Μύθος η ενοχή των στηθόδεσμων

Η σχέση καρκίνου του μαστού και στηθόδεσμου είναι κάτι που απασχολεί πολύ τις γυναίκες, αλλά μέχρι σήμερα δεν είχε ερευνηθεί επιστημονικά. Τώρα, όμως φαίνεται ότι τα πράγματα είναι ξεκάθαρα και οι γυναίκες μπορούν να εφησυχάσουν, αφού, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη επιστημονική έρευνα, ο στηθόδεσμος δεν έχει καμία σχέση με τον καρκίνο του μαστού.

Η μελέτη, αναφέρει το δημοσίευμα της Washington Post, πραγματοποιήθηκε από ερευνητές του Αντικαρκινικού Κέντρου «Φρεντ Χάτσινσον», επειδή, όπως οι ίδιοι αναφέρουν, παρατήρησαν ότι τέτοιες φήμες για τη σχέση των δύο κυριαρχούσαν στο Διαδίκτυο χωρίς ποτέ να έχουν ερευνηθεί επιστημονικά.

Σύγκριση 454 γυναικών

Οπως εξηγεί η Λου Τσεν, ερευνήτρια στο αντικαρκινικό κέντρο και μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον, για να καταλήξουν σε σαφή συμπεράσματα, οι ερευνητές συνέκριναν 454 γυναίκες που είχαν περάσει στην κλιμακτήριο και έπασχαν από πορογενές καρκίνωμα με 590 γυναίκες που έπασχαν από λοβιακό καρκίνωμα και είχαν διαγνωστεί ως πάσχουσες κατά την περίοδο από το 2000 έως το 2004. Οι ασθενείς γυναίκες συγκρίθηκαν με 469 γυναίκες, οι οποίες δεν είχαν νοσήσει από καρκίνο.

Οσες γυναίκες συμμετείχαν στην έρευνα ήταν ηλικίας από 55 έως 74 ετών. Κατά τα έτη 2007 και 2008, οι επιστήμονες τους ζήτησαν να αποκαλύψουν τα πάντα για τον στηθόδεσμο που φορούσαν στο πλαίσιο της εκτίμησης των κινδύνων για την εμφάνιση καρκίνου του μαστού από το Εθνικό Αντικαρκινικό Ινστιτούτο των ΗΠΑ.

Οσοι υποστήριζαν ότι ο στηθόδεσμος διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην εμφάνιση καρκίνου του μαστού εξηγούσαν τη θεωρία τους λέγοντας ότι τα σύρματα που έχουν συνήθως τα σουτιέν παρεμποδίζουν τη ροή της λέμφου στην περιοχή κάτω από τη μασχάλη όπου καθαρίζεται ο μαστός από βακτήρια και άλλα κατάλοιπα. Παραμένει άγνωστο πότε διατυπώθηκε αυτή η θεωρία, αλλά αναφέρεται στο βιβλίο «Dressed to Kill» (Ντυμένος για να σκοτώσει) στο οποίο επισημαίνονταν τα περιορισμένα ποσοστά καρκίνου του μαστού σε κοινωνίες όπου οι γυναίκες δεν φορούσαν στηθόδεσμο και τα υψηλότερα ποσοστά στις κοινωνίες όπου οι γυναίκες φορούσαν σουτιέν.

«Πρόκειται για κάτι που συμβαίνει αρκετά συχνά», παρατηρεί η Τσεν. «Βλέπουν δύο πράγματα να συμβαίνουν ταυτόχρονα και πιστεύουν ότι συνδέονται με σχέση αιτίου και αιτιατού».

Διαφορά άνευ σημασίας

Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι μελέτη που πραγματοποιήθηκε το 1991 έδειξε ότι οι γυναίκες που δεν φορούν στηθόδεσμο έχουν μικρότερες πιθανότητες να πάθουν καρκίνο του μαστού, αλλά η διαφορά ήταν στατιστικώς αδιάφορη. Και οι ερευνητές υποδεικνύουν ότι μπορεί αυτό να συμβαίνει επειδή οι γυναίκες που δεν φορούν στηθόδεσμο είναι πιο αδύνατες. Η παχυσαρκία είναι ένας γνωστός επιβαρυντικός παράγοντας για τον καρκίνο του μαστού.

Η Τσεν, τέλος, επισημαίνει ότι η έλλειψη ερευνητικού έργου στο συγκεκριμένο αντικείμενο οφείλεται στο γεγονός ότι ήταν ακραία και απίστευτη η προσέγγιση που ήθελε τον στηθόδεσμο υπεύθυνο για τον καρκίνο του μαστού.