Μυστικά της μεσογειακής διατροφής

Το ότι η μεσογειακή διατροφή είναι η καλύτερη για τη διατήρηση της καλής υγείας είναι πλέον αδιαμφισβήτητο. Τώρα οι επιστήμονες ανακάλυψαν για ποιο λόγο αυτός ο συνδυασμός τροφίμων είναι τόσο ωφέλιμος. Οπως διαπιστώθηκε, ο συνδυασμός ελαιόλαδου, πλατύφυλλων σαλατών και των υπολοίπων λαχανικών είναι αυτός που την κάνει τόσο υγιεινή. Οταν το ελαιόλαδο έρχεται σε επαφή με τα λαχανικά δημιουργούνται νιτρικά λιπαρά οξέα τα οποία περιορίζουν την αρτηριακή πίεση, προστατεύοντας καρδιά και αγγεία. Η έρευνα δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Ρroceedings of the National Academy of Sciences.

Οπως διαπιστώθηκε από έρευνα που έγινε σε ποντίκια, το ακόρεστο λίπος στο ελαιόλαδο και τα νιτρώδη και νιτρικά άλατα των λαχανικών ενώνουν τις δυνάμεις τους για μία πραγματικά υγιεινή διατροφή. Ομως οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι εξίσου ωφέλιμα είναι τα αβοκάντο αλλά και οι ξηροί καρποί.

Η μεσογειακή διατροφή είναι εμπνευσμένη από τις παραδοσιακές κουζίνες της Ελλάδας, της Ισπανίας και της Ιταλίας και περιλαμβάνει πολλά λαχανικά και φρούτα, σιτηρά ολικής άλεσης, ξηρούς καρπούς, αλλά και κοτόπουλο και ψάρι, ενώ πολύ σπανιότερα χρησιμοποιείται το κόκκινο κρέας, το βούτυρο και τα διάφορα ζωικά λίπη.

Τα οφέλη

Αν και καθένα από τα συστατικά της μεσογειακής διατροφής έχει και τα δικά του οφέλη για την ανθρώπινη υγεία, οι ερευνητές προσπαθούσαν να βρουν τι ήταν αυτό που έκανε συνολικά τόσο υγιεινή τη μεσογειακή διατροφή.

Ο καθηγητής Φίλιπ Ιτον, του King’s College του Λονδίνου και οι Αμερικανοί συνεργάτες του από το πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια πιστεύουν ότι η επιτυχία του συνδυασμού οφείλεται στη σύνθεση των συστατικών και τη δημιουργία νιτρικών λιπαρών οξέων, τα οποία με τη σειρά τους μειώνουν την αρτηριακή πίεση μπλοκάροντας ένα ένζυμο, το υποξείδιο υδρολάσης.

Η μελέτη της διεθνούς επιστημονικής ομάδας πραγματοποιήθηκε σε γενετικά τροποποιημένα ποντίκια. Ο καθηγητής Ιτον, ωστόσο, επισημαίνει ότι και ο άνθρωπος διαθέτει το ίδιο ένζυμο και κατά συνέπεια η μεσογειακή διατροφή πρέπει να λειτουργεί κατά παρόμοιο τρόπο και στον άνθρωπο. Η διαπίστωση των ερευνητών εξηγεί, ανάμεσα στα άλλα, γιατί μία διατροφή που είναι σχετικά πλούσια σε λιπαρά μπορεί και είναι τόσο υγιεινή. «Εφόσον τα λίπη της μεσογειακής διατροφής ληφθούν μαζί με νιτρικά ή νιτρώδη άλατα, τότε γίνεται χημική αντίδραση από την οποία λαμβάνουμε νιτρικά λιπαρά οξέα. Πρόκειται για ένα φυσικό μηχανισμό προστασίας. Αν μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε την ίδια διαδικασία ίσως να καταφέρουμε να παρασκευάσουμε νέα φαρμακευτικά σκευάσματα για τη θεραπεία της υπέρτασης και την πρόληψη των καρδιακών νοσημάτων. Μάλιστα έχουν ήδη προγραμματιστεί κλινικές μελέτες σε ανθρώπους».

Ομως τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής δεν περιορίζονται στην καρδιακή υγεία. Μελέτη που έγινε πριν από λίγο καιρό από Ισπανούς ερευνητές έδειξε πως η μεσογειακή διατροφή αποτελεί και ασπίδα προστασίας από την κατάθλιψη. Η ψυχική διαταραχή είχε κατά 30% λιγότερες πιθανότητες να εμφανιστεί σε άτομα που έτρωγαν πολλά φρούτα, λαχανικά, σιτηρά και μικρές ποσότητες κόκκινου κρέατος. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν και οι επιστήμονες των πανεπιστημίων Λας Πάλμας και Ναβάρα και σε αυτήν την περίπτωση πρέπει να γίνουν και άλλες έρευνες, ώστε να διαπιστωθεί κατά πόσον θα επαναληφθούν τα θετικά συμπεράσματα.