Ενα φάρμακο ενάντια στις πιο επώδυνες αναμνήσεις μας

Eνα φαρμακευτικό σκεύασμα το οποίο χρησιμοποιείται ως θεραπεία της σκλήρυνσης κατά πλάκας είναι δυνατόν να μας απελευθερώσει από τις πιο επώδυνες αναμνήσεις μας σβήνοντάς τις από τον εγκέφαλό μας.

Σύμφωνα με τους ερευνητές του Πανεπιστημίου Βιρτζίνια Κόμονγουελθ, το σκεύασμα, το οποίο ονομάζεται Fingolimod, μπορεί να μας απελευθερώσει ακόμα και από τις αναμνήσεις του φυσικού πόνου.

Δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας Τhe Independent αναφέρει ότι η συγκεκριμένη μελέτη δημοσιεύεται στο περιοδικό Nature Neuroscience. Σε πείραμα οι Αμερικανοί ερευνητές χορήγησαν σε ποντικούς τους οποίους χρησιμοποιήσαν ως πειραματόζωα το σκεύασμα και στη συνέχεια τους υπέβαλαν σε ήπια ηλεκτροσόκ. Τα ποντίκια έχουν την τάση να παραμένουν ακίνητα όταν νιώθουν έντονο άγχος και φοβούνται να εισέλθουν στον θάλαμο όπου έχουν υποβληθεί στο ηλεκτροσόκ. Αυτή, όμως, η χαρακτηριστική συμπεριφορά τους αμβλύνθηκε αμέσως μόλις τους χορηγήθηκε Fingolimod, το οποίο θεραπεύει κάποιες υποτροπιάζουσες μορφές σκλήρυνσης κατά πλάκας καταστέλλοντας το ανοσοποιητικό σύστημα.

Τώρα οι ερευνητές ευελπιστούν ότι θα καταφέρουν να χρησιμοποιήσουν το ίδιο σκεύασμα και στον άνθρωπο προκειμένου να αφαιρέσουν από τη μνήμη του τις επώδυνες αναμνήσεις αλλά και τα αρνητικά συναισθήματα που συνοδεύουν τα τραυματικά γεγονότα. Η διαδικασία που λέγεται «εξουδετέρωση φόβου» πιθανώς να βοηθήσει πάσχοντες από μετατραυματικό στρες, φοβίες, διαταραχές της διατροφής, ακόμα και σεξουαλικά προβλήματα.

Παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται τα τελευταία χρόνια για την εξεύρεση ενός τέτοιου σκευάσματος, η επιστημονική κοινότητα δεν είχε καταφέρει πολλά. Οι προηγούμενες προσπάθειές τους στρέφονταν προς τα φαρμακευτικά σκευάσματα που σταματούσαν την παραγωγή ενός ενζύμου, του HDAC. Κάποια από τα πειράματα στέφθηκαν από επιτυχία ενώ αντιθέτως άλλα απλώς ενίσχυαν τις επώδυνες αναμνήσεις. Αλλα φάρμακα απλά δεν κατάφερναν να διαπεράσουν τον φραγμό αίματος εγκεφάλου και παρέμεναν ανενεργά.

Η ομάδα των Αμερικανών επιστημόνων που μελέτησε το Fingolimod ελπίζει τώρα ότι θα καταφέρει να δημιουργήσει μια νέα εκδοχή του σκευάσματος η οποία θα μπορεί να εξαφανίζει τις επώδυνες αναμνήσεις, χωρίς, ωστόσο, να επιφέρει μεταβολές στο ανοσοποιητικό σύστημα.

Οπως αναφέρει η συντονίστρια της ερευνητικής προσπάθειας, δρ Σάρα Σπίγκελ, το συγκεκριμένο φαρμακευτικό σκεύασμα έχει επίδραση στο κεντρικό νευρικό σύστημα, που ακόμα και σήμερα δεν είναι κατανοητή.

Επί δεκαετίες οι επιστήμονες προσπαθούν να βρουν έναν τρόπο να θεραπεύσουν αυτούς που υποφέρουν εξαιτίας των οδυνηρών τους αναμνήσεων αλλά ουσιαστική εξέλιξη στον τομέα καταγράφηκε μόνο την τελευταία δεκαετία. To 2004 η κινηματογραφική ταινία «Η αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού», όπου πρωταγωνιστεί η Κέιτ Γουίνσλετ και ο Τζιμ Κάρεϊ, περιγράφει την ιστορία ενός ζευγαριού που επιλέγει να σβήσει όλες τις αναμνήσεις του. Κατά πάσα πιθανότητα, παραδέχονται οι ερευνητές, δεν θα είναι δυνατή η εξάλειψη συγκεκριμένων αναμνήσεων χωρίς να επηρεαστούν ή ακόμα και να σβηστούν οι υπόλοιπες.

Πολλοί ερευνητές αντιτίθενται στη χρήση τέτοιων φαρμάκων καθώς, όπως λένε, οι αναμνήσεις είναι ο πυρήνας της ανθρώπινης ύπαρξης.