ΠΡΟΣΩΠΑ

Ενας Ιππότης της Γαλλίας

19s13papav1

Η σχέση του με τη Γαλλία ξεκίνησε «ουσιαστικά», όπως τονίζει, στα χρόνια της δικτατορίας. Ηταν στο πανεπιστήμιο και τότε ο γαλλικός Τύπος ήταν για εκείνον η μόνη πηγή ενημέρωσης. «Μέσα μου η Γαλλία και η γαλλική έκφραση είναι συνδεδεμένες με το αίτημα και τη δίψα της ελευθερίας», είπε στην «Κ» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Παπαβασιλείου στην τελετή παρασημοφόρησής του με το μετάλλιο του Ιππότη των Γραμμάτων και των Τεχνών, που αποτελεί την υψηλότερη διάκριση της Γαλλικής Δημοκρατίας. Λίγο πριν είχε ολοκληρώσει τον καταπληκτικό μονόλογό του «Σιχτίρ ευρώ, μπουντρούμ δραχμή» στο Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν», στον οποίο αποδομεί με ακρίβεια χειρουργού την υπαρξιακή μας σχέση με τη φαντασίωση της αιώνιας Ελλάδας που υπερτερεί υπέρ ημών.

«Στην Ελλάδα, μόνο οι νεκροί δεν πεθαίνουν ποτέ», λέει σε ένα σημείο της παράστασης και σε ένα άλλο ότι θα μείνουμε «αιώνια ζωντανοί». Με σαρκαστικό χιούμορ και απολαυστική ειρωνεία σχολιάζει τον ελληνικό διχασμό του λαού που δεν έφταιξε ποτέ και από τον «νεκρό της Αμφίπολης» και τα social media περνάει με μαεστρία στα ισοδύναμα, στα προαπαιτούμενα και στις 17 ώρες διαπραγμάτευσης. «Ολο το άσυλο είχε έξοδο», λέει για την ημέρα του δημοψηφίσματος και το κοινό ξεσπάει σε γέλια. «Το ζητούμενο είναι το πρόσωπο της νέας Ελλάδας, της επόμενης μέρας. Ακόμη μιλάμε με όρους εκκαθάρισης λογαριασμών του παρελθόντος, λες και δεν έχουμε νου για το σχέδιο της επόμενης μέρας που όλα φωνάζουν ότι αυτό είναι το επείγον», μας λέει. Μετά την παράσταση ο διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος, Μικαέλ Οσάν, απένειμε την τιμητική διάκριση στον διακεκριμένο δημιουργό. «Είναι μια τιμή που αντανακλά στην προσπάθεια όλων μας να σταθούμε όρθιοι αυτόν τον καιρό της κρίσης. Ο άλλος αποδέκτης είναι ο Κάρολος Κουν, χάρη στον οποίο υπάρχει αυτό το θέατρο που μας φιλοξενεί. Του χρωστάμε όσα δεν μπορούν να περιγραφούν με λόγια», σημείωσε ο κ. Παπαβασιλείου.

Η παράσταση «Σιχτίρ ευρώ, μπουντρούμ δραχμή» συνεχίζεται στο Θέατρο Τέχνης έως την Τρίτη 23 Φεβρουαρίου.