Εντομο αντέστρεψε τους ρόλους των δύο φύλων

Eνα έντομο που ζει στα σπήλαια της Βραζιλίας φαίνεται ότι έχει αντιστρέψει, κατά τον πιο παράδοξο τρόπο, τους ρόλους των δύο φύλων. Τα θηλυκά του είδους έχουν πέος και τα αρσενικά κόλπο. Και τα τέσσερα γνωστά είδη του εντόμου που ανήκει στο γένος Neotrogla και ζουν στη Βραζιλία έχουν αυτή την ιδιομορφία, η οποία επί του παρόντος δεν έχει παρατηρηθεί σε κανένα άλλο έμβιο ον όπως εξηγεί ο Ροντρίγκο Φερέιρα βιολόγος και σπηλαιολόγος στο Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο της Λάβρας στη Βραζιλία. Ο δρ Φερέιρα υπογράφει τη μελέτη η οποία δημοσιεύεται στο τελευταίο τεύχος της επιθεώρησης Current Biology.

To υποτιθέμενο πέος του θηλυκού ονομάζεται «γυνόσωμα», εμφανίζει στύση και φουσκώνει στο εσωτερικό του κόλπου του αρσενικού εντόμου. Η ερωτική συνεύρεση διαρκεί πολύ 40 έως 70 ώρες και το σπέρμα μεταφέρεται από το αρσενικό στο θηλυκό. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτή η αντιστροφή των ρόλων πιθανώς να εξελίχθηκε εξαιτίας του οικοσυστήματος που ζουν τα έντομα όπου επικρατεί το σκότος και η τροφή ποτέ δεν αφθονεί. Για να δημιουργήσει αβγά το θηλυκό θα πρέπει να αναζητήσει το αρσενικό που διαθέτει σπέρμα μόνο και μόνο για τη διατροφική του αξία. «Μόλις τα θηλυκά ενηλικιωθούν, μπορούν και εξαναγκάζουν τα αρσενικά να έρθουν σε ερωτική επαφή μαζί τους μόνο και μόνο για να εξασφαλίσουν το υγρό για την παραγωγή των αβγών», εξηγεί ο δρ Φερέιρα.

Για να επιβεβαιώσει αυτή την υπόθεση ο δρ Φερέιρα και οι συνεργάτες του εκτρέφουν και μελετούν τα είδη του εντόμου στο εργαστήριο. Αλλωστε, τα συγκεκριμένα έντομα βρίσκονται σε κίνδυνο αφανισμού, αφού πολλά από τα σπήλαια της Βραζιλίας καταστρέφονται για την κατασκευή ορυχείων και υδροηλεκτρικών εργοστασίων και όπως τονίζει ο δρ Φερέιρα «κινδυνεύουμε να χάσουμε αυτά τα είδη προτού καν τα γνωρίσουμε».