ΠΡΟΣΩΠΑ

Σούζαν Σαράντον: «Το εγγόνι μου θέλω να με φωνάζει “honey”»

soyzan-saranton-to-eggoni-moy-thelo-na-me-fonazei-honey-2033684

Ηταν ελαφρώς απογοητευμένη που φέτος το καλοκαίρι δεν θα καταφέρει να πάει στο Burning Man – το μεγαλύτερο υπαίθριο φεστιβάλ τέχνης που διοργανώνεται κάθε χρόνο στην έρημο της Νεβάδα. Βρέθηκε εκεί για πρώτη φορά πέρυσι και απόλαυσε την αίσθηση του να μη σε αναγνωρίζει κανείς, αφού, όπως λέει, «υπήρχαν πολλά κορίτσια με εκπληκτικά σώματα που κυκλοφορούσαν ημίγυμνες, κι έτσι αισθανόμουν κάπως… αδιάφορη». Ο Ιούλιος τη βρίσκει να υποδύεται την ιδιότροπη γιαγιά της Μελίσα Μακάρθι στην κωμωδία «Tammy» κι έπειτα θα πάρει μερικές εβδομάδες άδεια προκειμένου να προετοιμαστεί για τον ερχομό του πρώτου της εκτός μεγάλης οθόνης εγγονιού – από την 29χρονη κόρη της, την ηθοποιό Εβα Αμάρι Μαρτίνο.

Η 67χρονη Σούζαν Σαράντον έγινε διάσημη χάρη σε εκκεντρικούς ρόλους (έχει υποδυθεί την πόρνη, την καλόγρια, μια φεμινίστρια εγκληματία), συνεργάστηκε με θρυλικούς συναδέλφους της (όπως η Σοφία Λόρεν και ο Μάρλον Μπράντο) και την ίδια στιγμή, πίσω από τις κάμερες, εξελίχθηκε σε ακτιβίστρια με φιλελεύθερες απόψεις (συμμετείχε στις διαδηλώσεις του κινήματος Occupy Wall Street, τάχθηκε κατά της εισβολής στο Ιράκ το 2003, υποστήριξε τους ομοφυλόφιλους, έγινε Πρέσβειρα Καλής Θελήσεως της UNICEF) και «προπαγανδίστρια του πινγκ πονγκ», όπως αυτοαποκαλείται: έχει αφοσιωθεί στη διάδοση του αθλήματος ανά τον κόσμο κάνοντας δωρεές πολλών χιλιάδων δολαρίων για τον εξοπλισμό σε σχολεία των ΗΠΑ και είναι συνέταιρος στη λέσχη SpiN. Σήμερα, η ίδια εξακολουθεί να θεωρεί τον εαυτό της «αρκούντως ριζοσπαστικό».

«Ποτέ δεν υπήρξα αρκετά αδύνατη ή χαρισματική για να γίνω μια ηθοποιός της κατηγορίας της Τζούλια Ρόμπερτς, που προωθεί μια ταινία βασιζόμενη στην προσωπικότητά της», λέει. «Οι χαρακτήρες μου καλύπτουν μια ευρεία γκάμα, κι έτσι δεν ήταν δύσκολο για το κοινό να με βλέπει να μεγαλώνω και να αλλάζω. Μπορεί, βέβαια, με την ταινία “Tammy” να το παράκανα λίγο». Στην εν λόγω κωμωδία υποδύεται την Περλ, μια αντισυμβατική ηλικιωμένη που πίνει ασταμάτητα και κυνηγάει άντρες.

«Ψάχναμε κάποια σαν τη Σούζαν, αλλά πιο μεγάλη σε ηλικία. Δείχνει νέα, είναι γεμάτη ζωντάνια και φοβόμασταν ότι παραείναι σέξι. Αν το καλοσκεφτείς, αυτό είναι κομπλιμέντο», λέει η Μακάρθι, η οποία έγραψε το σενάριο μαζί με τον σύζυγο της, Μπεν Φάλκον. Τελικά, η Σαράντον κατάφερε να αντεπεξέλθει χρησιμοποιώντας τρικ που την κάνουν να δείχνει γερασμένη – όπως γκρι περούκα και προσθετικά ποδιών που της «έδωσαν» τους πρησμένους αστραγάλους μιας ηλικιωμένης. Μάλιστα, χαρακτήρισε απελευθερωτική αυτή την εμπειρία. «Το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας μου βρισκόμουν σε κατάσταση… θανάτου! Κάθε χαρακτήρας που έπαιζα πέθαινε. Σίγουρα έχει περισσότερη πλάκα να παριστάνεις κάποιον εκκεντρικό τύπο που κάνει καταχρήσεις».

