Μέγιστη κακοτυχία η εξαφάνιση των δεινοσαύρων

Σε κολοσσιαία κακοτυχία αποδίδεται η εξαφάνιση των δεινοσαύρων, αφού θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν ο αστεροειδής που χτύπησε τον πλανήτη Γη είχε εμφανιστεί μερικά εκατομμύρια χρόνια νωρίτερα ή αργότερα, σύμφωνα με τον δρα Στιβ Μπρουσάτε του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου. Οπως σχολίασε ο ίδιος, η άνοδος της στάθμης της θάλασσας και η αύξηση της ηφαιστειακής δραστηριότητας κατέστησαν πολλά είδη πιο αδύναμα με αποτέλεσμα τον αφανισμό τους όταν ο αστεροειδής προσέκρουσε στον πλανήτη μας.

Εντεκα επιστήμονες

Για τη σχετική έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Biological Reviews, εργάστηκαν έντεκα επιφανείς ειδικοί επιστήμονες από τη Μεγάλη Βρετανία, τις ΗΠΑ και τον Καναδά. Οι μελετητές, ερευνώντας την εξαφάνιση των δεινοσαύρων πριν από 66 εκατομμύρια χρόνια, διαπίστωσαν ότι υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία που υποδεικνύουν πως πολλά είδη δεινοσαύρων είχαν αρχίσει να εκλείπουν το διάστημα ακριβώς πριν από την έλευση του καταστροφικού αστεροειδούς. Το ερώτημα που δημιουργείται με βάση αυτή την ανακάλυψη αφορά το εάν η εξαφάνιση θα είχε επέλθει για τα γιγάντια αυτά πλάσματα ακόμη και εάν ο αστεροειδής δεν είχε ποτέ χτυπήσει τη Γη. Οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι αν και κάποιοι χορτοφάγοι δεινόσαυροι της Βορείου Αμερικής εξαφανίσθηκαν σε κοντινό διάστημα πριν από τη σύγκρουση, δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι ο αφανισμός ήταν αναπόφευκτος για όλα τα είδη. «Ηταν η ιδανική καταιγίδα γεγονότων, που έπληξε τους δεινοσαύρους ενώ βρίσκονταν στην πιο ευάλωτη περίοδο», δήλωσε στο BBC ο δρ Μπρουσάτε.

Ο δρ Μπρουσάτε υποστηρίζει ότι εάν ο αστεροειδής είχε πλήξει τον πλανήτη μας μερικά εκατομμύρια χρόνια νωρίτερα, πριν οι περιβαλλοντικές συνθήκες γίνουν αφιλόξενες, ή αργότερα, αφού οι δεινόσαυροι θα είχαν ανακάμψει, τότε πιθανότατα τα γιγάντια ερπετά θα κυριαρχούσαν στη Γη μέχρι και σήμερα. «Πέντε εκατομμύρια χρόνια νωρίτερα τα οικοσυστήματα των δεινοσαύρων ήταν πιο ισχυρά, με μεγαλύτερη ποικιλομορφία και πιο εύρωστη τροφική αλυσίδα, με αποτέλεσμα να είναι πιο δύσκολο να εξαφανιστούν τα είδη», είπε ο ίδιος. «Εάν είχαν στη διάθεσή τους μερικά εκατομμύρια χρόνια ώστε να επανέλθουν, θα είχαν περισσότερες πιθανότητες να επιβιώσουν έπειτα από το χτύπημα του αστεροειδούς», πρόσθεσε.

«Δεν θα υπήρχαμε»

Οπως τόνισαν οι ειδικοί, η παρακμή των δεινοσαύρων επέτρεψε στα θηλαστικά, συμπεριλαμβανομένου και του δικού μας είδους, να εξελιχθούν. «Σήμερα δεν θα ήμασταν εδώ και δεν θα κάναμε ποτέ τη συζήτηση που κάνουμε τώρα», σχολίασε ο Μπρουσάτε. Η παρατήρηση αυτή εξάπτει τη φαντασία των επιστημόνων σχετικά με το πώς θα μπορούσαν να είχαν εξελιχθεί οι δεινόσαυροι και εάν θα μπορούσαν να είχα αναπτύξει παρόμοιες δεξιότητες με τα θηλαστικά ή ακόμη και με τους σύγχρονους ανθρώπους.

Αλλοι επιστήμονες που συμμετείχαν στην έρευνα είναι πιο συγκρατημένοι από τον δρα Μπρουσάτε σχετικά με τα συμπεράσματά τους. Υπογραμμίζουν ότι αν και τα επιχειρήματά του είναι ισχυρά, είναι αδύνατο να διαπιστώσει κανείς εάν όντως οι δεινόσαυροι θα είχαν επιβιώσει σε περίπτωση που ο αστεροειδής χτυπούσε τη Γη σε άλλη χρονική στιγμή. «Δεν μπορούμε να γυρίσουμε πίσω την κασέτα για να δούμε εάν η πρόσκρουση θα είχε άλλο αποτέλεσμα σε διαφορετική στιγμή εκτός από τον πλήρη αφανισμό», είπε ο δρ Ρίτσαρντ Μπάτλερ από το Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ.