ΠΟΛΗ

Εκδηλώσεις με μέτρο στη Ροτόντα

ekdiloseis-me-metro-sti-rotonta-2120042

Μετά το πρόσφατο άνοιγμά της στο κοινό –για πρώτη φορά απαλλαγμένη από τις σκαλωσιές και με τα εντυπωσιακά ψηφιδωτά της να λάμπουν–, η Ροτόντα βρίσκεται πια στο επίκεντρο του πολιτισμικού ενδιαφέροντος της Θεσσαλονίκης. Το ιδιαίτερο μνημείο, σύμβολο πολυπολιτισμικότητας αλλά και αφορμή σφοδρών, κατά καιρούς, αντιπαραθέσεων, φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως κάτι περισσότερο από ένας απλός μουσειακός χώρος, φιλοξενώντας επιλεγμένες κοσμικές εκδηλώσεις στο άκρως ατμοσφαιρικό εσωτερικό του.

Ακριβώς αυτή η διεύρυνση των χρήσεων της Ροτόντας συζητήθηκε –και εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία– στη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου την Τρίτη. Συγκεκριμένα, το Συμβούλιο γνωμοδότησε υπέρ της διεξαγωγής περιορισμένου αριθμού (μία το πολύ κάθε μήνα) μουσικών παραστάσεων, εκδηλώσεων λόγου ή απαγγελίας και εικαστικών εκθέσεων. Φυσικά, όσον αφορά τη μουσική, το πλαίσιο είναι συγκεκριμένο· οι συναυλίες μπορεί να περιλαμβάνουν «σοβαρές» ξένες και ελληνικές συνθέσεις του κλασικού ή του νεότερου ρεπερτορίου, κοσμικές αλλά και θρησκευτικές, μεγάλα αφηγηματικά έργα όπως ορατόρια και ρέκβιεμ, spiritual ρυθμοί (γκόσπελ κτλ.), ανατολίτικες μελωδίες, ενώ επικροτήθηκε και το «αίτημα» μέλους του συμβουλίου να συμπεριληφθεί και η τζαζ. Οπως πληροφορηθήκαμε, το ενδιαφέρον διαφόρων φορέων για τις εκδηλώσεις είναι έντονο, με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης να έχουν καταθέσει ήδη συγκεκριμένα αιτήματα: το πρώτο για τη διοργάνωση ανάγνωσης της μεταγραφής του Σεφέρη στο «Ασμα Ασμάτων» του Σολομώντος, τον Μάρτιο, και η δεύτερη για μεγάλη συναυλία τον Απρίλιο.

Περισσότερη ίντριγκα, ωστόσο, έχει το κομμάτι των θρησκευτικών εκδηλώσεων. Αυτές σύμφωνα με την υπουργική απόφαση του 1999 (επί Βενιζέλου), περιλαμβάνουν 12 θείες λειτουργίες σε όλη τη διάρκεια του χρόνου. Στο Συμβούλιο της Τρίτης αναφέρθηκε το ενδεχόμενο να συμπεριληφθεί μία ακόμη στη γιορτή των Αγίων Ασωμάτων, η οποία ωστόσο απορρίφθηκε καθώς η σύνδεση της Ροτόντας με τον ναό των Αγ. Ασωμάτων, που θα τη δικαιολογούσε, αποδεικνύεται ιστορικά μάλλον άστοχη. Η ανησυχία βέβαια κάποιων μελών του Συμβουλίου. όπως και κατοίκων της Θεσσαλονίκης που παρουσιάστηκαν στη συνεδρίαση, είναι άλλη: μετά και τις πρόσφατες, από άμβωνος, δηλώσεις του μητροπολίτη Ανθιμου πως στο μνημείο θα τοποθετηθεί σταυρός, πολλοί έχουν αρχίσει να σκέφτονται ότι επιχειρείται να δοθεί ξεκάθαρος θρησκευτικός προσανατολισμός σε ένα κτίσμα που συνδέεται ακριβώς με το «χώνεμα» των λαών και την πολυπολιτισμικότητα.

Τις ανησυχίες, πάντως, έσπευσε να καθησυχάσει η πρόεδρος του ΚΑΣ κ. Βλαζάκη, υπενθυμίζοντας πως η Ροτόντα ανήκει στη δικαιοδοσία του υπουργείου Πολιτισμού και όχι της Εκκλησίας, ενώ όλες οι εκδηλώσεις, κοσμικές και θρησκευτικές, θα γίνονται με φειδώ και θα χρησιμοποιούν αποκλειστικά κινητή σκευή, η οποία θα αποσύρεται μετά την ολοκλήρωσή τους. «Δεν γυρνάμε πίσω, καλό είναι να μην κινδυνολογούμε», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Βλαζάκη, συμπληρώνοντας πως οποιαδήποτε ειδικότερα ζητήματα αφορούν την προστασία του μνημείου ή το ζήτημα του σταυρού (αν προκύψει επισήμως) θα έρθουν εν καιρώ στο Συμβούλιο.

Επιστρέφοντας στις εκδηλώσεις, οι οποίες ήταν ούτως ή άλλως το θέμα της συνεδρίασης, αξίζει να συμπεριλάβουμε μερικές ακόμη διευκρινίσεις. Αρχικά, σε καμία δράση δεν θα λαμβάνουν μέρος περισσότερα από 300 άτομα με μόνη ίσως εξαίρεση τους καλοκαιρινούς μήνες, οπότε αυτές θα μπορούν να επεκτείνονται και στους αύλειους χώρους του μνημείου. Επιπλέον, θετική ήταν η ανταπόκριση στην εισήγηση της κ. Αγγελικής Κοτταρίδη για τη διοργάνωση ημερίδας με θέμα την ιστορία της ίδιας της Ροτόντας. Τέλος, οι εκδηλώσεις, οποιουδήποτε είδους, θα πρέπει να διοργανώνονται από ανώτατους φορείς όπως το υπουργείο Πολιτισμού, η δημοτική αρχή ή κορυφαία ιδρύματα.