Πιο πολλά αντιοξειδωτικά στα βιολογικά τρόφιμα

Λάδι στη φωτιά της αντιπαράθεσης για τα πλεονεκτήματα ή μη των βιολογικών τροφίμων φαίνεται να ρίχνει η επαναξιολόγηση προηγούμενων μελετών, καθώς διαπιστώνει σημαντικά υψηλότερα επίπεδα αντιοξειδωτικών παραγόντων και χαμηλότερα επίπεδα παρασιτοκτόνων σε φρούτα, λαχανικά και σιτηρά βιολογικής καλλιέργειας συγκριτικά με τα αντίστοιχα συμβατικής καλλιέργειας. «Αποδεικνύεται πολύ σαφώς ότι ο τρόπος με τον οποίο καλλιεργούμε τα τρόφιμά μας έχει συνέπειες», εξηγεί ο Κάρλο Λεϊφέρτ, καθηγητής Οικολογικής Αγροκτηνοτροφίας στο Πανεπιστήμιο του Νιούκασλ, ο οποίος συντόνισε την τελευταία μελέτη. «Αν καταναλώνεις βιολογικά φρούτα και λαχανικά, θα πρέπει να γνωρίζεις ότι προσλαμβάνεις πολύ περισσότερους αντιοξειδωτικούς παράγοντες στο ίδιο θερμιδικό επίπεδο».

Τα αποτελέσματα της έρευνας πρόκειται να δημοσιευθούν στην επιθεώρηση British Journal of Nutrition την ερχόμενη εβδομάδα. «Δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι τα βιολογικά προϊόντα είναι πιο υγιεινά. Κάτι τέτοιο δεν μας το επιτρέπει η έρευνα, η οποία δεν είναι πλήρης, αφού δεν μας λέει ποια θα ήταν τα κέρδη μας για την υγεία αν σήμερα εγκαταλείπαμε τα προϊόντα συμβατικής καλλιέργειας και τρώγαμε μόνο βιολογικά προϊόντα», καταλήγει ο Λεϊφέρτ. Οι συντάκτες της έρευνας, πάντως, επισημαίνουν ότι κάποιοι αντιοξειδωτικοί παράγοντες συνδέονται με μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου και άλλων νοσημάτων.

Τα συμπεράσματα της νέας μελέτης είναι αντίθετα από αυτής που δημοσιεύθηκε πριν από δύο χρόνια από επιστήμονες του Πανεπιστημίου Στάνφορντ. Αυτοί δεν είχαν βρει σημαντικές διαφορές στο θρεπτικό περιεχόμενο των βιολογικών και των συμβατικών καλλιεργειών.

Στην τελευταία έρευνα οι επιστήμονες έκαναν εκ νέου ανάλυση 343 δημοσιευμένων μελετών. Οπως διαπιστώθηκε, οι βιολογικές καλλιέργειες διέθεταν 17% περισσότερους αντιοξειδωτικούς παράγοντες συγκριτικά με τις συμβατικές καλλιέργειες, ενώ για κάποιες κατηγορίες αντιοξειδωτικών παραγόντων η διαφορά ήταν ακόμα πιο μεγάλη. Μια ομάδα χημικών ουσιών, οι φλαβανόνες, ήταν κατά 69% περισσότερες στα βιολογικά προϊόντα.

Τα συμπεράσματα επαληθεύουν τη θεωρία των επιστημόνων, σύμφωνα με την οποία με τη χρήση λιγότερων παρασιτοκτόνων τα φυτά παράγουν περισσότερους αντιοξειδωτικούς παράγοντες καθώς αυτοί λειτουργούν αποτρεπτικά για τα παράσιτα και τις ασθένειες. Σε πολύ υψηλές ποσότητες κάποιοι αντιοξειδωτικοί παράγοντες μπορεί να είναι επικίνδυνοι για την υγεία αλλά στα βιολογικά προϊόντα δεν ήταν τα επίπεδα τόσο υψηλά.

Λιγότερο κάδμιο

Επίσης, η μελέτη διαπίστωσε ότι στα οργανικά προϊόντα, ιδιαίτερα στα σιτηρά, υπάρχουν χαμηλότερα επίπεδα καδμίου, ενός τοξικού μετάλλου που ανιχνεύεται στα συμβατικά λιπάσματα. Ομως δεν διαπιστώθηκε διαφορά στα επίπεδα άλλων τοξικών μετάλλων όπως ο υδράργυρος και ο μόλυβδος. Η Μάριον Νεστλ, καθηγήτρια Διατροφής, Μελέτης Τροφίμων και Δημόσιας Υγείας στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, επισημαίνει ότι η μελέτη τελικά δεν απαντά στο ποια είναι η σημασία των τελευταίων επιστημονικών διαπιστώσεων. Η δρ Νεστλ παραδέχεται ότι η ίδια αγοράζει βιολογικά προϊόντα επειδή είναι καλύτερα για την προστασία του περιβάλλοντος και επειδή θέλει να αποφεύγει τα παρασιτοκτόνα. «Δεν υπάρχει κανένας λόγος να πιστέψουμε ότι τα βιολογικά προϊόντα είναι λιγότερο θρεπτικά από αυτά των συμβατικών καλλιεργειών. Κάποιες μελέτες υποδεικνύουν ότι έχουν περισσότερους θρεπτικούς παράγοντες. Αλλες δεν καταφέρνουν να καταγράψουν αυτή τη διαφορά. Η τελευταία φαίνεται ότι έλαβε υπόψη περισσότερες μελέτες και είχε πληρέστερες στατιστικές», τονίζει.