Πιο έξυπνο ποντικί με ανθρώπινο γονίδιο

Ποντίκια στα οποία εισήχθη ένα ανθρώπινο γονίδιο, το οποίο θεωρείται ότι έπαιξε ρόλο-κλειδί στην εξέλιξη της γλώσσας και της ομιλίας, έδειξαν σαφή δείγματα βελτίωσης της εξυπνάδας τους, μαθαίνοντας να εκτελούν πιο γρήγορα μια σειρά από εργασίες. Ήταν η πρώτη μελέτη του είδους της, με στόχο να διερευνήσει κατά πόσο ο μερικός «εξανθρωπισμός» του εγκεφάλου ενός άλλου είδους μπορεί να το βοηθήσει διανοητικά.

Η έρευνα βοηθά επίσης να απομονωθεί η λειτουργία και δράση του συγκεκριμένου γονιδίου, του Foxp2, το οποίο εμφανίστηκε πριν τουλάχιστον μισό εκατομμύριο χρόνια και συνδέεται με την εξέλιξη της ικανότητας των ανθρώπων να μιλάνε και να καταλαβαίνονται μεταξύ τους.

Οι αμερικανοί και ευρωπαίοι ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια νευροεπιστήμης Αν Γκρέιμπιλ του αμερικανικού Πανεπιστημίου ΜΙΤ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερς, το "Science" και το "New Scientist", χρησιμοποίησαν εκατοντάδες γενετικά τροποποιημένα ποντίκια, που διέθεταν το ανθρώπινο γονίδιο Foxp2.

Τα ποντίκια έπρεπε να διασχίσουν έναν λαβύρινθο για να φθάσουν στο τέρμα του, όπου τους περίμενε μια λαχταριστή σοκολάτα. Τα πειραματόζωα με το ανθρώπινο γονίδιο χρειάστηκαν μόνο επτά έως οκτώ μέρες για να τα καταφέρουν, έναντι 11 έως 12 ημερών που έκαναν τα μη τροποποιημένα ποντίκια.

Όλα τα ζώα επικοινωνούν μεταξύ τους, όμως οι άνθρωποι διαθέτουν μια μοναδική ικανότητα να δημιουργούν γλώσσα και να την καταλαβαίνουν, όταν την ακούνε στους άλλους. Το εν λόγω γονίδιο είναι ένα από αυτά που έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη αυτών των γλωσσικών ικανοτήτων. Το Foxp2 για πρώτη φορά ανακαλύφθηκε στη δεκαετία του '90 σε μια βρετανική οικογένεια, τα μέλη της οποίας είχαν σοβαρές δυσκολίες ομιλίας και κατανόησης της γλώσσας, επειδή στο DNA τους υπήρχε μια μετάλλαξη του συγκεκριμένου γονιδίου.

Οι επιστήμονες θα ήθελαν να εισάγουν αυτό το γονίδιο της ανθρώπινης γλώσσας και στους χιμπατζήδες για να δουν αν θα τους βοηθούσε να μιλήσουν. Όμως ένα τέτοιο πείραμα θεωρείται μη αποδεκτό από ηθική άποψη.

Για την πρωτότυπη επιστημονική εργασία κάντε κλικ εδώ