ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Υβριδική κρουαζιέρα στον Αρκτικό

02s1hurtigruten

ΟΣΛΟ. Το πρώτο υβριδικό κρουαζιερόπλοιο πραγματοποιεί το παρθενικό του ταξίδι, με 500 επιβάτες και προορισμό τα νερά του Αρκτικού Ωκεανού, την Αλάσκα και την Ανταρκτική στο νότιο ημισφαίριο. Το πρωτοποριακό σκάφος προωθείται χάρη σε κινητήρες εσωτερικής καύσης, οι οποίοι φορτίζουν μπαταρίες ικανές να αναλάβουν την κίνησή του για περίπου 60 λεπτά, όπως γίνεται στα υβριδικά αυτοκίνητα.

Το «Ρόαλντ Αμούνδσεν», που ονομάστηκε έτσι προς τιμήν του Νορβηγού εξερευνητή που ταξίδεψε πρώτος στο Βορειοδυτικό Πέρασμα (1903-1906) και στην Ανταρκτική (1911), διαθέτει επίσης παγοανθεκτικά ύφαλα, κατάλληλα για ταξίδια στο Βορειοδυτικό Πέρασμα, το οποίο συνδέει τον Βόρειο Ατλαντικό με τον Βόρειο Ειρηνικό Ωκεανό. Το επαναστατικό πλοίο αναμένεται να φθάσει στην Αλάσκα και από εκεί να ταξιδέψει στην Ανταρκτική.

Η πλοιοκτήτρια εταιρεία εκτιμά ότι το πλοίο εκπέμπει 20% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από ό,τι τα συμβατικά κρουαζιερόπλοια. Η εταιρεία Hurtigruten διαθέτει ήδη στόλο αμιγώς ηλεκτρικών μικρών κρουαζιερόπλοιων, τα οποία επαναφορτίζουν τις μπαταρίες τους σε φιορδ της Νορβηγίας. Τα πλοία αυτά, όμως, δεν μπορούν να απομακρυνθούν από τις ακτές.

Αντί των συνηθισμένων δραστηριοτήτων για τους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, όπως οι πίστες χορού και οι πισίνες, το «Αμούνδσεν» διαθέτει αίθουσες διαλέξεων, στις οποίες ειδικοί περιβαλλοντικών θεμάτων θα παραδίδουν διαλέξεις για το κλίμα, το οικοσύστημα της Αρκτικής, αλλά και για τη χρήση μπαταριών για την κίνηση μεγάλων πλοίων. Η Hurtigruten έχει συνάψει συμφωνία με τη νορβηγική εταιρεία βιοκαυσίμων Biokraft για την παροχή βιοκαυσίμων με βάση υποπροϊόντα της αλιευτικής βιομηχανίας, όπως έλαια ψαριών και οργανικά απορρίμματα. Η πλοιοκτήτρια σχεδιάζει εντός του προσεχούς έτους την καθέλκυση πλοίων που θα κινούνται αποκλειστικά με υγροποιημένο «οργανικό αέριο».

Η εταιρεία σχεδιάζει να προωθήσει το επαναστατικό πλοίο της σε «ευαίσθητα» λιμάνια, όπως είναι η Βενετία και η Σαντορίνη, όπου η πληθώρα κρουαζιερόπλοιων απειλεί τα εύθραυστα τοπικά οικοσυστήματα. Το υβριδικό κρουαζιερόπλοιο θα μπορεί να εισέρχεται στα λιμάνια αυτά με τους ηλεκτρικούς κινητήρες του εντελώς αθόρυβα και χωρίς την παραμικρή εκπομπή καυσαερίου. Οι ηλεκτρικοί κινητήρες θα σημάνουν επίσης το τέλος της χρήσης βοηθητικών κινητήρων εσωτερικής καύσης για δύσκολους ελιγμούς εντός των λιμένων. Τα υβριδικά κρουαζιερόπλοια θα μπορούν να αξιοποιούν τους ηλεκτρικούς κινητήρες τους για την πραγματοποίηση των ενεργοβόρων αυτών ελιγμών χωρίς καμία επιπλέον επιβάρυνση της ατμόσφαιρας και χωρίς ηχορύπανση.