ΥΓΕΙΑ

Κοκτέιλ θανάτου από νοσήματα καρδιάς-διαβήτη

kokteil-thanatoy-apo-nosimata-kardias-diaviti-2092454

Τα καρδιαγγειακά νοσήματα και ο σακχαρώδης διαβήτης είναι δυνατόν να περικόψουν ακόμα και 15 χρόνια από το προσδόκιμο της ζωής μας.

Ενας άνθρωπος, για παράδειγμα, ο οποίος έχει ηλικία μεγαλύτερη των 60 ετών, εξαιτίας των δύο νοσημάτων, μπορεί να έχει προσδόκιμο ζωής βραχύτερο ακόμα και κατά 15 χρόνια. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει βρετανική μελέτη, η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα. Η μελέτη επιβεβαιώνει, ουσιαστικά, ότι ο συνδυασμός των δύο παθήσεων αποτελεί ένα πραγματικά «εκρηκτικό» κοκτέιλ. Οι ερευνητές του Τμήματος Δημόσιας Υγείας του πανεπιστημίου του Κέμπριτζ, υπό τον συντονισμό του δρα Εμανουέλε ντι Αντζελαντόνιο, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό του Αμερικανικού Ιατρικού Συλλόγου (JAMA).

Για τις ανάγκες της μελέτης, οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία τα οποία ήταν σχετικά με 135.000 θανάτους. Οπως διαπιστώθηκε, οι άνδρες άνω των 60 ετών που έπασχαν από καρδιοπάθεια και διαβήτη είχαν κατά μέσο όρο 12 χρόνια μικρότερο προσδόκιμο ζωής, ενώ στις γυναίκες με τα ίδια νοσήματα, το προσδόκιμο ζωής ήταν βραχύτερο κατά 13 έτη.

Αν ένας άνδρας έπασχε από διαβήτη και είχε ήδη πάθει έμφραγμα ή και εγκεφαλικό επεισόδιο, τότε το μέσο προσδόκιμο ζωής μειωνόταν κατά 14 χρόνια, ενώ για τις γυναίκες η αντίστοιχη μείωση ανερχόταν σε 16 χρόνια.

Για τα άτομα νεότερης ηλικίας, η εικόνα που διαμορφώθηκε ήταν ακόμα χειρότερη. Στην ηλικία των 40 ετών, οι άνδρες που έπασχαν από καρδιαγγειακό νόσημα και διαβήτη διαπιστώθηκε ότι είχαν μέσο προσδόκιμο ζωής μειωμένο κατά 23 χρόνια, ενώ για τις γυναίκες της ίδιας ηλικίας η μείωση ανερχόταν στα 20 χρόνια.

«Αντίδοτο» αποτελεί η μεσογειακή δίαιτα

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι επιστήμονες η συνύπαρξη των δύο παθήσεων δεν είναι τόσο συχνή. Από διαβήτη και καρδιαγγειακό πρόβλημα ταυτόχρονα πάσχει περίπου ένας άνθρωπος στους εκατό. Βέβαια, στην περίπτωση που κάποιος ανακαλύψει ότι υποφέρει από διαβήτη, αλλά και από καρδιαγγειακό πρόβλημα, τότε επείγει να αντιμετωπίσει τους γνωστούς παράγοντες κινδύνου ακολουθώντας, κατά το δυνατόν, πιο υγιεινή διατροφή –η λεγόμενη μεσογειακή δίαιτα είναι εξαιρετική επιλογή– και κάνοντας συχνή σωματική άσκηση.