«Οχι» Γερμανίας στις πλαστικές σακούλες

«Οχι» Γερμανίας στις πλαστικές σακούλες

2' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΒΕΡΟΛΙΝΟ. Το γερμανικό εμπορικό επιμελητήριο προσυπέγραψε χθες την επιβολή χρέωσης στις πλαστικές σακούλες, με στόχο τη μείωση της χρήσης τους. Οικολογικές οργανώσεις διατύπωσαν αμφιβολίες για το πόσο αποτελεσματικό θα είναι το μέτρο αυτό, δεδομένου ότι δεν πρόκειται για νόμο αλλά για οικειοθελή δέσμευση που δεν αφορά το σύνολο των καταστημάτων.

Κατά μέσο όρο, κάθε πολίτης της Ε.Ε. καταναλώνει 198 πλαστικές σακούλες τον χρόνο, ενώ χώρες όπως η Πορτογαλία και η Πολωνία έχουν το ρεκόρ, με 500 πλαστικές σακούλες κατά κεφαλήν. Η Ελλάδα πιθανότατα θα βρισκόταν στην ίδια κατηγορία – αλλά δεν υπάρχουν δεδομένα για τη χώρα μας στον σχετικό ευρωπαϊκό πίνακα.

Η ευρωπαϊκή οδηγία για τις πλαστικές σακούλες αναφέρει ότι η χρήση τους θα πρέπει να μειωθεί σε 90 κατά κεφαλήν έως το 2019 και σε 40 κατά κεφαλήν έως το 2025· μάλιστα, κατά τη συζήτηση της οδηγίας, οι οικολογικές οργανώσεις την είχαν χαρακτηρίσει ανεπαρκή, ζητώντας να υπάρξει καθολική υποχρεωτική χρέωση, ή και απαγόρευση. Στη συντριπτική τους πλειονότητα, οι σακούλες καταλήγουν στα σκουπίδια, αλλά το 8% που απορρίπτεται στο περιβάλλον είναι αρκετό για να ρυπάνει θάλασσες και ποτάμια. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, οι Ευρωπαίοι πολίτες χρησιμοποιούν περίπου 100 δισεκατομμύρια πλαστικές σακούλες ετησίως, εκ των οποίων 8 δισεκατομμύρια σακούλες απορρίπτονται στο περιβάλλον.

Η εμπειρία της Ιρλανδίας, όπου η χρέωση στις πλαστικές σακούλες βούλιαξε την κατά κεφαλήν χρήση τους από τις 328 στις 16, είναι ενδεικτική για το τι μπορεί να επιτύχει ένας νόμος. Στην περίπτωση της Γερμανίας, οι εμπορικές ενώσεις ακολούθησαν την οδό της αυτορρύθμισης υπό την απειλή νομοθεσίας, και το αποτέλεσμα είναι, ακόμη και μετά την εφαρμογή των μέτρων, 4 στις 10 σακούλες να μην χρεώνονται γιατί δεν συμφώνησαν σε αυτό οι επιμέρους επαγγελματικές ενώσεις.

Επίσης ασαφές είναι ποια θα είναι η χρέωση για τις σακούλες, αφού η πρόταση για καθολική χρέωση 20 λεπτών δεν εγκρίθηκε και η τιμή θα καθορίζεται ελεύθερα από τα καταστήματα.

Σε μια άλλη εξέλιξη, το γερμανικό υπουργείο Μεταφορών ανακοίνωσε χθες νέα κίνητρα ύψους 1 δισ. ευρώ για την τόνωση της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Γερμανία είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην Ευρωζώνη, αλλά μέχρι τώρα πόνταρε αποκλειστικά στον κινητήρα εσωτερικής καύσης, απαντώντας στις ανησυχίες για τους ρύπους με την απάτη που διαφημίστηκε ως «καθαρό ντίζελ».

Τα νέα μέτρα αναμένεται να προσθέσουν 400.000 ηλεκτροκίνητα οχήματα στις 50.000 που κυκλοφορούν σήμερα. Τα μέτρα προβλέπουν επιδότηση 4.000 ευρώ για αγορές ηλεκτρικών οχημάτων και 3.000 ευρώ για αγορές υβριδικών. «Με τα μέτρα αυτά θεωρώ ότι θα μπορέσουμε να δώσουμε μια γρήγορη ώθηση και να ανεβάσουμε τις πωλήσεις», είπε ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε. Στο πρόγραμμα προβλέπεται δαπάνη 300 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία σταθμών φόρτισης.

Η απόφαση χαρακτηρίστηκε «επειγόντως απαραίτητη» από το συνδικάτο μετάλλου ΙG Metal, το μεγαλύτερο συνδικάτο της χώρας, που ανησυχεί για τις επιπτώσεις της κρίσης αξιοπιστίας της αυτοκινητοβιομηχανίας στις θέσεις εργασίας. Οι επικριτές του μέτρου πρότειναν να χρησιμοποιηθούν τα κονδύλια αυτά όχι για Ι.Χ. αλλά για να μετατραπούν τα ταξί σε ηλεκτρικά, να υπάρξουν στόλοι κοινόχρηστων αυτοκινήτων και να ενισχυθούν τα μέσα μεταφοράς.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή