχίζει να ανέχεται την κόλαση παραβατικότητας και ανομίας που εγκαταστάθηκε εκ νέου στο κέντρο της Αθήνας σταδιακά μετά τη διάλυση της Δημοτικής Αστυνομίας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή