Το ποδήλατο διεκδικεί το μερίδιό του για μετακίνηση στην πόλη

Το ποδήλατο διεκδικεί το μερίδιό του για μετακίνηση στην πόλη

3' 7" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το αίτημα για μια βιώσιμη πόλη, που θα απελευθερώσει χώρο για τους ποδηλάτες και τους πεζούς περιορίζοντας το Ι.Χ. αυτοκίνητο, θα μεταφέρουν στους δύο τους τροχούς αύριο οι ποδηλάτες και οι ποδηλάτισσες της Αθήνας, οι οποίοι θα πραγματοποιήσουν μεγάλη ποδηλατοπορεία. Το ραντεβού είναι στις 5 μ.μ. στο Πεδίον του Αρεως, στο άγαλμα του Κωνσταντίνου, και από εκεί αναμένεται να κινηθούν προς το Σύνταγμα. Η κινητοποίηση αυτή αποτελεί τμήμα της Πανελλαδικής Ποδηλατοπορείας, η οποία διοργανώνεται για έβδομη χρονιά, και φέτος αναμένεται να απλωθεί σε τουλάχιστον 40 πόλεις σε όλη τη χώρα.

«Οι δήμαρχοι αλλάζουν, οι διεκδικήσεις μένουν», είναι το σύνθημα της ποδηλατοπορείας, η οποία συνέπεσε με την αιχμή της προεκλογικής περιόδου για τις δημοτικές εκλογές. «Δεν ήταν πρόθεσή μας. Εμείς πάντα βάζουμε αυτή τη δράση στις αρχές Μαΐου. Φέτος συνέπεσε με τις δημοτικές εκλογές», λέει στην «Κ» η κ. Λυδία Χατζηαλεξίου, από την Πρωτοβουλία Ποδηλάτες/Ποδηλάτισσες, που έχει και τον συντονισμό της πανελλαδικής κινητοποίησης. Εστω κι έτσι, μπορεί να συμβάλει στο να μπει το θέμα του ποδηλάτου και της ανθρώπινης μετακίνησης εντός της προεκλογικής ατζέντας.

«Παρότι η χρήση του ποδηλάτου έχει αυξηθεί πολύ στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, η κατάσταση δεν έχει αλλάξει ουσιαστικά όσον αφορά την ανταπόκριση της Πολιτείας στα αιτήματά μας», συμπληρώνει. «Εδώ και πολλά χρόνια γινόμαστε μάρτυρες του ίδιου σεναρίου: προεκλογικές εξαγγελίες για το ποδήλατο και μετεκλογικές παραπομπές στις ελληνικές καλένδες ή αντικατάστασή τους από έργα βιτρίνας. Εμείς παρ’ όλα αυτά παραμένουμε απτόητοι και συνεχίζουμε να διεκδικούμε τα αυτονόητα», τονίζουν οι Ποδηλάτες/Ποδηλάτισσες.

Ποια είναι τα αυτονόητα; Βασικό ζητούμενο είναι η ασφάλεια στη μετακίνηση των χρηστών των δικύκλων, στόχος που απαιτεί υποδομές, εκπαίδευση και αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. «Προσπαθούμε να συμβάλουμε στην εκπόνηση σωστών προδιαγραφών για τους ποδηλατόδρομους, συμμετέχοντας στις σχετικές συζητήσεις του υπουργείου Μεταφορών. Το πρόβλημα είναι ότι πολλές από τις ποδηλατικές υποδομές που έχουν κατασκευαστεί μέχρι τώρα έχουν κοστολογηθεί πανάκριβα, δεν έγιναν σωστά, έμειναν αποσπασματικές ή και καταπατήθηκαν, αμέσως μετά, από τις ίδιες τις Αρχές», μας λέει η κ. Χατζηαλεξίου. Αναφέρει μάλιστα περιπτώσεις δήμων που, αφού έφτιαξαν με μεγάλο κόστος ποδηλατόδρομους, τους κατήργησαν οι ίδιοι, τοποθετώντας πάνω τους κάδους απορριμμάτων! Η σύγχρονη τάση στην Ευρώπη είναι να κατεβούν οι ποδηλατόδρομοι από τα πεζοδρόμια, να είναι στους δρόμους, οπότε το βασικό ζητούμενο είναι να γίνει διαγράμμιση (κάτι που δεν κοστίζει πολύ) και να υπάρχει αυστηρή φύλαξη, τονίζουν οι εκπρόσωποι των Ποδηλατών/Ποδηλατισσών.

Δυστυχώς στάσιμη παραμένει η κατάσταση όσον αφορά την εκπαίδευση στα σχολεία για το ποδήλατο. Παρότι το ποδήλατο είναι το μέσο μεταφοράς που χρησιμοποιούν τα περισσότερα παιδιά, δεν υπάρχει κάποια εκπαίδευση για το πώς μπορούν να μετακινούνται με ασφάλεια πάνω στους δύο τροχούς.

Προβλέψεις στον ΚΟΚ

«Ούτε η διαδικασία τροποποίησης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, έτσι ώστε να συμπεριλάβει τις αναγκαίες προβλέψεις για το ποδήλατο, έχει προχωρήσει, παρά τις υποσχέσεις. Εχουμε καταθέσει προτάσεις για την ειδική σήμανση και τις πινακίδες που θα αφορούν τους ποδηλατόδρομους, αλλά μέχρι τώρα δεν έχει γίνει τίποτα», μας λέει η κυρία Χατζηαλεξίου. Οι Ποδηλάτες/Ποδηλάτισσες τονίζουν πως ο αναθεωρημένος ΚΟΚ πρέπει να περιλαμβάνει και τις υποχρεώσεις των ίδιων των αναβατών (από την ύπαρξη φωτισμού έως την τήρηση της σήμανσης).

Οσον αφορά την επίτευξη της συνδυασμένης μετακίνησης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, έχουν γίνει βήματα σε σχέση με παλαιότερα, αλλά υπάρχουν ακόμα κενά. Στα σταθερά μέσα μεταφοράς στην Αθήνα το ποδήλατο μπαίνει πια. Υπάρχουν δυσκολίες στα τρένα, αφού σε λίγα μόνο επιτρέπεται και μόνο 4-5 ανά δρομολόγιο. Στα λεωφορεία των ΚΤΕΛ, το εάν θα φορτωθεί ποδήλατο εξαρτάται από τον οδηγό.

«Είναι πραγματικά ακατανόητο γιατί η Πολιτεία δεν διευκολύνει την ανάπτυξη του ποδηλάτου στην Ελλάδα με το ήπιο κλίμα. Η μαζική χρήση του ποδηλάτου μόνο καλό κάνει: στην υγεία του πληθυσμού, στην οικονομία (κυρίως με τις ευεργετικές συνέπειες στα ασφαλιστικά ταμεία από τη μείωση των καρδιαγγειακών και άλλων παθήσεων) αλλά και στο περιβάλλον, διαμορφώνοντας πόλεις βιώσιμες για όλους», τονίζει η κ. Χατζηαλεξίου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή