Πρωτεΐνη προστατεύει από το Αλτσχάιμερ

Μία πρωτεΐνη μπορεί να αποτελεί ασπίδα προστασίας από τη νόσο Αλτσχάιμερ. Σειρά ερευνών του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ δείχνει ότι η εμφάνιση της νόσου και τα χαρακτηριστικά προβλήματα μνήμης και σκέψης που προκαλεί συνδέονται με την αποτυχία του συστήματος αντιμετώπισης των διαφόρων στρες του εγκεφάλου. Oταν το σύστημα λειτουργεί ικανοποιητικά μπορεί να προστατεύσει τον εγκέφαλο από τις πρωτεΐνες του Αλτσχάιμερ. Αν, όμως, δεν λειτουργεί σωστά, τότε κάποιες περιοχές του εγκεφάλου εκφυλίζονται. Η έρευνα θεωρείται εξαιρετικά σημαντική, καθώς εξηγεί για πρώτη φορά γιατί κάποιοι άνθρωποι είναι πιο επιρρεπείς στην εμφάνιση της νόσου από ό,τι άλλοι. Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature. Το ενδιαφέρον των ερευνητών εστιάστηκε σε μία πρωτεΐνη που πίστευαν ότι δρα μόνο στον εγκέφαλο των εμβρύων. Οπως διαπιστώθηκε, όμως, η ίδια πρωτεΐνη προστατεύει τους νευρώνες από τις συνέπειες των γηρατειών. Οσοι πάσχουν από Αλτσχάιμερ ή άλλες μορφές άνοιας έχουν, σε κάποιες περιοχές του εγκεφάλου τους, πολύ χαμηλά επίπεδα της πρωτεΐνης. Ωστόσο, οι ερευνητές δεν γνωρίζουν εάν η μείωση της Rest είναι αίτιο ή αποτέλεσμα της επιδείνωσης του εγκεφάλου.

Η Rest θέτει εκτός λειτουργίας συγκεκριμένα γονίδια και διατηρεί τους εμβρυϊκούς νευρώνες σε ανώριμη κατάσταση μέχρις ότου αναπτυχθούν για να πραγματοποιούν τις λειτουργίες του εγκεφάλου, εξηγεί ο δρ Μπρους Α. Γιάνκερ, καθηγητής Γενετικής του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, ο οποίος υπογράφει τη μελέτη. Οταν το μωρό γεννηθεί, η πρωτεΐνη γίνεται ανενεργή. Ομως, οι Αμερικανοί ερευνητές διαπίστωσαν πως η πρωτεΐνη ενεργοποιείται και στον ηλικιωμένο εγκέφαλο και θέτει εκτός λειτουργίας τα γονίδια που βοηθούν στον κυτταρικό θάνατο, ενώ προστατεύει τους νευρώνες από τις συνέπειες της γήρανσης όπως το οξειδωτικό στρες και η φλεγμονή. Στους πάσχοντες από Αλτσχάιμερ ή άλλες μορφές άνοιας, οι περιοχές του εγκεφάλου που επηρεάζονταν από την ασθένεια είχαν μικρότερη συγκέντρωση Rest από αυτή που είχε ο εγκέφαλος των υγιών. Οσοι διατηρούσαν τις γνωσιακές τους ικανότητες, παρότι στον εγκέφαλό τους υπήρχαν μεγάλες συγκεντρώσεις πλακών αμυλοειδών και πρωτεϊνών Tau, διέθεταν τριπλάσια ποσότητα Rest συγκριτικά με όσους εμφάνιζαν συμπτώματα Αλτσχάιμερ.