Το σερί ανορθόδοξων ρόλων στο οποίο επιδίδεται τα τελευταία χρόνια σε κάνει να αναρωτιέσαι αν όλο αυτό είναι μέρος μιας συνεχούς προσπάθειας να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό της μετά το χωρισμό της από τον επί 23 χρόνια σύντροφό της Τιμ Ρόμπινς. Η ίδια ισχυρίζεται ότι η πραγματικότητα δεν είναι τόσο θλιβερή. «Πάντα επιδιώκω να κάνω πράγματα που με τρομάζουν. Αυτό στην προσωπική ζωή κάποιου μπορεί να μην ενδείκνυται, αλλά στην καριέρα κάνει καλό». Η κοσμοθεωρία της; «Νομίζω ότι το σύμπαν συνωμοτεί υπέρ μου. Οτιδήποτε φαντάζει αρχικά αρνητικό στην πορεία αποδεικνύεται χρήσιμο. Ενα από τα μεγαλύτερα ταλέντα μου είναι η ικανότητα να αλλάζω κατεύθυνση όποτε εμφανίζεται στη ζωή μου κάτι που δεν είχα προβλέψει».

Ο Μάικλ Τάλι, σεναριογράφος και σκηνοθέτης του «Ping Pong Summer», μιας ανεξάρτητης low budget παραγωγής που προβλήθηκε στις ΗΠΑ τον περασμένο μήνα, λέει ότι εξεπλάγη όταν η Σαράντον δέχτηκε να συμμετάσχει στην ταινία του. «Τι έχει να αποδείξει πια στον κόσμο;» αναρωτήθηκε. «Εχει ήδη καταφέρει να χτίσει μια εξαιρετικά επιτυχημένη καριέρα στο Χόλιγουντ, και όμως ακόμα προσπαθεί. Γιατί; Δεν ξέρω ποια είναι η απάντηση. Ας βρει την εξήγηση η ίδια ή κάποιος ψυχίατρος. Εγώ απλώς αναγνωρίζω και εκτιμώ τη συνεχή δίψα της για δουλειά».

Παράλληλα είναι μια ευγενική, ήπιων τόνων παρουσία. «Είμαι αυτή που στα πάρτι κάθεται στην άκρη μαζί με άλλους δύο και συζητά με τις ώρες. Δεν είμαι του ποτού. Είμαι του “μαύρου”…» Ο αντικομφορμισμός της είναι εμφανής και σε άλλες πτυχές της ζωής της, όπως το ότι ο καινούργιος της σύντροφος Τζόναθαν Μπρίκλιν είναι κατά 30 χρόνια νεότερός της! Επίσης έχει τατουάζ και φοράει ένα κολιέ που σχηματίζει τη λέξη «honey» – έτσι θέλει να τη φωνάζει το εγγόνι της και όχι «γιαγιά».

Η κόρη της (την οποία απέκτησε με τον σκηνοθέτη Φράνκο Αμάρι τη δεκαετία του ’80) λέει ότι η μητέρα της δεν παρουσιάζει τα χαρακτηριστικά μιας τυπικής γιαγιάς, εκτός, ίσως, από την έλλειψη εξοικείωσης με την τεχνολογία. «Εχει καταφέρει να καταλάβει μονάχα μια λειτουργία του κινητού της – το Twitter!» Οσο για το εγγόνι της; «Η μητέρα μου επιμένει να μου υπενθυμίζει σε κάθε ευκαιρία ότι μόνο όταν γεννηθεί το μωρό θα καταλάβω πού έχω μπλέξει. Θα μπορούσα να της απαντήσω ότι κι εκείνη δεν έχει ιδέα πώς θα νιώσει όταν θα γίνει γιαγιά. Εχει περάσει πολλές αλλαγές στη ζωή της και πιστεύω πως θα ενσαρκώσει αυτόν τον νέο ρόλο με όλη τη χάρη και το χιούμορ που τη διακρίνουν».

Η Σούζαν Σαράντον έχει και δύο γιους -τον 25χρονο Τζακ Χένρι Ρόμπινς και τον 22χρονο Μάιλς Ρόμπινς- τους οποίους απέκτησε με τον ηθοποιό Τιμ Ρόμπινς. Λέει ότι ανυπομονούσε τα παιδιά της να δουν το «Tammy», γιατί ο ρόλος της είναι λιγότερο προκλητικός από άλλους που φιγουράρουν στο βιογραφικό της. «Θεωρούν σκηνή σεξ οτιδήποτε περιλαμβάνει φιλί – δεν έχει καν σημασία αν είμαι γυμνή ή όχι. Ευτυχώς με τα χρόνια έχουν ξεθαρρέψει». Πάντως, τα παιδιά της δεν πρέπει να αισθάνθηκαν και πολύ άνετα το 2003 όταν, σε γκαλά που διοργανώθηκε προς τιμήν της στο Film Society of Lincoln Center, προβλήθηκαν αποσπάσματα από παλιές της ταινίες – όπως η πολυσυζητημένη εμφάνισή της στο «Αίμα και πόθος» του 1983, που περιλαμβάνει μια λεσβιακή σεξουαλική σκηνή ανάμεσα στην ίδια και την Κατρίν Ντενέβ. «Ο μεγάλος μου γιος αναρωτήθηκε “μα δεν σου πέρασε ποτέ από το μυαλό ότι κάποια μέρα θα αποκτήσεις παιδιά;” και ο μικρός είπε χαρακτηριστικά “μαμά, το διασκέδασα, αλλά ήταν τραυματική εμπειρία”».