Η λαμπρή Αθήνα του Αδριανού απευθύνεται στο σύγχρονο κοινό, μια ιδέα του Δημήτρη Παντερμαλή

Η λαμπρή Αθήνα του Αδριανού απευθύνεται στο σύγχρονο κοινό, μια ιδέα του Δημήτρη Παντερμαλή

2' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μαζί με δύο Ιάπωνες έβλεπα το βίντεο που παρουσιάζει το Μουσείο της Ακρόπολης για τον Αδριανό. Είναι μια νέα πρόταση, έως τέλος Μαρτίου, και αξίζει να τη δείτε. Δίπλα, μία τάξη δημοτικού σχολείου γέμιζε τον αέρα με φωνές. Κάποια παιδιά θα συγκρατήσουν κάτι, αλλά εκείνη τη στιγμή ο Αδριανός μού φάνηκε πολύ μόνος. Ο Δημήτρης Παντερμαλής, που είχε την ιδέα να «ξαναμιλήσει» με απλά λόγια σε Ελληνες και ξένους για τον φιλαθήναιο Ρωμαίο αυτοκράτορα, μου λέει για τη «Νέα Πόλη» έναντι της Παλαιάς. Η Πύλη του Αδριανού ήταν το όριο.

Ο Δημήτρης Παντερμαλής έχει το χάρισμα να σου μιλάει στοχαστικά και συναρπάζει με τον πλούτο των πληροφοριών. Κοιτάμε το πορτρέτο του Αδριανού (από τις συλλογές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου), κατά τι υπερφυσικό (μόνο η κεφαλή διασώζεται από το άγαλμα), με αναλογίες θεϊκές, με παραπομπή στον Δία, στεφανωμένο με φύλλα δρυός, ένας πολιτικός στέφανος, corona civica. «Βλέπετε αυτή τη γραμμή στον λοβό του;» ρωτάει ο Δημήτρης Παντερμαλής. «Είναι απόδειξη ότι έχουμε ένα γνήσιο πορτρέτο». Προϊόν εργαστηρίου της Αττικής, το σπουδαίο αυτό γλυπτό (που βρέθηκε στη Συγγρού τη δεκαετία του 1930) προσφέρει την εξιδανικευμένη μορφή του αυτοκράτορα που αναγέννησε την Αθήνα τον 2ο μ.Χ. αιώνα. «Υπήρχε πρόθεση να αποδοθούν τα χαρακτηριστικά του Διός». Αι Νέαι Αθήναι του Αδριανού ήταν μια αυτοκρατορική πόλη με οικοδομικό έργο εντυπωσιακό και με παράλληλη αναζωπύρωση του πνεύματος. Η δεύτερη σοφιστική, ένα κίνημα φιλοσοφικό, επανέφερε την τέχνη της ρητορικής, την αττική γλώσσα, τη στροφή στο κλασικό παρελθόν. Aυτό διήρκεσε ώς τις αρχές του 3ου αιώνα μ.Χ.

Πόσοι Αθηναίοι σήμερα σκέφτονται αυτήν την αναγέννηση όταν περνούν βιαστικά από τους Στύλους του Ολυμπίου Διός («ναός υπερδιπλάσιος σε σύγκριση με τον Παρθενώνα, με το κεντρικό άγαλμα του Αδριανού που έβλεπε προς τον Παρθενώνα»), την Πύλη του Αδριανού, τη Βιβλιοθήκη («ένα campus πανεπιστημιακό» σε έκταση 10.000 τ.μ., με κήπους, τεχνητή λίμνη, «κάτι σαν το Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος»)… Για να μην αναφερθεί κάποιος στο Πάνθεον (ίχνη βρέθηκαν στην οδό Αδριανού), τη μοναδικά σωζόμενη γέφυρα του Κηφισού, την επιγραφή στον Εθνικό Κήπο από το υδραγωγείο, που έφερνε τα νερά από τις πηγές της Πάρνηθας στον Λυκαβηττό και τόσα άλλα… Σκεφτείτε, τον Αδριανό που άφησε ώς και γενειάδα από φιλελληνισμό, μυημένο στα Ελευσίνια Μυστήρια… Είναι πράγματι κάτι παραπάνω από παραίνεση η πρωτοβουλία του Μουσείου της Ακρόπολης, για να σταθούμε και να σκεφτούμε πάνω στην προσφορά του αυτοκράτορα Αδριανού.

Και αυτό που πάντα λέει ο Δημήτρης Παντερμαλής: με χαμηλούς τόνους μπορεί κάποιος να παράγει σημαντικό έργο, μέρα με τη μέρα, επισκέπτη τον επισκέπτη… Ας κρατήσει ο καθένας την πληροφορία που τον εντυπωσίασε περισσότερο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή