ΠΟΛΗ

Ο παρεξηγημένος χώρος της μόδας

o-parexigimenos-choros-tis-modas-2175668

Ηταν μια κεφάτη νότα στη συνεχιζόμενη κατήφεια. Η πρόταση του οίκου Gucci για την παραχώρηση του Παρθενώνα για ντεφιλέ μόδας (με «αντίτιμο» 2 εκατ. ευρώ) και η αναμενόμενη άρνηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) έδωσαν τροφή για χαριτωμένα και μη σχόλια στις ιντερνετικές πλατφόρμες.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το συγκεκριμένο μνημείο (για πολλούς λόγους) δεν είναι διαπραγματεύσιμο για μια τέτοια εκδήλωση, ενώ σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Κ» (15/2/2017) το ΚΑΣ έβαλε στο τραπέζι κάποιες αλτερνατίβες. Ομως η «υπόθεση Gucci» επαναφέρει στο προσκήνιο το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν επιδιώκει, ακόμη και σήμερα, να χτίσει κάποιου είδους στρατηγική όσον αφορά στο branding της – ακούγεται τουλάχιστον άκομψο, όμως οι καιροί αλλάζουν και τόσες άλλες χώρες έχουν αναπτύξει πολιτικές προβολής που ξεφεύγουν από την «ξενοδοχειακή» αντιμετώπιση του τουρισμού και της πολιτιστικής τους κληρονομιάς.

Το θέμα δείχνει επίσης ότι ο χώρος της μόδας παραμένει αρκετά παρεξηγημένος στη χώρα μας. Στην Ιταλία, π.χ., πολλοί οίκοι έχουν στραφεί εμπράκτως στα κοινά. Το Κολοσσαίο –το οποίο χωρίζουν αιώνες από τον Παρθενώνα– παίρνει σήμερα νέα μορφή μέσα από ανακαίνιση που χρηματοδοτήθηκε με 25 εκατ. ευρώ από τον Ντιέγκο ντέλα Βάλε, ιδιοκτήτη της Tod’s.

Το παράδειγμα δεν παρατίθεται ως επίδειξη ξενομανίας, αλλά για να υπογραμμίσει το γεγονός ότι η γειτονική χώρα διαθέτει βαριά βιομηχανία μόδας, της οποίας οι μεγάλοι παίκτες επιστρέφουν σήμερα στην κοινωνία. O Ρέντσο Ρόσο της Diesel δώρισε 5 εκατ. ευρώ για εργασίες στη γέφυρα Ριάλτο της Βενετίας, ενώ ο οίκος Fendi γιόρτασε τα 90ά του γενέθλια σε μια διάφανη πασαρέλα που στήθηκε πάνω στα νερά της Φοντάνα ντι Τρέβι στη Ρώμη, αφού πρώτα έδωσε πάνω από 2 εκατ. δολάρια για την ανακαίνιση του μνημείου.

Ξεπούλημα ή συνέργειες; Πολιτιστικό μάρκετινγκ ή αρπαχτές; Στον Παρθενώνα δεν θα παρουσιαστεί κανένα νέο «Gucci φόρεμα». Ομως υπάρχουν πολλά για σκέψη στο μέλλον.