ΠΡΟΣΩΠΑ

Ο Mr. GoPro και η κάμερα των…τρελών

o-mr-gopro-kai-i-kamera-ton-amp-8230-trelon-2059351

Εχω μια βιντεοκασέτα από τις αρχές των ’00s με μαθήματα μπότζας. Ο δάσκαλος μοντάρισε στο άλμπουρο του windsurf μια κάμερα, για να μπορεί να δείχνει από ψηλά την τοποθέτηση του σώματoς. Ηταν μια πατέντα ογκώδης και, υποπτεύομαι, πολύ βαριά, που σίγουρα θα έκανε εντελώς άβολο το χειρισμό του πανιού. Αλλά είχε εκπαιδευτικό σκοπό – επιτέλους, είδαμε την αλλαγή των ποδιών στη σανίδα σχεδόν από την οπτική γωνία του ίδιου του windsurfer.

Μιάμιση δεκαετία αργότερα, μοιάζει να μην υπάρχει μπότζα ή φιγούρα στο νερό που να μην καταγράφεται από κάμερα, με τη ματιά αυτού που την εκτελεί. Ελεύθερες πτώσεις με αλεξίπτωτο, snowboard σε απάτητο χιόνι, η στιγμή του swell (η «σπηλιά» που δημιουργεί ένα μεγάλο κύμα, λίγο πριν σκάσει) σε μια βόλτα με το surf, σκαρφαλώματα στα πιο ψηλά κτίρια του πλανήτη. Κάθε δραστηριότητα που εκτοξεύει την αδρεναλίνη απαθανατίζεται σε φωτογραφία ή βίντεο απ’ αυτόν που τη ζει. Χάρη σε μια GoPro. Ακόμη και στο περίφημο άλμα του Felix Baumgartner από το Διάστημα, ήταν εκεί. Πέντε GoPro, μονταρισμένες στο κράνος και στη στολή του παράτολμου Αυστριακού, αποτύπωσαν την πιο απίθανη περιπέτεια που έζησε ποτέ άνθρωπος – μέχρι την επόμενη.

Στην εποχή του selfie, στα χρόνια του αυτομάρκετινγκ μέσω social media, στην πιο ναρκισσιστική περίοδο της ανθρωπότητας, μια μικρών διαστάσεων κάμερα με μεγάλες δυνατότητες, που δεν φοβάται το νερό, τις αντίξοες καιρικές συνθήκες και τα χτυπήματα, μοιάζει σαν κάτι δεδομένο. Δεν ήταν έτσι μέχρι τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, όπως δεν ήταν δεδομένο ότι το πανάκριβο DVD θα αντικαθιστούσε τη βολική βιντεοκασέτα με τα μαθήματα windsurf. Τα τελευταία δέκα χρόνια η τεχνολογία έχει προχωρήσει με τόσο εντυπωσιακούς ρυθμούς, που μας δίνει την εντύπωση ότι έχουν περάσει δεκαετίες ολόκληρες από τότε που χρησιμοποιούσαμε την αμέσως προηγούμενη γενιά συσκευών της.

Οταν οι ερασιτέχνες έγιναν σταρ

Η GoPro γεννήθηκε το 2002 σ’ ένα ταξίδι του Nick Woodman, ενός πλουσιόπαιδου από την Καλιφόρνια, στην Αυστραλία και την Ινδονησία για surf. Ο Woodman έδενε στο χέρι του μια compact φωτογραφική μηχανή μέσα σε αδιάβροχη θήκη και παρατήρησε ότι το έκαναν αρκετοί ακόμη surfers. Δεν είχαν όλοι την πολυτέλεια ενός σκάφους με φωτογραφικό ή κινηματογραφικό εξοπλισμό να τους ακολουθεί στις περιπέτειές τους. Αλλά η ανάγκη τους ήταν πολύ δύσκολο να ικανοποιηθεί από την τότε τεχνολογία. Ο Woodman αποφάσισε να το αλλάξει.

Το 2004 πούλησε την πρώτη του κάμερα. Δέκα χρόνια μετά, η GoPro είναι μία από τις πιο επιτυχημένες μετοχές του Nasdaq, ξεκινώντας από τα 25 δολάρια τον Ιούνιο, για να φτάσει να πωλείται πάνω από 70 σήμερα. Αυτό που μεσολάβησε ήταν η δημιουργία ενός κινήματος. Ο Woodman δεν κατασκεύασε απλώς μια συσκευή που να ικανοποιεί μια ναρκισσιστική ανάγκη. Πρόσφερε και νέες δυνατότητες, που ενίσχυσαν την ανάγκη αυτή, σε τιμή ελκυστική για τον μέσο αθλητή των extreme sports, καθιστώντας μια GoPro ένα εκ των ων ουκ άνευ εξάρτημα του εξοπλισμού του, που τον ωθούσε να τολμήσει κάτι ακόμη πιο παράτολμο (και μετά να το ποστάρει στα social media).

Η συνταγή του ήταν σχετικά απλή: Κράτησε χαμηλά την τιμή της κάμερας και τιμολόγησε ακριβά όσα τη συνοδεύουν. Πρόσφερε ένα σχετικά πρωτόγονο σχεδιαστικά μηχάνημα -ένα μικρό κουτάκι με έναν ευρυγώνιο φακό και ένα δύσχρηστο μενού- με μια φθηνή μπαταρία, που όμως αποτυπώνει καθαρές, υψηλής ευκρίνειας εικόνες. Μαζί του πούλησε όλα αυτά που το κάνουν θελκτικό σε έναν κυνηγό της αδρεναλίνης: αδιάβροχες θήκες, ειδικούς προσαρμογείς για κράνη, σανίδες, κυρτές επιφάνειες, επεκτάσεις, φορτιστές και καλύτερες μπαταρίες, ασύρματα κοντρόλ. Ενα σετ κορδονάκια που διασφαλίζουν ότι η GoPro θα μείνει δεμένη πάνω στο windsurf ακόμη κι αν σπάσει ο προσαρμογέας κοστίζει 15 ευρώ, όταν η ίδια η κάμερα αρχίζει από τα 150. Oλα αυτά προσφέρουν μεγάλο εύρος οπτικών γωνιών από τις οποίες απαθανατίζεται η δράση: με τη ματιά του αθλητή, από πίσω, από ψηλά, και πάει λέγοντας.

Η εταιρεία παρουσιάζει μόλις ένα νέο μοντέλο κάθε χρόνο, εισάγοντας μια καινούργια τεχνολογία όταν αυτή μπορεί να γίνει διαθέσιμη για τόσο χαμηλή τιμή. Οσοι την αγοράζουν, ενθουσιασμένοι με τα φωτογραφικά τους επιτεύγματα, δοκιμάζουν και νέα σπορ ή τρέλες, αγοράζοντας περισσότερους προσαρμογείς, και πάει λέγοντας. Κάτι που, βέβαια, αυξάνει και τους κινδύνους. Από τα 3 – 4 εκατομμύρια χρήστες GoPro παγκοσμίως δεν είναι λίγοι αυτοί που θα τολμήσουν κάτι λίγο παραπάνω από τις δυνατότητές τους. Υπάρχουν και οι άτυχες στιγμές, όπως το φοβερό ατύχημα του Μίκαελ Σουμάχερ πριν από ένα χρόνο, στο οποίο φαίνεται ότι έπαιξε τραγικό ρόλο ο προσαρμογέας GoPro στο κράνος του. Κάτι που, πάντως, δεν φρέναρε την τρελή πορεία της εταιρείας… 

Nick Woodman: ο τρελός δισεκατομμυριούχος

Γυρίζοντας το 2002 από το ταξίδι που του έδωσε την έμπνευση για την GoPro, o Woodman άρχισε να πουλάει για 60 δολάρια κολιέ από κοχύλια, που αγόρασε έναντι ενός δολαρίου στο Μπαλί. Δανείστηκε 35.000 δολάρια από τη μητέρα του και 200.000 από τον πατέρα του και ξεκίνησε τη νέα του επιχείρηση. Η πρώτη, η funBag, μια εταιρεία μάρκετινγκ, είχε καταλήξει στην παταγώδη αποτυχία που τον είχε αναγκάσει να τα παρατήσει όλα στα 26 του και να φύγει για εκείνο το ταξίδι για surf που του άλλαξε τη ζωή.

Τον Σεπτέμβριο του 2004 παρουσίασε την πρώτη του κάμερα, την GoPro 35mm Hero, και η επιτυχία του ήταν άμεση. Η απάντηση από εταιρείες όπως η Sony, η Garmin ή η Polaroid άργησε σχετικά να έρθει, έτσι η GoPro κατάφερε να καθιερωθεί ως το συνώνυμο του action camera στην αγορά. Σήμερα υπάρχουν και πιο φθηνές, και πιο καλές επιλογές, αλλά το εξαιρετικό success story του Woodman από τα κύματα της Αυστραλίας το 2002 έως το δείκτη Nasdaq το 2014 επιτρέπει στον 39χρονο πια επιχειρηματία να απολαμβάνει τους καρπούς της ιδέας του όχι μόνο σε εισόδημα (οι πωλήσεις το 2014 θα ξεπεράσουν τα 280 εκατομμύρια δολάρια, η δε κεφαλαιοποίηση αγγίζει τα 10 δισ.), αλλά και σε περιπέτεια. Ο ίδιος είναι ένας από τους πιο φανατικούς χρήστες της κάμεράς του, σε βαθμό που οι γύρω του να τον αποκαλούν «ο τρελός δισεκατομμυριούχος»